شخصیتی فوتبالی، حقوقی، مستقل، صریح الهجه؛ فرهاد خراسانی را به وزنه ای برای باشگاه داماش گیلان و فوتبال رشت تبدیل کرده است که در مسیر پر پیچ و خم لیگ یکی شدن داماش ردپای ملموسی از وی مشاهده شد.
فرصتی دست داد تا پای صحبت های خراسانی بنشینیم و در این بین گریزی هم به انتخابات پیش روی ریاست هیات فوتبال گیلان زدیم که وی تا چند روز قبل از نامزدهای آن به شمار می رفت؛ در ادامه می توانید مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت با پیشکسوت حقوقدان باشگاه داماش گیلان را مشاهده نمائید…

 

*به عنوان تنها شخصیت حقوقی که در تمامی جلسات داماشی ها جهت حضور در لیگ یک حضور داشتید؛ برای مخاطبان وارش اسپرت از جزئیات این پروسه بگویید…

تمام اتفاقات خوبی که طی چند ماه اخیر برای داماش به وقوع پیوست، به عقیده من ماحصل ثبات مدیریت باشگاه است. فوتبال بازی جمعی ست که هر شخصی به اندازه درجه تاثیر خود می تواند در پیروزی ها و موفقیت های باشگاه، سهیم یا در عدم موفقیتها مقصر باشد. من مدیون این فوتبال هستم و باید دین خودم را به این فوتبال ادا می کردم که خوشبختانه این بار این فرصت در باشگاه داماش برایم فراهم شد تا سهم ناچیزی در موفقیت های داماش داشته باشم.
قرارداد منعقده با باشگاه کارون اروند خرمشهر جهت خرید امتیاز لیگ یک، طرفین را ملزم به رعایت تعهدات قراردادی نمود. اگر قراردادی امضا نمی شد، باشگاه کارون اروند هیچ الزامی به فروش امتیاز خود به داماش نداشت و می توانست حق امتیاز خود را به هر شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر واگذار نماید. ناهماهنگی های زیادی در خصوص این انتقال بین فدراسیون و مدیران دو باشگاه وجود داشت که خلاصه با پیگیریهای خستگی ناپذیر مدیران باشگاه و با استناد به مفاد و الزامات قراردادی، نهایتا این مهم منتج به نتیجه گردید.

 

*در خبرها داشتیم که صلاحیت شما برای انتخابات هیات فوتبال گیلان تایید نشد، اعتراضی به این حکم نداشتید؟
نامه رد صلاحیت از طریق فضای مجازی برایم ارسال گردید که این خود محل ایراد است چون در قوانین، ارسال مکاتبات اداری از طریق فضای مجازی پیش بینی نشده است و وجاهت قانونی ندارد. موارد تکمیل مدارک یا نقض آن به طور شفاف به من اعلام نشد و فقط در نامه اشاره گردید که میتوانید به رد صلاحیت اعتراض کنید. من نمی دانم به کدام نقض باید اعتراض کنم. پس از گذشت چند هفته از ثبت نام و دریافت مدارک توسط هیات فوتبال مجددا از کاندیداها خواستند که باید با شرایط جدید فدراسیون جهت احراز پست ریاست هیات فوتبال منطبق باشید که شروط مذکور خارج از قوانین اداری کشور است. اگر فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی بود حتما ابطال این مصوبه را از دیوان عدالت اداری درخواست می کردم.
رد صلاحیت، عنوان مجرمانه ای نیست که آنرا از مردم پنهان و در رسانه ها اعلام کنیم. از انتخابات انصراف داده ایم. با مردم شفاف باشیم .
به دبیر محترم هیات فوتبال گفتم که به رد صلاحیتم اعتراضی ندارم چون اعتراض من صرفا به آیین نامه و اساس برگزاری انتخابات بود و بهانه نقض مدارک و رد صلاحیتم فرع بر موضوع اصلی است در حالیکه سابقه مدیریت من در بخشهای دولتی و خصوصی، حقوقی و ورزشی از سایرین بیشتر بود. من از خودم گذشتم اما همین قدر که در مورد فوتبال گیلان شفاف سازی کردم یعنی رسالت و دین خودم را در حد امکان ادا کردم.

 

*شرایط برگزاری انتخابات هیات فوتبال را چگونه ارزیابی می کنید؟
انتخابات در شرایط کاملا نابرابر، غیرعادلانه و غیر منصفانه برگزار می شود و مشروعیت ندارد. اگر صلاحیتم تایید می شد، بدلیل غیرقانونی بودن انتخابات قصد داشتم در روز انتخابات پس از معرفی و ایرادات قانونی، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنم. اخیراَ هم که دوره چهارساله دوم آقای الماسخاله به پایان رسیده است و طبق قانون باید انتخابات با سرپرست برگزار شود که نیازمند پیگیری و رایزنی متولیان ورزش استان است.

 

*به عنوان یک شخصیت فوتبالیِ مستقل، عملکرد هشت ساله الماسخاله بر هیات فوتبال گیلان را چگونه ارزیابی می کنید؟
الماسخاله طی ۸ سال، تمام توان خود را در طبق اخلاص گذاشت و بی انصافی است که بگوییم کاری انجام نداده است. اما او دیگر چیزی برای عرضه به فوتبال گیلان ندارد. فوتبال متعلق به مردم و برای مردم است آنها باید از فوتبال لذت ببرند نه ذلت! الماسخاله باید به خواست و علائق مردم احترام بگذارد. رییس جمهور بیشتر از ۸ سال فرصت ریاست جمهوری ندارد. ریاست هیات فوتبال استان، از ریاست جمهوری ایران که بالاتر نیست؟!
اکثر اطرافیان الماسخاله کارامد نیستند و نتوانستند نه به او و نه به فوتبال گیلان کمک کنند البته او از روی احساس پای همکاران مسن خود ایستاد و اخلاقی رفتار او قابل ستایش است اما نتیجه آن به فوتبال گیلان ضربه زد. مدیریت فوتبال باید منطقی و علمی باشد نه احساسی!!
در فضای مجازی، توهین به الماسخاله خارج از اخلاق است و هیچ توجیهی ندارد. در فضای مجازی، “توهین” باید جای خود را به “تحلیل” بدهد. طرفداران فوتبال باید با تحلیلهای منطقی خود به فوتبال شهرشان کمک کنند .

 

*در میان کاندیدای باقی مانده کدام شخص را اصلح برای تصدی بر هیات فوتبال گیلان می دانید؟
فوتبال گیلان شدیدا نیاز به خون جدید، طرح جدید و اتاق فکر متشکل از پیشکسوتان فوتبال گیلان و نیروهای تحصیل کرده دارد. در میان کاندیدها اسماعیل شاد را توانمند دیدم و ایشان بهتر از هر کس توانایی هدایت و مدیریت فوتبال گیلان را دارد و اهالی فوتبال باید برای موفقیت وی در انتخابات کمک کنند.