وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : فصلی که آغاز شد دستاوردهای زیادی برای داماش داشت که مهمترین آن حمایت پرشور هواداران از بازی های داماش است،که در این بین می توان گفت بعد از مردم رشت،هواداران لاهیجانی بیشترین سهم را داشتند و بارها شاهد حضور گسترده این عزیزان با پلاکارد منحصر به فرد خود در شهرباران بودیم.

 

از آنجایی  که چند وقتی بود وارش اسپرت به سراغ هیچ پیشکسوتی نرفته بود تصمیم گرفتیم به همراه عکاس دوست داشتنی وارش اسپرت به شهر برگ های با طراوات چای سفر کنیم و سراغ یکی از پیشکسوت های لاهیجانی برویم که سابقه حضور در تیم های رشتی را دارا باشد.

خطه شرق گیلان از دیرباز بازیکنان زیادی را به فوتبال گیلان تحویل داده است که بسیاری از آن ها هم در تیم های رشتی فعالیت داشته اند از حمیدرضا منصوری،فیضی مقدم و … گرفته تا حال هم که بازیکنان آینده داری مثل حسین ابراهیمی و حسین گوهری و صادق از همان خطه هستند.

 

این بار به سفارش دوستان و سایر پیشکسوتان سراغ شماره 9 معروف گیلان رفتیم،کسی که قبل از قایقران در ملوان شماره 9 را به تن میکرد و کاپیتان هر دو تیم ریشه دار گیلان بود و سابقه حضور در تاج رشت،ملوان ، سپیدورد رشت،ایرانمهر رشت و … را هم دارد.

جاوید جهانگیری بازیکن دوست داشتنی فوتبال گیلان،دیگر مثل سابق شاداب نیست و شاید از دوران فوتبالش فقط عوارضش برایش باقی مانده است.

وی همچنین بازیکنانی مثل حمیدرضا منصوری ، حسین ابراهیمی ،حسین گوهری،صادق و … را به فوتبال رشت آورده است که این نکته باید قابل توجه افرادی باشد که اعلام می کنند بازیکنانی مثل حسین ابراهیمی و گوهری را آنها معرفی کرده اند!جاوید جهانگیری در سالی که پگاه نائب قهرمان جام حذفی شد آنالیزور پگاه گیلان بود.

 

نکته جالب توجه برای ما در هنگام قدم زدن با جاوید جهانگیری در شهر لاهیجان این بود که وی مورد استقبال هم شهریانش قرار می گرفت .کسی که به خاطر بازی در گیلان و رد پیشنهاد پرسپولیس ، در لحظه های آخر از بازیکنان جام جهانی 1978 خط خورد.

در این مصاحبه از مسائل زیادی از جمله مرد اول فوتبال رشت،مقایسه سپیدرود آن زمان و حال و شرایط پیوستنش از ملوان به سپیدرود سوال شده است و شما را دعوت به خواندن این گفتگوی وارش اسپرت می نمائیم…

 

 

 

varesh-sport.com : بیوگرافی خودتان را با توجه به اینکه اکثر بازدید کننده های سایت ما از نسل جوان هستند و بازی های شما را بخاطر ندارند برای وارش اسپرت بفرمائید…

جاوید جهانگیری هستم ، متولد 1327 از محله امیر شهید لاهیجان . در سال 1342 با تیم آموزشگاهی لاهیجان نایب قهرمان آموزشگاه های کشور شدیم و سال 1344 با آموزشگاه های لاهیجان در گرگان قهرمان ایران شدیم . در سال 1345 بعنوان یار کمکی در تیم آموزشگاه های انزلی سوم کشور شدیم و بعد از آن مورد توجه تیم دارایی تهران قرار گرفتم و مرا به تیمشان دعوت کردند البته من در آن زمان  به عنوان یار کمکی از لاهیجان به رشت می آمدم و در تیم های تاج رشت ، ایرانمهر رشت ، دارایی رشت در مقابل تیم های تهرانی بازی می کردم و این تیم ها هم بازی من را دیده بودند .

