وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : در ادامه مصاحبه های وارش اسپرت با پیشکسوتان فوتبال رشت این بار به سفارش متعدد شما عزیزان به سراغ کسی رفتیم که نسل جوان هواداران رشتی به خوبی بازی های درخشان او در سطح اول فوتبال کشور و تیم ملی ایران را به یاد دارند. وقتی اسمی از دانمارک به میان می آید، ذهن فوتبال دوستان رشتی و حتی کشور ناخودآگاه به سمت دروازه بانی می رود که لقب شیرکپنهاگ را با خود یدک می کشد.

فوتبال رشت در چهاردهه اخیر نشان داده است که می تواند دروازه بان های بزرگی را به کشور معرفی کند ، که در دهه هفتاد هم هادی طباطبایی یکی از بهترین دروازه بان های کشور بود.

 

مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت با هادی طباطبایی در ادامه مطلب

 

هادی طباطبایی فوتبال حرفه ای خود را از استقلال رشت آغاز کرد و از این تیم رشتی در تمام رده های ملی عضویت پیدا کرد و خود را بر سر زبان ها انداخت. طباطبایی با آنکه مدت ها در خارج از رشت زندگی می کرد هیچ گاه نام خود و رشت را از هم جدا نکرد و در برنامه تلویزیونی به عنوان تنها پیشکسوت ورزشی رشت با زبان گیلکی با هم شهریان خود صحبت کرد، خصوصیتی که باید سرلوحه ای برای جوانان گیلانی باشد.

از مدتها قبل پیگیر انجام یک مصاحبه ای اختصاصی با سید هادی طباطبایی بودیم که با توجه به حضور ایشان در دانمارک و مسائل کاری مقدور نبود، اما در سفر 24 ساعته ای که او اخیرا به شهرباران داشت چند ساعت را هم برای مصاحبه با وارش اسپرت اختصاص داد و شما در ادامه چکیده ای از گفتگوی اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با شیر کپنهاگ، سید هادی طباطبایی را می خوانید :

 

هادی طباطبایی - سایت داماش گیلان

 

varesh-sport.com : نسل قدیم و جدید فوتبال رشت به خوبی شما را می شناسند و بازی های درخشان شما را به یاد دارند اما برای شروع مصاحبه بد نیست خودتان را بیشتر برای وارش اسپرت معرفی کنید؟

هادی طباطبایی هستم ، متولد 29 خرداد 1352 در شهررشت .  فوتبالم را از زمین خاکی خیابان 118 گلسار آغاز کردم؛ آن قدر آنجا بازی می کردیم که همیشه مورد اعتراض همسایه ها بود و بعدها تبدیل به پارک شد. در همان زمین با تیم های محلی رشت مسابقه می دادیم که تیم استقلال رشت هم بازی های من را دید و از من خواست تا به این تیم بروم . اولین مربی ام حمید تن پوش بود و در مقطعی هم به تیم جوانان بنیاد مستضعفان رفتم که بعد باز هم به استقلال رشت برگشتم.بعد از استقلال رشت به کشاورز تهران ، پاس تهران ، بهمن و مقطعی هم در یکی از تیم های سنگاپور رفتم و بعد از آن هم در تیم های استقلال تهران،صبا و فجر بازی کردم ، ضمن آنکه در تمام رده های ملی هم حضور داشتم .

اولین باری که درون دروازه استقلال رشت در یک مسابقه ی رسمی قرار گرفتم سوم خرداد 67 بود و از استقلال رشت هم به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شدم که 16 بازی ملی را هم انجام دادم.
در عرصه مربیگری هم در فصل 87-88 صحبت هایی با داماش انجام دادم ولی به دلایلی قطع همکاری کردیم و در تیم امید ایران هم به عنوان مربی دروازه بان ها فعالیت کردم.

 

varesh-sport.com : در اوایل کار مجموعه داماش شما در کنار تیم بود…چه پستی داشتید و چطور شد که رفتید؟

در آن مقطع که دکتر ذولفقارنسب حضور داشتند با من صحبت شده بود تا به عنوان کمک اضافه شوم و توافق هم کرده بودیم . به هر حال آقای ذولفقارنسب نتوانست نتایج خوبی را بگیرند و از تیم جدا شدند و در ادامه مدیرعامل تیم تصمیم بر آن داشتند که تیم را به من بدهند اما یک سری مسائل پیش آمد و به توافق نرسیدیم .

 

هادی طباطبایی

 

varesh-sport.com : هادی طباطبایی علی رغم آنکه هیچوقت در شهرش به او فرصت سرمربیگری ندادند ،برخلاف عده ای بر علیه تیم شهرش به مصاحبه نپرداخت…چرا؟

هر شخصی یک خصلتی دارد . شاید من ایرادات زیادی را در استقلال ببینم اما جرم ما این است که استقلال را دوست داریم و هیچ وقت چیزی نگفتیم تا این تیم به هم نریزد. اینجا هم به همین شکل است و این تیم ، تیم شهر من است… وقتی که مهدی تارتار آمد همه آمدند برعلیه او موضع گرفتند اما من از او حمایت کردم نه به خاطر اینکه از خود مهدی تارتار حمایت کنم بلکه فوتبال شهرم در آن شرایط نیاز به حمایت داشت . اگر فوتبال این شهر در آن زمان سقوط می کرد ، ضررش را فوتبالی های این شهر می کردند وگرنه قرار نبوده چیز خاصی به من برسد… من شهرم و تیمم را دوست دارم و این از همه چیز برایم مهمتر است .از نظر من مهم این نیست که من باشم یا نباشم مهم این است که تیم شهرم موفق باشد .

 

varesh-sport.com : در ابتدای فصل شنیده بودیم که به شما پیشنهاد شده که کمک مربی داماش شوید…

نه چنین صحبتی نشده است.

 

varesh-sport.com : و اگر می شد؟!

خب وقتی نشده است نمی توانم در مورد آن صحبت کنم …

 

varesh-sport.com : در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

بعد از تیم ملی امید فعلا برای مربیگری در جایی کار نمی کنم ، البته چند پیشنهاد برای کار داشتم منتهی شرایط مناسب نبود . من کار دروازه بانی را کنار گذاشته ام و به دنبال این هستم که خودم به عنوان سرمربی تیم بگیریم .

 

هادی طباطبایی - ایران و دانمارک

 

varesh-sport.com : از بازی معروف ایران و دانمارک بگوئید…چه خاطره ای از آن بازی بیشتر برایتان جذابیت دارد ؟

تمام آن بازی برایم خاطره است و فکر می کنم در فوتبال ایران اگر کسی از من بپرسد بهترین بازی ات کدام بازی بوده و من بازی دیگری را به جای بازی ایران و دانمارک عنوان کنم ، قبول نمی کند .هم خودم و هم مردم خاطرات خوبی را با آن بازی دارند…

شاید جالب ترین خاطره ای که در ذهنم باقی مانده است ، مصاحبه ای بود که اشمایکل بعد از بازی کرد و روزنامه اش را هم دارم . در آن مصاحبه اشمایکل گفت که فکر می کردم بهترین دروازه بان دنیا من هستم اما امروز دیدم که دروازه بانی بهتر از من هم هست؛ بعد از آن بازی چند نفری لقب گرفتند که یکی از آنها هم من بودم (شیر کپنهاگ) .

 

هادی طباطبایی - بازی دوستانه ایران و دانمارک

 

varesh-sport.com : آنجا بازی کردید و خوب کار کردین و حالا هم که اکثرا در همانجا هستید!

بله قسمت اینطور بود و بعد هم که ازدواج کردم و این ارتباط قطع نشد و در رفت و آمد هستیم .

 

varesh-sport.com : هادی طباطبایی را بیشتر از ملی پوش بودن، به خاطر رشتی بودنش دوست داریم و اگر از دوران بازی اش در رشت و استقلال رشت نگوید ، مصاحبه آن جذابیت لازم را ندارد…

شکل گیری فوتبالم از همین شهر بوده است و تمامی پیشرفت فوتبالم را هم مربوط به رشت و تیم فوتبال همین شهر می دانم . یادش بخیر، باد و باران و زمین خراب … وقتی هم که هوا خوب می شد زمین سفت بود و شیرجه میزدیم دستمان همیشه زخم می شد (با خنده) . به عنوان یک رشتی و گیلانی هر افتخاری هم که نصیبم شد ، خودم را از این شهر جدا ندانستم و در هر کجا که باشم خودم را متعلق به همین شهر و استان می دانم .

 

varesh-sport.com : خیلی زود از رشت رفتید و دیگر هم برنگشتید…

در مقطعی فوتبالم در رشت بود و بعد از آن این فوتبال بود که مرا به سمت دیگری برد و دیگر قسمت نشد که در رشت کار کنم. امیدوارم در آینده دوباره فرصت کار در شهرم را پیدا کنم .

 

varesh-sport.com : فوتبالتان را می توانستید بیشتر ادامه دهید اما تصمیم به کناره گیری گرفتید، چرا؟

نمی توان گفت که خداحافظی زودهنگامی داشتم و بهتر است که بگوییم خداحافظی ام اجباری بوده است! دوران حضورم در استقلال بسیار خوب بود و خیلی دوست داشتم که فوتبالم را در همانجا و با آن خاطرات خوب به پایان برسانم اما به هر حال اتفاقاتی افتاد که مسببین آن را به خدا واگذار می کنم و در نهایت از این تیم جدا شدم و تصمیم گرفتم که به فوتبالم پایان دهم .

 

هادی طباطبایی

 

varesh-sport.com : الگوی دروازه بانی شما در دوران بازیگری تان چه کسی بود ؟

در دوران بازی ام سعی کردم که از دو سه دروازه بان مطرح دنیا نکته برداری کنم و روی آن کار کنم . در آن زمان سه دروازه بان بودند که کارشان را خیلی می پسندیدم  ، یکی از آنها چیلاورت بود که رهبری و مدیریت خوبی را در داخل زمین داشت، دیگری پیتر اشمایکل بود که در درون دروازه منچستر واقعا عالی کار می کرد و به نوعی خاص تک به تک ها را می گرفت و سومی هم وندرسار بود …

 

varesh-sport.com : خودتان  با توجه به اینکه شوت گیر خوبی هم بودید نوع دروازه بانی تان را به چه کسی شبیه می دانید؟

من همیشه سعی کرده ام که خودم باشم اما اگر نکات مثبتی را در دروازه بانی کسی می دیدم سعی می کردم که آن را در نظر بگیرم تا عملکرد بهتری داشته باشم .

 

هادی طباطبایی

 

varesh-sport.com : در بازی منتخب گیلان با تیم ملی سال 98 که بعد از مدت ها به رشت آمدید،هواداران شما را با لقب هادی دیوید سیمن تشویق کردند … از آن بازی هم بگویید.

واقعا آن بازی و آن روز قشنگ بود و فکر می کنم برآیند کار هم افتخاری بود برای فوتبال رشت ،چرا که در نهایت یک کار بزرگ خیریه هم انجام گرفت و حدود 110زندانی با عواید حاصل از آن بازی آزاد شدند. زیبایی دیگر آن بازی فضای پاک و سالمش بود که علی رغم حضور هر دو طیف بازیکن رشت و انزلی حتی یک بی احترامی را شاهد نبودیم و با وجود هوای بارانی مردم هم استقبال خیلی خوبی از آن بازی داشتند .

 

varesh-sport.com : داماش در چندین برهه اسم عوض کرد و زمزمه هایی بود که می خواهند نظرسنجی بگذارند و اسم تیم دوباره به استقلال رشت برگردد…

ریشه این تیم استقلال رشت است . این تیم در مقطعی استقلال رشت بود و بعد هویت و اسامی دیگری مثل گاز رشت و استقلال شهرداری رشت ، پگاه و داماش داشت اما اگر به اصل برگردیم اسم این تیم استقلال رشت بوده است .

 

varesh-sport.com : اما هواداران داماش موافق تغییر اسم نیستند و اعتقاد دارند که تغییر اسم درست نیست …

هواداران داماش در این مقطع آمده اند و این تیم را دیده اند اما ماندگاری هر چیز به ریشه آن تیم بر میگردد. استقلال رشت بازیکنان بزرگی را به تیم ملی ایران معرفی کرد که من خودم یکی از آن بازیکنان بودم و به نظر من اگر این تیم بخواهد برگردد به هویت اصلی خودش ماندگار تر خواهد بود .

 

varesh-sport.com : اگر چنین اتفاقی می افتاد چه تضمینی برای ماندن همان نام وجود دارد؟!

من اصلا نگفته ام که این اتفاق بیفتد و اسم عوض بشود یا خیر بلکه شما پرسیدید من نظرم را گفتم . من به عنوان فوتبالی درد کشیده این شهر معتقدم اسم این تیم هر چیزی باشد باید در کنار نام استقلال رشت قرار بگیرد چون آن موقع است که اگر کسی بگوید چرا اسم این تیم را عوض کردید حرف داریم که بگوییم این تیم برگشته به اصل خودش . 

 

هادی طباطبایی - تیم اینترمیلان

 

varesh-sport.com : هادی طباطبایی به همراه ناصر حجازی تنها دروازه بان ایرانی است که سابقه حضور در تمرینات تیم های معروف اروپایی دارد. با آنکه مورد تایید کادرفنی اینترمیلان قرار گرفته بودید اما قرار داد نبستید،در این مورد توضیح بدهید؟

26 ساله بودم که فیلم بازی هایم را دیدند و در تمرینات اینتر هم شرکت کردم و مورد قبول مربی اینترمیلان هم قرار گرفتم اما به این علت که خارج از اتحادیه اروپا یک بازیکن بیشتر نمی توانستند بگیرند و در آن مقطع زمانی دفاع وسط پاراگوئه را گرفته بودند، قرارداد نبستیم . بعد از این اتفاق به من گفتند یک سال در اتریش بازی کن و سال بعد با شما قرار داد می بندیم ولی چون دو روز به پایان زمان نقل و انتقال ایران مانده بود من برگشتم و به ایران آمدم.

 

استقلال رشت

 

varesh-sport.com : از مسابقه ی به یادماندنی استقلال رشت و تیم المپیک شوروی هم بگوئید…

آن بازی سال 68 بود که من 16-17 سالم بود و مدتی هم بود که بازی نکرده بودم . نیمه دوم این بازی به من فرصت رسید و به گفته مربی تیم شوروی بهترین بازیکن زمین بودم. فقط نکته ی جالب این بازی برای مردم رشت این است که تنها تیمی که در ایران توانست این تیم را شکست دهد استقلال رشت بود و این بیشتر باعث خوشحالی آن روزهای مردم شده بود .

 

استقلال رشت - اتحاد جماهیر شوروری

 

varesh-sport.com : بازی اخیر داماش و استقلال را چطور دیدید؟

آن شب قرار بود بازی دورتموند و منچسترسیتی را در تلویزیون باشم درگیر کارهای خودم بودم و متاسفانه نتوانستم بازی را به طور کامل ببینم . در آن لحظاتی که بازی را دیدم داماش سرتر و بهتر از استقلال بازی کرد .

 

varesh-sport.com : چند سالی می شود که از رشت بازیکنی به تیم ملی نرسیده است… شما هم در تیم ملی آنچنان که باید به حقتان نرسیدید و الان هم هواداران داماش معتقدند که در حق بازیکنان شهرشان اجحاف می شود . نظر شما چیست؟

در این لحظه طباطبایی به نوعی شروع به درد دل می کند و می گوید : یک روزی من در تیم ملی بودم و لقب شیرکپنهاگ گرفتم ، از همه جا برایم پیام تبریک فرستادند به غیر از شهر خودم ! چه کسی از من حمایت کرد؟! اما من هیچ وقت خودم را از این شهر جدا ندانستم و گفتم بچه رشتم ؛ من تنها ورزشکار این شهر بودم که در صدا و سیما سراسری به زبان گیلکی صحبت کردم . کسی از من حمایت کرد؟ کسی از من پرسید که آقای طباطبایی تو 20 سال است در تهرانی ، مشکل یا دردی داری؟ کسی حال من را پرسید؟ اما من همیشه از تیم شهرم حمایت کردم . حتی گاهی با سکوت هایم از این تیم حمایت کردم …حتی زمانی که یک مربی می آید و در این شهر برعلیه مردمش حرف میزند مطمئن باشید من آن روز ایران نبودم وگرنه جوابش را می دادم ! وقتی آقای امیر قلعه نویی می آید بر علیه این تیم و طرفدارانش حرف می زند ، متاسفانه هیچکس جوابش را نمی دهد . من آن موقع ایران نبودم وگرنه مطمئن باشید جوابش را میدادم چون او این حق را ندارد که برعلیه شهرم و تیمم  حرف بزند .

در مورد سوال شما هم باید بگویم که از رشت می تواند بازیکن در تیم ملی حضور داشته باشد اما به غیر از تلاش بچه ها باید حمایت هم صورت بگیرد .

 

varesh-sport.com : و حرف پایانی شما با هواداران به زبان گیلکی …

من اومیدوارم که طرفدارای أ تیم همیشه فقط از تیم حمایت بوکونید و در واقع به شکلی رفتار بکونید که همیشه جایگاه و فرهنگ أ شهر همیشه حفظ ببه .

 

 

مصاحبه : مهرداد – مازیار

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید