وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : کما فی السابق و در راستای یکی از اهداف وارش اسپرت که همان ارج نهادن به پیشکسوتان است باز هم به سراغ یکی از پیشکسوتان شهر باران های نقره ای رفتیم اما اینبار با توجه به نزدیک بودن داربی گیلان در بخشی از مصاحبه متفاوت تر عمل کردیم. پیش از بازی رفت در نیم فصل اول به سراغ پیشکسوتی رفتیم که متولد انزلی بود و در رشت و انزلی سابقه بازی داشت و در تصمیم گرفتیم سراغ شخص دیگری برویم که سابقه حضور در هر دو تیم را داشته باشد.

حمید رستمی بازیکن خوش تکنیکی بود که در سن 31 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.بازیکنی که هرچقدر پرس و جو کردیم تا حواشی از دوران ورزشی اش پیدا کنیم موردی گیرمان نیامد. حمید رستمی در آستانه الگیلانو معتقد است 90 دقیقه فوتبال ارزش این را ندارد که فرهنگ گیلانی را زیر سوال ببریم و همچنین برای داماش شانس بیشتری برای برد قائل شد.. او از گلزنی اش برای سپیدرود در مقابل ملوان به عنوان بهترین خاطره اش در دربی یاد می کند. مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با حمید رستمی یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال شهرباران را در ادامه می خوانید …

 

varesh-sport.com : بیوگرافی خودتان را برای خوانندگان وارش اسپرت بفرمائید؟

حمید رستمی هستم متولد 1350 در خیابان عارف تهران. لیسانس جغرافیای انسانی گرایش برنامه ریزی شهری را دارم و در شهرداری رشت مشغول به کار هستم . وقتی سه سالم بود به دلیل شغل پدرم به کرمانشاه رفتم ولی پدر ومادرم اصالتا گیلانی هستند و من هم از سال 64 به رشت آمدم .

اولین تیمم در رده نوجوانان تیم دخانیات بود که آقای مژدهی صاحب تیم بودند و محل تمرینش نیز پارک شهر بود. سال 66 به نوجوانان قدس رفتم که بهزاد داداش زاده هم در آنجا بازی می کرد و توانستیم با آن تیم قهرمان رشت بشویم . سال 67 ایرانمهر رشت که تیم بزرگسالان خوبی را داشت تیم نوجوانان قدس را زیرمجموعه تیم خودش کرد و آن سال هم ما نائب قهرمان رشت شدیم. سال 68 اکثر بازیکن های بزرگسال ایرانمهر رفتند و باشگاه هم جوانان را جایگزین آنها کرد که در سال 69 توانستیم ایرانمهر را به لیگ گیلان بیاوریم…

 

 

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب


سال 70 آقای صومی به من پیغام داد که به سپیدرود بروم…خب سپیدرود هم تیم بزرگی بود و در آن برهه ی زمانی بازیکنانی مثل افشین ناظمی ، علی ناصح، سیدعلی محمدی و … در سپیدرود حضور داشتند. من حتی انتظار نداشتم در اولین بازی به صورت فیکس بازی کنم چون در سپیدرود و ملوان باید مدت ها دور زمین می دویدیم ولی آقای صومی این لطف را به کردند و در اولین بازی من را به زمین فرستادند که از آن موقع بود که در فوتبال ایران استارت من هم خورده شد.

سال 74 تا 77 در ملوان حضور داشتم که دوسالش به دلیل خدمت سربازی بود و سال 78 در حالی به شهرم برگشتم  که با پاس تهران قرار داد داخلی بسته بودم و حتی پرسپولیس هم من را می خواست و حتی قول گرفتن رضایت نامه ام را هم داده بودند. سال 80 هم به مدت یک سال در پیکان بازی کردم و از فوتبال خداحافظی کردم. امسال هم به عنوان مربی امیدهای داماش گیلان مشغول به کار هستم.

 

حمید رستمی

 

varesh-sport.com : یکی از انتقاداتی که به حمید رستمی خوش تکنیک وارد می شده این بوده که او در انتخاب تیم هاش دقت نمی کرد؛ نظر خودتان در این مورد چیست؟

تا حدودی این مسئله را قبول دارم! من وقتی از سپیدرود به ملوان رفتم باید از همانجا به تهران می رفتم!

 

varesh-sport.com : دلیل جدا شدن تان از استقلال رشت و رفتن به پیکان چه بود؟ به نظر می رسد این تنها حاشیه عمر فوتبالی تان بوده باشد!

جواب این سوالتان را سعی می کنم کامل شرح دهم تا خوانندگان سایت شما بیشتر در جریان قرار بگیرند . البته کسانی که در آن زمان مسئولیتی در باشگاه داشتند میتوانند در مقابل حرف های من دفاعیاتی را داشته باشند .
سال 79 وقتی قرار دادم رو به اتمام بود دو تا از بازی های فصل به سال بعد موکول شده بود که از سازمان لیگ استعلام کردیم و سازمان لیگ هم در جواب گفت که شما می توانید این دو بازی را هم بدون قرار داد از این بازیکنان استفاده کنید ولی مسئولین باشگاه نامه را به ما نشان ندادند و گفتند سازمان لیگ گفته شما نمی توانید بدون قرار داد بازی کنید. من گفتم پس باید یک رضایت نامه برای من صادر کنید که اگر بخواهم بروم بلامانع است که مسئولان تیم از این حرف من ناراحت شدند!

خلاصه برایم رضایت نامه را صادر کردند و در آن متذکر شدند این رضایت نامه برای سال 79 و 80 است .من هم کمی فکر کردم و فهمیدم منظورشان این است که اگر ما رفتیم که رفتیم وگرنه باید سه سال برای تیم بازی کنیم! دیدم معلوم نیست چقدر می خواهند پول بدهند و با منی که این همه مدت هست دارم برای این تیم تلاش میکنم چنین برخوردی می شود ، و این شد که از آنها شکایت کردم که سرانجام هم رای به نفع من صادر شد و باشگاه مذکور هم به دلیل سو استفاده از عدم آگاهی بازیکن محکوم شد و من هم می توانستم از این تیم جدا شوم.

البته من دوست نداشتم از این تیم جدا شوم چون به نظر من بازیکنی مثل من نباید در سن 29 سالگی از تیم شهرش برود اما دلایلی برای اینکارم داشتم.

 

varesh-sport.com : در چه سنی از فوتبال خداحافظی کردید؟

31 سالگی

 

varesh-sport.com : به نظرتان زود نبود؟!

من از طریقی به تیم پگاه برگشتم و با این تیم تمرین هم کردم ولی حتی مسئولان تیم هم تمایلی به تمرین کردن من با تیم نداشتند و بعضی ها رفتند به آقای افشاریان (مدیرعامل وقت پگاه) گفتند که حمید رستمی مسن است و نباید در تیم باشد در حالی که سیروس دین محمدی 35 ساله،رضا حسن زاده 38 ساله که هفت سال از من بزرگتر بود و همینطور رامیزمحمدف 37 ساله که همگی چندین سال از من بزرگتر بودند را به تیم آوردند ولی …

 

varesh-sport.com : از آنجایی که داربی گیلان یا به قول جوانان گیلانی “الگیلانو” نزدیک است،قصد داریم سوالات مصاحبه را هم کمی به این سمت سوق دهیم.

آقای رستمی چند داربی در کارنامه شماست؟

فکر کنم 4 داربی را تجربه کردم.

 

varesh-sport.com : سابقه گلزنی در داربی را هم دارید؟

سال 70 بود که با سپیدرود مقابل ملوان در رشت قرار گرفتم و با ضربه سر از روی سانتر آقای شیرپور تونستم دروازه ملوان را باز کنم و این به نوعی بهترین خاطره من  به شمار می رود. دو تا پاس گل هم در داربی ها داده ام .

 

varesh-sport.com : در چه پستی بازی می کردید؟

من هافبک بودم و بیشتر نقش پاسور را داشتم.

 

varesh-sport.com : وقتی با ملوان در مقابل تیم استقلال رشت قرار گرفتید برخورد مردم رشت با شما چگونه بود؟

برخورد بدی نکردند و به جرات میتوانم بگویم دراین مدت چه در رشت بازی کردم و چه در انزلی،هیچ توهینی از هیچ طرفی نشنیدم.

 

varesh-sport.com : دلیل این مسئله چه بود؟! چون بازیکنان دیگری را هم داشتیم که شرایطی مثل شما داشتند و درهر دو تیم بازی کردند اما عکس این قضیه برایشان اتفاق افتاد.

خب من فکر می کنم بعضی از بازیکنان به غیر از بازی کردن دوست داشتند در بعضی از مسائل دیگر هم دخالت کنند!

 

varesh-sport.com : شرایط شما در انزلی چطور بود؟ آیا درست است که از داخل تیم به شما فشارهایی وارد می شد؟!

در انزلی فوتبال بازی کردن برای غریبه ها سخت است و البته من میگویم این کار انزلیچی ها درست است که به همین راحتی برایت جا باز نمی کنند! به نظر خودم نسبت به تلاشی که کردم حقم را گرفتم و در سه سالی که در آنجا حضور داشتم توانستم هر سه سال را فیکس بازی کنم و کمتر بازیکن رشتی ای بود که برود آنجا و بخواهد راحت بازی کنه.

در مقطعی آقای صالح نیا تشریف بردند و آقای ایراندوست سرمربی شدند و من هم سال آخر سربازیم بود، وقتی که ملوان از استقلال رشت در رشت شکست خورد بعد از مدتی آقای ایرندوست و در قالب یک نقل قول ازدیگران به من گفتند چون شما سال آخر سربازیتان است و می خواهید سال بعد به استقلال رشت بروید دوست ندارید ملوان قهرمان شود و من را فرستادن تا با لباس خدمت سربازی، خدمتم را بگذرانم!

بعد از 20 روز افرادی رفتند با آقای ایراندوست صحبت کردند و من دوباره به تمرین برگشتم . بعد از مدتی آقای ایراندوست آمدند به من گفتند من در مورد شما اشتباه فکر می کردم و میخواهم که سال بعد را هم در این تیم بمانی که دیگر نماندم. شاید تنها نقطه ی تلخی که در ملوان برای من پیش آمد این مساله ناخوشایند بود.

 

حمید رستمی

 

varesh-sport.com : از گذشته دور شویم و برسیم به امسال .داربی نیم فصل اول را چطور دیدید؟مسابقه ای که مصادف شد با زمین گیر شدن قوی سپید توسط مردان داماش شهر باران.

همیشه برد تیم های رشتی در انزلی برای رشتی ها لذت بخش بوده است آن هم بعد از سالیان زیاد که تیم های رشت در انزلی بردی نداشتد و با توجه به فوتبال بی نقصی که داماش در آن بازی از خودش به نمایش گذاشت . من حتی در بین هواداران دو تیم شنیده ام که میگویند :قهرمانی را نمی خواهیم اما داربی را ببرید.

 

varesh-sport.com : شرایط تیم محبوب مردم رشت در بازی برگشت را با توجه به اینکه شرایط مالی تاثیر منفی برتیم گذاشته را چگونه می بینید؟!

درست است که باشگاه شرایط بحرانی ای را دارد اما  بازیکنی که می خواهد به زمین برود باید به خاطر هواداران هم که شده بهترین بازی اش را ارائه کند . من به شما قول میدهم به خاطر این هواداران هم که شده مشکلات مالی را فراموش می کنند چرا که اگر آن بازیکن این کار را نکند اول به خودش خیانت کرده است. من هیچ وقت فوتبال را پیش بینی نمی کنم ولی میتوانم با تمام این اوصاف بگویم که داماش در این بازی برتری های خاص خودش را دارد.

 

varesh-sport.com : از بازی های داماش در این فصل حمایت بسیار قابل توجهی انجام شده است و به نظر می رسد داماش خیلی زود به دل هواداران نشست،در حالی که پگاه در ابتدا خیلی سخت توانست در دل هواداران جا باز کند،به نظر شما دلیل این محبوبیت چیست؟

به نظر من ریشه داماش بر می گردد به همان تیم پگاه و به همین دلیل ریزش هوادار نداشت چون الان نسل جدیدی به فوتبال آمده اند و دیگر کمتر آن هواداران قدیمی استقلال رشت را می بینید.

 

varesh-sport.com : شما اکنون یکی از مربیان تیم پایه هستید، چرا تیم های پایه ما مدت هاست که به تیم بزرگسالان بازیکنی نمی دهد؟

یکی از دلایلش این بود که مربی های غیربومی می آمدند و نمی توانستند به جوانان ما اعتماد کنند. آقای مهرداد خوش تراش و مهرگان گلبرگ از تیم های پایه ما رفتند تیم بزرگسالان که متاسفانه هر دو مصدوم شدند! بعد از آقای دینورزاده ، آقای قاسمپور آمدند که دیگر آن فضا برای حضور پایه فراهم نبود.ولی مطمئن باشید در فصل بعدی 4 تا بازیکنای تیم های پایه به بزرگسالان می روند.

 

varesh-sport.com : کمی از بحث فوتبالی فاصله بگیریم و از بعد فرهنگی به این داربی نگاه کنیم،سال هاست که استادیوم های رشت و انزلی محلی برای فحاشی به گیله مردان و گیله زنان شده،در زمان شما چطور بوده است؟

اگر این چیزی است که الان می بینید، مطمئن باشید از قبل هم بوده که الان هم وجود دارد. یک بچه ده ساله را به استادیوم می آوریم و وقتی او دو تا فحش بشنود در ذهنش می ماند و بعد از چند سال وقتی که بزرگ تر شد، می شود یک طرفدار تیم ،همه ما هم میدانیم که انسان ها در بعد منفی همیشه قوی تر هستند!

varesh-sport.com : دلیل این فحاشی ها چیست ؟ استان ها و شهرهای دیگر کشور هم داربی دارند ولی اینقدر حواشی وجود ندارد.

درست است . شاید آنجا این حساسیت ها وجود ندارد اما به طور کلی بگویم که اگر من برای خودم شخصیت قائل باشم اصلا اجازه نمیدم که از دهنم فحش بیرون بیاید.

 

varesh-sport.com : باید چه کنیم تا جلوی این فحاشی ها گرفته شود؟

من به عنوان یک پیشکسوت فقط میتوانم که خواهش کنم این فحاشی ها را کنار بگذارند ولی به نظر من باید در میان این برنامه های ورزشی روانشناسان و جامعه شناسان را بیاورند تا با هواداران صحبت کنند وگرنه اینکه ما بیاییم و یک سری درخواست ها را بکنیم و خواهش کنیم راه به جایی نخواهد برد.

 

varesh-sport.com : سوال های ما تمام شد ؛ صحبت پایانی شما با هواداران پرشور داماش و بازدیدکنندگان وارش اسپرت به عنوان ختم این مصاحبه..

من از خوانندگان سایت عذر خواهی می کنم که نمی توانم مثل بقیه پیشکسوتان گیلکی صحبت کنم ولی من خونم گیلک است و هرجا هم رفتم گفتم که گیلانی هستم و هیچ وقت هم این مسئله را کتمان نمی کنم. از مردم و هوادارن تشکر می کنم که همیشه آمده اند در سرما و گرما تیمشان را تشویق کردند. با داد و فریادهای آن ها بوده است که حمید رستمی توانسته حمید رستمی بشود.در پایان به عنوان یک خواهش می خواهم بگویم که با بد و بیراه گفتن هیچ چیزی درست نمی شود ،به خاطر فرهنگ غنی گیلان که تمام ایران برایش ارزش قائلند، سعی کنیم از توهین دوری کنیم . ما شخصیت های بزرگی مثل پرفسور سمیعی،پرفسور رضا،دکتر بهزاد و … داریم به اینها فکرکنید…فوتبال نود دقیقه است و سعی نکنیم شخصیت و فرهنگمان را در نود دقیقه زیر سوال ببریم.

 

 

مصاحبه از : مازیار – مهرداد

عکس : علی خیرخواه