در رشت هواداران زیادی داشتم که وقتی می خواستند بلیط بخرند می گفتند : جاوید جهانگری بازی کونه؟ اگه بازی کونه امان بلیط بهینیما !  برای تمام تیم ها من در رشت بازی کردم . تقریبا می توانم بگویم که بیشتر فوتبالم را از لاهیجان آمدم رشت و از انزلی هم اقای صالح نیا می آمدند دنبالم و به صورت کمکی آنجا هم بازی می کردم…

 

varesh-sport.com : زمانی که می خواستید وارد فوتبال بشوید از چه دیدی به فوتبال نگاه می کردید ؟

ناخواسته از 10 سالگی فوتبال کردم چون منزل من پشت یک زمین فوتبال بوده است و فاصله اش با زمین فوتبال هم 50 متر بود .از همان جلوی در خانه فوتبال بزرگتر ها را نگاه می کردم . وقتی که کلاس اول و دوم  را رفتم دیگر از کلاس سوم در زمین فوتبال بودم ؛ جوراب ها را به هم می بستیم و فوتبال بازی می کردیم، آن هم پا برهنه … . حالا که 63 سال سن دارم ، پنجاه و خرده ایی سال است که تو فوتبال بودم و همه چیزمان را هم گذاشتیم و هیچ برداشتی از این فوتبال نکردیم جز همین مسائل معنوی .

 

varesh-sport.com : هواداران نسل قبل از شما بعنوان یک بازیکن شش دانگ و کامل یاد می کنند ، از بازیتان برای ما بگویید…

نظر لطفشان است . من غیر از فوتبال قهرمان پینگ پنگ هم بودم ، عضو تیم والیبال لاهیجان و عضو تیم بسکتبال لاهیجان بودم و البته عضو تیم کشتی جوانان لاهیجان هم بودم و در گیلان دوم شدم ! پرش می کردم و در دو 100 متر و 200 متر در لاهیجان اول می شدم . در فوتبال هم شاید یک چیز ذاتی بود که یک بازیکن شش دانگی بودم ، مثلا به من می گفتند موتور ملوان..

 

varesh-sport.com : همیشه سعی می کردید از سبک بازی چه کسی الگو برداری کنید ؟

من بازی پرویز قلیچ خانی و علی پروین را خیلی می پسندیدم . انها هافبک راست و وسط بازی می کردند و من هافبک چپ .

 

 

varesh-sport.com : در منتخب گیلان هم عضو بودید و مربیگری می کردید…؟

یک دوره من مربی و اقای صومی سر مربی تیم منتخب گیلان بودیم .بازیکنان هم آقای منصوری ، سید علی محمدی ، امید هرندی ، مرحوم قایقران ، ممی احمدزاده ، فرخ جهانی و … بودند.

 

varesh-sport.com : سپیدرودی که آن زمان در آن بازی می کردید را با سپیدرود الان مقایسه کنید.

به نظر من این سپیدرود با سپیدرود قدیم اصلا قابل قیاس نیست چون تمام رشت دنبال آن سپیدرود بودند…هم کمک مالی می کردند هم معنوی و یک تیم بود ولی الان که داماش هست کمتر سراغ سپیدرود را می گیرند و یا این سپیدرود از نظر مالی آن بضاعت را ندارد که بازیکن های خودش را حفظ بکند . مثلا آبشک بازیکن داماش یا مهاجمش که اقای گل شده بود به اسم حقشناس را نتوانستند فصل قبل در تیم نگه دارند…

 

varesh-sport.com : خوب استقلال رشت هم آن زمان بود ، پس چرا در آن زمان سپیدرود تحت تاثیر استقلال رشت قرار نگرفت ؟

خوب بضاعت مالی قویتری داشت و آنها به سمت حرفه ایی شدن می رفتند و ما تونایی مالیمان ضعیف بود . همین استقلال رشت سهمیه خودش را به پگاه گیلان داد و تقریبا پگاه را می توان گفت استقلال قبلی …

 

varesh-sport.com : شما که کاپیتان ملوان هم بودید . چه شد که به سپیدرود پیوستید ؟

بعد از اینکه آقای صالح نیا از بازی فوتبال خداحافظی کردند، از بین تمام بچه ها من را انتخاب کرد و بازوبندش را در آورد و به من داد. گفتند که از این به بعد کاپیتان شما، جاوید است؛ من قصد اعتراض داشتم که ایشان اجازه صحبت به من را ندادند . حالا آنها همه انزلیچی بودند ، ببینید من دیگر چه کردم که از لاهیجان کاپیتانشان شدم …! تا سال 54 در ملوان بودم و سال 55 آمدم سپیدرود که می شود گفت مسائل مالی و حاشیه ای در این قضیه تاثیرگذار بود…

آمدم رشت و بهم 40 هزارتومن به عنوان پیش پرداخت دادند. آن موقع آقای عسگرزاده سرمربی و احمد صومی کمک مربی بودند که بعد با سپیدرود رفتیم بنگلادش و قهرمانی این مسابقات را بدست آوردیم . من هم در آن تورنمت به عنوان بهترین بازیکن شناخته شدم.

 

 

varesh-sport.com : با سپیدرود مقابل ملوان قرار گرفتید،شرایط به چه شکلی بود؟

بعد از انقلاب در لیگ استانی به ملوان خوردیم و یک تبلیغاتی هم بر علیه من در انزلی شد که مردم انزلی بعدها واقعیت را متوجه شدند.من واقعا به ملوان علاقه داشتم حتی در اردوی تیم ملی آقای پروین به من پیشنهاد داد که به پرسپولیس بروم ولی ملوان را ترک نکردم.پروین به من میگفت میخواهی در ملوان باشی و در تیم ملی هم فیکس باشی؟که من گفتم آره و پروین بهم گفت نمیشود، باید بیایی در تیم های تهرانی تا فیکس تیم ملی باشی!

 

varesh-sport.com : وقتی به سپیدرود آمدید برخورد مردم رشت با شما چطور بود؟

من وقتی در ملوان هم بازی می کردم برخورد مردم رشت با من خوب بود چون دیدگاه من مردمی بودن هست. من در لاهیجان، رشت و انزلی بازی کردم که حتی وقتی مردم رشت من را می دیدند می گفتند تو رشتی هستی و لاهیجانی نیستی و یا انزلیچی ها می دیدند و میگفتند تو انزلیچی هستی …

به نظر من فرقی نمی کند رشتی یا لاهیجانی یا انزلیچی باشیم مهم این است که همه گیلانی هستیم! اگر واقعا میخواهیم به خودمان ببالیم باید این فرق ها رو کنار بذاریم و تلاش بکنیم و با افتخار بگیم گیلان، همین…

 

varesh-sport.com : بهترین خاطره ورزشی شما؟

یک گل به آتش نشانی زدم که از میانه زمین بود و هیچ وقت یادم نمی رود. قهرمانی جام بنگلادش با سپیدرود هم خیلی برایم خاطره انگیز بود چون در گیلان و شمال هیچ تیمی نتوانسته است یک جام بین المللی بیاورد.

 

varesh-sport.com : و بدترین خاطره ورزشی ؟

جدا شدن از پگاه گیلان.من حدود 5 سال آنالیزور تیم پگاه بودم که وقتی آقای ذوالفقارنسب به تیم پیوستند من از این تیم جدا شدم چون نمیتوانستم با آن شرایط بسازم.

 

varesh-sport.com : آیا تا به حال در دربی گیلان که جدیدا به آن لقب الگیلانو هم داده اند گل زده اید و شرایط چطور بود؟

من در انزلی از روی یک ضربه ایستگاهی گل زدم. داربی های زیادی بازی کردم . یادم هست در رشت تا پیست دو و میدانی هواداران مینشستند و ما در رشت با ملوان حلقه دوستی و اتحاد زدیم ولی راستش را بخواهید در انزلی بیمه نبودیم!!

یادم است بازی سپیدرود و ملوان در انزلی یک هوادار ملوان به سمت من گوجه پرتاب کرد که من اون گوجه را خوردم و به او تعظیم هم کردم.(با خنده)

یک حساسیتی بین فوتبال رشت و انزلی وجود داشت که در این بین تنها کسی که مردم رشت در بین بازیکنان انزلیچی قبولش داشتن مرحوم سیروس قایقران بود و رشتی ها هم به او احترام میگذاشتند چون سیروس افتخار گیلان بود و در منتخب گیلان هم بازی کرده بود.

 

 

varesh-sport.com : داماش امسال شرایط پرفراز و نشیبی را طی کرد.شرایط این نماینده گیلان و شهرباران را چطور می بینید؟

تیم را آقا مهدی (دینورزاده) به لیگ برتر آورد و خیلی زحمت کشید و این را باید همه قدر بدانند. به دلایلی آقای دینورزاده نتوانستند تیم را جمع کند که یکی از اینها میتوانست مصاحبه هایی باشد که بعضی از بازیکنهای پارسال که از تیم کنار گذاشته شده اند انجام دادند که آن وفاداریشان را به تیم رشت نگه نداشتند!

به هر ترتیبی آقای قاسمپور به تیم آمدند و تیم بهتر شد ولی به نظر من تیم در خط دفاعی مشکل دارد و ما میتونیم گل بزنیم ولی نمیتونیم گل را نگه داریم.به نظر من تیمی هست که بتونه در حمله به نتیجه برسه ولی در دفاع ضعیف هست. (این مصاحبه پیش از نیم فصل دوم انجام شد)

 

varesh-sport.com : یکی از نکات حائز اهمیت امسال حضور هوادارانی از تمام نقاط گیلان در استادیوم بود که در این بین حضور پرشور هواداران لاهیجانی قابل تحسین هست و از آنجایی که شما هم اهل خطه شرق گیلان هستید نظر مردم این خطه از گیلان زمین در مورد داماش؟

این بر میگردد به این که بیشتر بچه های لاهیجان در تیم های رشتی بازی کردند و این است که هواداران تمایلشان به رشت بیشتر از انزلی هست و البته لاهیجان و شرق گیلان به رشت نزدیک تر است و این هوادارانی هم که می آیند از طبقه زحمت کش جامعه هستند و این مسئله هم تاثیر گذار خواهد بود و از طرف دیگر پسوند گیلان این تیم است که تاثیر خیلی زیادی را دارد و یک لاهیجانی میگوید این تیم مال من هم هست!
البته در کل مردم لاهیجان هوادار هر دو تیم هستند و انشالله هر دو تیم نتیجه بگیرند.

 

varesh-sport.com : سپیدرود با آنکه ستارگان زیادی داشت ولی هیچ وقت به تیم ملی بازیکنی نداده است و همه ملی پوشان رشتی از تیم استقلال رشت بودند. چرا؟!

بازیکنانی مثل هرندی ،افتخاری و … همه در سپیدرود بازی می کردند که سپیدرود نتوانست این ها را نگه دارد و این بازیکنان هم دوران اوج خودشان را در استقلال رشت بازی کردند .

 

varesh-sport.com : در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

من دبیر بازنشسته هستم و مربی تیم نونهالان لاهیجان هستم.

 

varesh-sport.com : بازیکن آینده داری را در داماش می بینید؟

باید برویم در تیم های امید و ببینیم چه کسایی دارند با این بازیکنان کار میکنند؟باید ببینیم این بازیکنان چطور زندگی میکنند؟
من وقتی حسین ابراهیمی را به رشت آوردم از او خیلی بیشتر انتظار داشتم و نباید این می شد. آن موقع که حسین ابراهیمی داشت بازی می کرد محسن مسلمان کجا بود؟متاسفانه وقتی بازیکنای جوان ما بزرگ می شوند حاشیه پیدا می کنند!

 

 

varesh-sport.com : دوست داشتید به جای آن سال ها،اکنون بازی می کردید؟

باید بدانید من الان که پیش شما نشستم، سال 77 در زمین فوتبال سکته کردم و ccu رفتم و تا 88 خودم را نگه داشتم و بعد رفتم تهران و عمل کردم . سال 89 هم نزدیک بود دوباره تکرار بشود و الان هم قرص و دارو می خورم.

من به خدا گفتم اوستا کمتر این عزرائیل را بفرست سراغم،آخه من چقدر این را دریبل بزنم و جا خالی بدم،این یک دفعه من را میگیرد و ول نمیکنه ها! اگر واقعا ما بنده ی تو هستیم یه شب ما رو بخوابان و فردا بکن 25 سال و یک قرار داد یک ساله ببندم و دوباره بعد از یک سال برگردم همین سن. چون میدانم آن یک سال را با همان نوع بازی که انجام می دادم هفتصد میلیون می گیرم.

 

varesh-sport.com : چند وقت پیش یک نظرسنجی با مضمون مرد اول فوتبال رشت در سایت وارش اسپرت قرار دادیم . اگر شما میخواستید در این نظرسنجی شرکت بکنید و مرد اول فوتبال رشت را از گزینه ها انتخاب کنید چه کسی را انتخاب میکردید؟(توضیح:افتخاری،صومی،حقدوست،داداش زاده،طباطبایی،جهانپور،هرندی)

بدون شک آقای مجید جهانپور. چون این اسم هایی را که نگاه می کنیم همه را ایشان پرورش داده.در ضمن ایشون مربی تیم ملی فوتبال بودند و تیم ملی فوتسال را هم چهارم جهان کردند و سوادشان خیلی بالا هست. حتی میشود از ایشان به عنوان مرد اول یا دوم فوتبال گیلان نام برد.

 

 

varesh-sport.com : اگر سپیدرود و ملوان با هم بازی کنند شما طرفدار کدام تیم هستید؟

برایم فرقی نمی کند(با خنده).هرتیمی قویتر بود و بهتر بازی کرد.ولی این را هم بگویم من یک خانه دارم که آن را هم از سپیدرود دارم.

 

varesh-sport.com : در یک روز تعطیل به سراغ شما آمدیم،مزاحم وقت تان که نشده ایم؟!

من هیچ وقت عادت ندارم به کسانی که می خواهند با من مصاحبه کنند بگویم نه،چون زشت است و درست نیست. راستش را بخواهید وقتی شما زنگ زده بودید من خوابیده بودم و بلافاصله بلند شدم و خودم را آماده کردم چون دوست ندارم چند تا جوان که سایتی به نام وارش اسپرت را درست کرده اند را منتظر بگذارم و ناراحتشان کنم.

در ضمن این را هم بگویم همین که از فوتبال رفته ایم و چند نفر به ما احترام میگذارند خیلی برایم ارزش دارد.

 

varesh-sport.com : وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان ، فرهنگ و آداب گیلانیان را سرلوحه کار خود قرار داده است ،حرف پایانی تان با مردم سرزمین باران های نقره ای و برگ های باطراوت چای،با زبان دلنشین گیلکی؟

با لهجه رشتی میگویم تا رشتی ها و انزلیچی ها هم راحت متوجه شوند؛

آرزوی موفقیت برای تومام گیلانیان داریم.رشت،لاهیجان،انزلی،فومن،کلاچای،آستارا و صوماسرا و … هیچ فرقی نوکونه.همه إن شالله بتأنید با مشکلات کم خوشانه زندگیا بوکونید و إن شاالله شما هم موفق بیبید.

 

در پایان وارش اسپرت هم لازم می داند از مهمان نوازی جاوید جهانگیری تشکر فراوان کند و برای ایشان آرزوی سلامتی دارد.

 

تهیه گزارش:مازیار و مهرداد

عکاس : علی خیرخواه

تنظیم : پویان