وارش اسپرت:

 

لیگ امسال باتوجه به تغییرات تازه در آن می‌تواند تجربه جدیدی برای مسوولان و تیم‌‌ها باشد چرا که برخی قوانین تازه در آن اجرایی می‌شود و با تصمیم مسوولان برگزاری برخی مواد در آیین‌نامه دچار تغییر شده است.لیگ برتر والیبال ایران که یکی از معتبرترین و جذاب‌ترین لیگ‌های ورزشی کشور است امسال با تاخیری دوماهه آغاز می‌شود؛تاخیری که دلیل آن به بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو و حضور تیم ملی در این مسابقات بازمی‌گردد.

 

بنا به تصمیم سازمان لیگ والیبال 10 آذر ماه زمان شروع مسابقات لیگ برتر یا همان سوپر لیگ است که قرار است با حضور 14 تیم برگزار شود. مسابقاتی که به خاطر حضور ملی‌پوشان در تیم‌های مختلف و مربیان باانگیزه طرفداران بسیاری را در شهرهای مختلف ایران پیدا کرده و به همین دلیل است که نگاه تیم‌های باشگاهی به حضور در این مسابقات جدی‌تر شده است.

 

اما لیگ امسال باتوجه به تغییرات تازه در آن می‌تواند تجربه جدیدی برای مسوولان و تیم‌‌ها باشد چرا که برخی قوانین تازه در آن اجرایی می‌شود و با تصمیم مسوولان برگزاری برخی مواد در آیین‌نامه دچار تغییر شده است.

گروه‌بندی لیگ برتر 89 برای نخستین بار تغییر یافت تا تیم‌ها در دو گروه به مصاف هم بروند. البته تصمیمی جدید تیم‌ها را در گروه یک و دو قرار داد به طوری که تیم‌های صاحب مقام زوج در گروه اول و تیم‌های صاحب مقام فرد در گروه دوم قرار گرفتنند. بر این اساس گروه بندی رقابتها بدین شکل خواهد بود:

 

برای دیدن متن کامل این مقاله و گروه بندی لیگ برتر در فصل جدید :

 

»»»

 

 

گروه یک:

سایپا، داماش گیلان ، بانک کشاورزی، برق کرمان، ارتعاشات و بافق یزد

 

گروه دو:

پیکان، کاله، گنبد، پتروشیمی، پرسپولیس، خراسان رضوی و ارومیه

 

البته این در شرایطی است که تعداد تیم‌ها کمتر از 14 تیم با شد (با توجه به زمان باقی‌مانده تا شروع مسابقات و احتمال انصراف برخی تیم‌ها) مسابقات در یک گروه برگزار می‌شود. این تجربه جدید بنا به گفته رییس سازمان لیگ والیبال می‌تواند اثرات مثبتی را نسبت به قبل در والیبال ایران بگذارد.

 

منوچهر پورحسن در این باره می‌گوید: «با ایجاد این تغییرات نسبت به گذشته احساس می‌کنیم که شرایط برای تیم‌های مختلف یکسان می‌شود و بازیکنان هم بهتر می‌توانند عملکرد خود را نشان دهند. ضمن اینکه خستگی زودهنگام هم سراغ آنها نمی‌آید و تا آخر فصل مسابقات لیگ با حرارت زیادی برگزار می‌شود.»

 

اما بحث نقل و انتقالات هم در فصل جدید شاهد تغییراتی بود به طوری که تیم‌ها مجاز هستند تا 10 روز پیش از شروع فصل و یک هفته بین فصل اول و دوم بازیکنان جدید به خدمت بگیرند. ضمن اینکه شرایط جذب بازیکن خارجی هم به این ترتیب شدکه تا شروع فصل دوم مسابقات، تیم‌ها مجاز به جذب بازیکن خارجی هستند و بعد از آن این امکان برای هیچ تیمی وجود ندارد.

 

امتیازبندی مسابقات والیبال هم در این میان دچار تغییر شد به طوری که تیم برنده در مسابقه‌ای که با نتیجه صفر – 3 یا یک – 3 به پایان برسد صاحب 3 امتیاز می‌شود و تیم بازنده هیچ امتیازی نمی‌گیرد اما در مسابقه‌ای که با نتیجه 2-3 تمام شود تیم برنده 2 و تیم بازنده یک امتیاز می‌گیرد که این امتیاز بندی امسال طبق قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.

 

پورحسن در خصوص این موضوع اینگونه توضیح می‌دهد: «امتیازبندی در والیبال دنیا همین طور است و این اجرای مقررات بین‌المللی است که سال قبل اجرا نشد. این مسأله هم به جذابیت مسابقات می افزاید و هم تلاش تیم‌ها برای کسب حداقل امتیاز را زیاد می‌کند.»

 

در فصل جدید برای نیمکت‌نشین‌ها هم تصمیم‌گیری شد به طوری که تیم‌ها موظف شدند امسال به جای به خدمت گرفتن 18 بازیکن، 16 بازیکن را به خدمت بگیرند تا فرصت بازی به همه بازیکنان برسد اما با تمام این تفاسیر، لیگ والیبال ایران امسال با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود چرا که تجربه زیاد بازیکنان ملی‌پوش در مسابقات باشگاهی ایران نمایان می‌شود و باید انتظار مسابقات جذاب و دیدنی را از همه تیم‌ها داشت.

 

 

 

 

 

 

پ.ن :

تا شروع رقابت های لیگ برتر والیبال چیزی در حدود یک ماه و نیم تا دو ماه باقیمانده، اما سعی خواهیم کرد از این به بعد اگر خبر خاصی از باشگاه داماش گیلان و حضور داماش در رقابت های لیگ برتر والیبال بود آن را به اطلاع هواداران غیور داماش گیلان برسانیم.البته محوریت اصلی ما همچنان فوتبال خواهد بود.