حامد آتش افروز، کاپیتان ارزنده تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان، اهل رشت و کارمند اداره بهزیستی استان گیلان است. قهرمانی که علیرغم کسب سه مدال پارالمپیکی همچنان از نظر مسوولین مهجور مانده است. در ادامه مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت – پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان را با وی می خوانید:

Varesh-Sport.Com : ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید.
حامد آتش افروز هستم، متولد رشت. فوتبال را از ۹ سالگی در زمین پارک شهر رشت شروع کردم. ابتدا فوتبال یازده نفره بازی می کردم اما کم کم به سمت فوتبال هفت نفره جذب شدم. زمانی که مرحوم ناصر حجازی در رشت مشغول مربیگری بودند، من عضو تیم نوجوانان و جوانان استقلال رشت بودم.

Varesh-Sport.Com : جایگاه فوتبال هفت نفره گیلان در سطح کشور چگونه است؟
گیلان از قدرت های فوتبال هفت نفره کشور محسوب می شود. در قهرمانی کشور که به میزبانی رشت، در زمین پارک شهر برگزار شد، نایب قهرمان شدیم و همچنین چند ملی پوش در رده سنی جوانان و بزرگسالان داریم. بنده هم به عنوان بازیکن و همین طور سرمربی تیم گیلان در حال فعالیت هستم.

 

حامد آتش افروز

Varesh-Sport.Com : آیا بازیکنان در فوتبال هفت نفره حتما باید معلولیتی داشته باشند؟
نه اصلا معلولیت ملاک نیست. خیلی از بازیکنان از جمله در تیم خودمان خیلی خوب و سالم هستند.

Varesh-Sport.Com : مسوولین تا چه اندازه از رشته فوتبال هفت نفره حمایت کرده اند؟
خیلی رک و پوست کنده بگویم، هیچ حمایتی نشدیم. از سه ماه پیش که از مسابقات برگشتیم، هیچ اتفاق خاصی رخ نداد. فقط هیات جانبازان و معلولین، حمایت کوچکی انجام داد که باز هم به نسبت استان های دیگر کمتر بود.
خیلی راحت بگویم انگار اصلا من را نمی شناسند. در گیلان به جز من دیگر چه کسی سه مدال پارالمپیکی گرفته است؟ آقای استاندار خیلی به ما قول داد، ولی واقعا هیچ کاری انجام نداد. من را دعوت کردند به شورای شهر و آنجا دو سکه به من دادند. این اصلا در شان من نیست. شما تشریف بیاورید اداره بهزیستی، ببینید چقدر مشکلات مردم را خود من حل می کنم. این انتظار وجود دارد که من خودم بدنبال پاداش و حمایت بروم! من فکر می کنم اصلا شان مدال پارالمپیکی این نیست که خودش به دنبال این کار باشد.
شما استان های دیگر را ببینید که چگونه از مدال آوران استقبال کردند. به جرات می توانم بگویم گیلان تنها استانی بود که اصلا حمایتی نکرد. همین استان های هم جوار برای قهرمان هایشان سنگ تمام گذاشتند. حتی از بوشهر با من تماس گرفتند که فقط بیا از تیم بوشهر در مسابقات شرکت کن و ما هر چه خواستی در اختیارت می گذاریم، اما قبول نکردم چون بچه این شهر هستم. عاشق شهر و استان خودم هستم. روی استانم غیرت دارم و هرگز به جایی غیر از گیلان نمی روم.

 

hamed-AtashAfrouz2-xPRVZyg

Varesh-Sport.Com : هیات فوتبال استان گیلان چطور؟ در خصوص خواسته هایتان پیگیر شدندو حمایتی داشتند؟
نه اصلا. به هیچ وجه حمایت نکردند. هیات های فوتبال استان های دیگر از تیم استان خود حمایت می کنند، ولی ما اصلا هیچ حمایتی از هیات فوتبال استان ندیدیم.

Varesh-Sport.Com : خوب با این اوصاف، تیم گیلان با چه منابع مالی در مسابقات کشوری شرکت می کند؟!
خودمان دنبال اسپانسر رفتیم و دوستان لطف کردند از تیم حمایت کردند که واقعا از آنها تشکر می کنم. معلوم نیست اگر همین حمایت اسپانسر نبود، وضعیت تیم چه می شد.

Varesh-Sport.Com : قبول دارید در گیلان فقدان رسانه ای داریم که پوشش کامل رشته های ورزشی مختلف استان را انجام بدهد؟
بله. پس از بازگشت از پارالمپیک به جز صدا و سیمای استانی گیلان، سایت شما اولین جایی است که با آن مصاحبه می کنم. البته با من چند بار برای مصاحبه تماس گرفتند اما چون نیت سیاسی داشتند مصاحبه نکردم. خیلی ها آمدند و به من گفتند به خاطر انتخابات از ما حمایت کن تا از شما حمایت کنیم ولی قبول نکردم. چون من ورزشکار هستم و آدم سیاسی نیستم.
حتی سایت ها و خبرگزاری هایی که وابسته به جریانات سیاسی بودند، برای مصاحبه زنگ می زدند ولی اصلا جواب نمی دادم. وقتی شما گفتید از وارش اسپرت هستید، قبول کردم. چون با سایت شما آشنایی دارم و خودم هوادار دو آتشه داماش هستم و خودم را از خانواده داماش می دانم. همانطور که گفتم سابقه بازی در نوجوانان و جوانان استقلال رشت را دارم.

Varesh-Sport.Com : در مورد بحث تیم ملی، چرا همیشه مقابل تیم هایی مثل روسیه و برزیل به مشکل برمی خوریم؟
واقعا امکانات آنها با ما از زمین تا آسمان فرق دارد. همین پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ را اصلا قرار نبود که اعزام شویم. چون در مسابقاتی که حکم مقدماتی پارالمپیک را داشت، کشور انگلستان به ما ویزا نداد و پس از کش و قوس های فراوان فقط یک بار به ما زنگ زدند و گفتند شاید به ریو دو ژانیرو اعزام شویم. نه اردو داشتیم، نه تمرین و نه برنامه. فقط با همدلی و غیرت بچه ها و کادر فنی تا فینال رفتیم. آن بازی آخر هم اگر آقای روزبهانی همراه ما می بود، مطمئن باشید برنده می شدیم.

Varesh-Sport.Com : برنامه بعدی تیم ملی فوتبال هفت نفره چیست؟
ما مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آرژانتین را در شهریورماه پیش رو داریم که به امید خدا در شهریور آینده برای کسب مدال طلا می رویم. ما جزو سه تیم قدرتمند جهان هستیم و قدرت خودمان را دوباره به رخ حریفان خواهیم کشید. البته این بار با قهرمانی و به اهتزاز آوردن پرچم کشورمان.

Varesh-Sport.Com : شما متاهل هستید؟
بله ازدواج کرده ام و ثمره آن یک پسر به نام سامین آتش افروز است.

 

حامد آتش افروز

Varesh-Sport.Com : اگر در پایان صحبتی باقی مانده است، بفرمائید.
من می گویم از بچه های ما درست حمایت شود، خیلی خوب و با استعداد هستند و توانایی این را دارند که برای کشور افتخار آفرینی کنند. همه رشته ها قابل احترام هستند، ولی شما ببینید اگر یک ورزشکار در کاراته یا تکواندو در سطح نوجوانان و جوانان مدال المپیکی و جهانی بیاورد، چه حمایتی از او می کنند. ولی از ما با وجود اینکه مدال پارالمپیک داریم، چه حمایتی شد؟ امیدوارم مسوولین به دیگر رشته ها هم توجه کنند.

Varesh-Sport.Com : آقای آتش افروز، بعنوان یک رشتی از شما می خواهیم برای پاسداشت زبان گیلکی حرف آخر را به گیلکی خطاب به مردم بفرمائید.
من خیلی تشکر کونم مردم جه که همیشه أمره حمایت بوکودید. همیشه أمره دعای خیر بوکودید. انشاا… که همیشه أمی مردم شاد ببید و همیشه سلامت بمانید. أمره جه خاطر نبرید. شیمی دعا أمره انشاا… که أمانم بتانیم شیمی دیله شاد بوکونیم.
   

مصاحبه: حمزه صداقت – علی رهبر
منبع: www.varesh-sport.com
وارش اسپرت – پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان