با اعلام خبر کمک به تیم های برتر فوتبال رشت، روسای برخی از هیات های ورزشی گیلان نسبت به این کمک مالی در برخی رسانه های استان واکنش هایی نشان دادند که از آن جمله افراد می توان به نقی هدایتی رئیس هیات کشتی استان گیلان، امین قاسمی پور رئیس هیات بوکس گیلان، محسن خاکزاد شاهاندشتی رئیس جدید هیات والیبال گیلان و… اشاره کرد.
همچنین تعدادی از روسای هیات های ورزشی گیلان و رشت طی نامه ای که به امضای آنها رسیده است، از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت خواستند تا به منظور توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در خصوص اعتبارات برای حوزه ورزش و رشته های ورزشی مختلف مساعدت نمایند.

name-BNHAARP

پس از آنکه لایحه دو فوریتی کمک شورای شهر رشت به تیم های سپیدرود رشت و داماش گیلان آرای لازم را در صحن شورا نیاورد و تبدیل به یک فوریت شد، کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تغییراتی طرح این لایحه به صورت یک فوریتی را به تصویب رساند و طبق شنیده ها قرار است در جلسه آتی شورا جهت رای گیری مطرح شود.
بر اساس اظهارات زاهد عضو ورزش دوست شورای شهر رشت، در لایحه مورد اشاره مصوب در کمیسیون برنامه و بودجه، علاوه بر کمک مالی و لجستیک به تیم های سپیدرود به ارزش یک میلیاردو سیصد میلیون تومان و داماش به میزان هشتصد میلیون تومان – برای اولین بار پیشنهاد اعتبار 900 میلیون تومانی برای هیات های ورزشی نیز تدارک دیده شده است.
اگر چه بعد از این تقسیم بندی ها برخی روسای هیات های ورزشی گیلان نسبت به آن اعتراضاتی داشته اند، اما در این خصوص می توان دو نکته را متذکر شد؛ اول آنکه فوتبال رشت یک هنجار اجتماعی پرطرفدار به شمار می رود که بخش بسیار قابل توجهی از جامعه آماری شهر را درگیر خود می کند و دوم آنکه به عنوان مثال یک سفر خارج از خانه یک تیم فوتبال، نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت و با یک ضرب و تقسیم ساده برای بدست آوردن هزینه های یک سال، می توان دریافت که نمی شود مخارج روزمره فوتبال را با ورزش های دیگر مقایسه کرد.
پیش از این و در دوره های گذشته شورا نیز کمک های موردی به تیم های ورزشی و ورزشکاران شهر رشت انجام شده است، اما در گذشته به طور مشخص چنین میزان بودجه ای برای هیات های ورزشی در نظر گرفته نشده بود که در صورت تصویب آن و البته به شرط هزینه کرد درست بسیار قابل تقدیر است و یک عملکرد مثبت در کارنامه شورای پنجم رشت خواهد بود.
اما باید پرسید این مبلغ واقعا چگونه قرار است توزیع شود؟ آیا پول یا امکانات به نسبت های مشخص، مستقیما به هیات های ورزشی داده خواهد شد؟! آیا نظارتی بر روی این اعتبار که تنها برای ورزش رشت هزینه شود، صورت خواهد گرفت؟! این ها بخشی از سوالاتی است که امیدواریم برای آن پاسخی روشن وجود داشته باشد.
چرا که قرار نیست بودجه شهر رشت برای هیات های ورزشی “استان” هزینه شود و انتظار و مطالبه به حق نیز قطعا این خواهد بود که شورا کاملا در خصوص هزینه هایی که در سایر ورزش ها قرار است صورت بپذیرد، به طور جد نظارت کامل داشته باشد تا بودجه مورد نظر به صورت موردی فقط برای تیم های ورزشی رشت و ورزشکاران شهر رشت هزینه شود، نه آنکه مستقیما به هیات های ورزشی پرداخت شود.
در نظر داشته باشیم هیات های ورزشی اگرچه زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان هستند و این نهادها می بایست با تمهیداتی که می اندیشند، درآمدزایی کنند و در واقع هزینه های جاری مربوط به امور هیات و رشته ورزشی خود را تامین کنند.
ضمن آنکه متاسفانه بسیاری از حدود 45 هیات ورزشی به لحاظ فعالیت راکد هستند، بسیاری از رشته های ورزشی نیز هیچ آوردی برای شهر رشت نداشته اند و تنها چند ورزش در این زمینه موفقیت هایی را کسب کرده اند. بنابراین کمک های مالی و لجستیکی باید برای افراد و تیم هایی صرف شود که توانایی افتخار آفرینی و یا حداقل توسعه مفیدِ ورزش مورد نظر وبرندسازی شهر در رشت را داشته باشند تا از حیف و میل بیت المال جلوگیری شود.

 

نگارنده: مهرداد ثابت 

 منبع: وارش اسپرت، پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان – گیل نگاه .