وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: خبر دردناک بود اما در عین حال اقدام شتابزده و ناشیانه عرب ها و فیفا را نشان می دهد.

خبر آمد که فیفا بعد از حذف خلیج عربی، نام خلیج فارس را هم از آبهای نزدیک به کشورهای حوزه خلیج فارس جذف کرده و از واژه خلیج عمان استفاده کرده است.

 

اینکه چرا خبر دردناک بود نیازی به هیچ توضیح اضافه ای نیست اما چرا ناشیانه و شتابزده؟

شتابزده از این جهات که فیفا تحت تاثیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، واژه خلیج فارس را از سایت خود بیرون آورده، قطعا شیطنت و لابی عرب ها در این زمینه کارساز بوده است. شتابزده به این خاطر که فیفا دریای عمان را خلیج عمان نامیده در حالی که دریای عمان واقعا وجود دارد و مورد قبول ایران هم هست و از آن طرف قطعا خلیج مان مورد نظر عرب ها نیست و آنها به دنبال واژه ی جعلی دیگری هستند.

 

متن کامل در ادامه مطلب

امروز نمی خواهم در مورد واژه جعلی خلیج … صحبت کنم هر چند که سهل انگاری سیاسی و اجتماعی ما طی دهه های گذشته و به خصوص ضعف دیپلماسی ایران طی هشت سال گذشته یکی از دلایل گستاخی بیش از اندازه کشورهای همسایه و دزدی با این درجه از وقاحت در روز روشن شده است اما بلکه می خواهم به سهم خود و به عنوان یک نویسنده هشداری درباره دریای کاسپین عزیز خودمان که متاسفانه ما ایرانی ها آن را با واژه نادرست خزر می شناسیم هشدار بدهم.

 

البته مجال در مورد طبیعت و جنگل های بی نظیر شمال و آن حیوانات و گونه های گیاهی در معرض خطر که بی رحمانه با همکاری دولت و ملت نزدیک به انقراض و محو کامل هستند نیست وگرنه حرف در این باره زیاد است اما بیایید رگ گردنمان را قبل از واقعه باد کنیم و غیرت به خرج دهیم و از این به بعد دریای کاسپین را دریای خزر صدا نزنیم.

دریای کاسپین در حدود اسم دارد که خیلی از آنها را شنیده ایم مانند طبرستان ، مازندران ، خزر ، قزوین ، گرگان ، کاسپین و … اما متاسفانه باید اذعان کنم در حالی که تمام دنیا و یا لااقل در بیشتر جاهای دنیا و نقشه ها و اطلس ها از واژه ی دریای کاسپین استفاده می گردد ، ما اصرار به استفاده از دریای خزر داریم. خزرها قومی ستیزه جو و یهودی بودند که بارها و بارها به ایران حمله کردند و البته یکی از متحدان اصلی دشمنان ایران بودند و با دریای کاسپین فاصله زیادی داشتند اما در توطئه روسیه و سایر کشورها برای دورسازی ایران از دریای کاسپین واژه جعلی دریایی خزر را برای آن رواج دادند.

 

در این ارتباط نمی خواهم زیاد وارد جزئیات تاریخی و جغرافیایی بشوم اما جالب است بدانید که همین واژه جعلی در خود روسیه و کشورهای حاشیه ی دریای کاسپین خیلی کاربرد ندارد و آنها از واژه کاسپین استفاده می کنند. در اکثر نقشه ها و اطلس های خارجی از همین واژه استفاده می گردد اما مع الاسف ما ایرانی ها اصرار به استفاده از دریای خزر داریم.یعنی قومی که ذاتا دشمن ایرانیان بود و اصلا در کنار این دریا زندگی نمی کرد.

واژه کاسپین از قومی می آید که در غرب این دریا زندگی می کرد و گفته می شود نژاد مردم گیلان و مازندران از این قوم است و نام خیلی از مکان ها از جمله شهر قزوین و حتی دریای قزوین که تلفظ انگلیسی آن همین کاسپین است ریشه در همین قوم دارد.

چه خوب است که از امروز علاوه بر تغییر نام این دریاچه از خزر به کاسپین در سایت ها ، نقشه ها و کتب درسی ایرانی ، خود مردم نیز خیلی زود و سریع دیگر از واژه ی دریای خزر استفاده نکرده و به جای آن از دریای کاسپین و اگر استفاده از این لفظ برایشان دشوار است از دریای مازندران یا دریای گرگان استفاده کنند تا روزی غفلت ما ایرانیان در این زمینه نیز در آینده به لیست سایر غفلت های ایرانیان در جای جای تاریخ اضافه نشود.

 

نویسنده : کامران احمدپور / روزنامه نود

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید