بخش پایه از اهمیت زیادی در فوتبال روز دنیا برخوردار است؛ سطحی از فوتبال که اصول اولیه را به فوتبالیست ها آموزش می دهند و در این بین مدارس فوتبال نقش انکار ناپذیری برای استعدادیابی و پرورش این استعدادها برای آینده فوتبال یک کشور دارند.

 

در مقاطعی باشگاه های داماش گیلان و ملوان انزلی آکادمی قدرتمندی داشتند که بخش عمده فوتبالیست های گیلانی پرورش یافته در آن مقاطع بودند، اما چند سالی هست که دیگر توجهی به تیم های پایه نشده است و این می تواند زنگ خطری برای سالهای آینده فوتبال استان باشد!

البته مدارس فوتبال هم در سالیان اخیر رشد قارچ گونه ای داشته اند که اکثرا در آن ها توجه ای به سطح دانش مربیان و کیفیت کار این مدارس فوتبال نمی شود.

اما یکی از مدارس قدیمی در استان فوتبال خیز گیلان متعلق به برادران قوی پنجه از پیشکسوتان شاخص فوتبال گیلان و استقلال رشت است که از سال ۱۳۷۹ در شرق گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه مشغول به فعالیت است و استعدادهای فوتبالی زیادی را کشف و برای سطوح بالاتر پرورش داده است.
حسین ابراهیمی و مرتضی کاسب زاده از جمله استعدادهای پرورش یافته در آکادمی فوتبال ناجی در آستانه اشرفیه هستند که زیر نظر فریبرز و فرامرز قوی پنجه به سطح ملی فوتبال ایران رسیدند و در تیم های مطرح گیلانی عضویت یافتند.

 

با این حال موضوعی که در پایان این گزارش برای مدیران باشگاه های گیلانی از جمله باشگاه داماش می تواند قابل توجه باشد، استفاده بهینه از این پتانسیل و پایگاه های استعدادیابی در خطه‌ی فوتبال خیز گیلان است.

در واقع باشگاه های گیلانی از این طریق می توانند با یک برنامه ریزی مدون و همکاری دوجانبه فقدان آکادمی و تیم های پایه در چارت سازمانی خود را تا حدودی پوشش بدهند.