وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : این روزها سوالات و ابهاماتی حول محور فوتبال گیلان و حواشی مربوط به آن مطرح است و از این رو وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان به سراغ قرنبانعلی الماسخاله رئیس هیات فوتبال گیلان و متولی فوتبال این استان رفت و مصاحبه ای اختصاصی با وی ترتیب داد که از نظر شما می گذرد. در این مصاحبه به مشکلات فعلی فوتبال گیلان و حواشی آن ، مسائل و مشکلات باشگاه داماش گیلان در بخش های مدیریتی مالی ، بحث برگزاری برخی از بازی ها در استادیوم سردارجنگل رشت ، مشکلات استادیوم های رشت ، وضعیت فعلی باشگاه سپیدرود ، حواشی داربی گیلان ، مشکلاتی که برای غمزه کمک داور گیلانی در تبریز به وجود آمد و تنش هایی که پیرامون این مسئله بوجود آمده و … صحبت شد که در ادامه می خوانید.

 

varesh-sport.com : آقای الماسخاله لطفا از بیوگرافی و گذشته خودتان برای خوانندگان وارش اسپرت بفرمائید.

در گذشته در باشگاه های ایرانمهر ، سپیدرود که مدتی فجرسپیدرود هم شد و فجر نیروهای مسلح بازی کردم و از دوران کودکی این علاقه به فوتبال همیشه در من وجود داشت . در عرصه مدیریتی هم مسئول تشکیلات ورزشی نیروهای نظامی و سپاه بوده ام و یکی از بنیانگذاران سازمان ورزش نیروی زمینی بوده ام که مدتی را در تهران مشغول به طراحی نوع سازمان ورزشی سپاه بودیم . به عنوان اولین و تنها شخصی هستم که دوره عالی تربیت بدنی را در سپاه طی کردم. مدیرعامل باشگاه های فجر و سپیدرود بوده ام و 6سال هم نائب رئیس هیات فوتبال گیلان بودم و الان هم به عنوان رئیس هیات فوتبال انتخاب شده ام و انشالله بتوانم با همکاری شما و دیگر عزیزان فوتبالمان را به آن جایگاه اصلی اش برسانیم.

 

varesh-sport.com : فوتبال گیلان و مشکلاتی که با آن دست گریبان است را به چه شکل می بینید؟

متاسفانه از آن زمان که ما فوتبال بازی کرده ایم تا الان مشکلات فوتبال گیلان تمامی نداشته است .متاسفانه این استان دارای صنایع و اقتصاد بالایی نیست و این باعث شده ما در فوتبال دچار مشکلاتی در این سطح باشیم . ملوان که یکی از قطب های فوتبال کشور بوده است همیشه با شرایط سخت زندگی کرده است اما با این همه هیچ وقت سکان هدایت را به غیر نداده است و سعی کرده اند خودشان آن را حفظ کنند . همچنان سپیدرود رشت درست است که قدم های آهسته ای داشته است اما این تیم هم چند صباحی است که به یک تعادل دست یافته است و از این دست به آن دست نشده است و مدیریت آن چندین سال است که به کار خود ادامه می دهد و در بحث داماش هم  که این تیم الان غرور مردم رشت است.

وقتی که آقای ذوالفقارنسب پس از آقای دست نشان آمدند به ایشان گفتم که آقای دست نشان شرایطی را فراهم کرده اند که مردم رشت به یک خودباوری رسیده اند بنابراین شما شرایط را به شکلی پیش ببرید که از کادر بومی هم بتوانیم در آینده به نحو مطلوب استفاده کنیم .
من یک شخص فرا جناحی هستم و برای من بین تیم های ملوان ، چوکا ، سپیدرود و داماش و… هیچ فرقی وجود ندارد چون سکان فوتبال استان را دارم و باید به همه فکر بکنم و دوست دارم همه پیشرفت بکنند.

 

متن کامل گفت و گو در ادامه مطلب

 

varesh-sport.com : استقبال هواداران رشتی از بازیهای تیم داماش گیلان را به چه شکل می بینید؟

مردم رشت و به طور کل استان گیلان مردمی هستند ورزش دوست و ورزش فهم و اینکه بنده این حرف را میزنم به این علت نیست که بخواهم رشوه زبانی به مردم بدهم بلکه اگر به آمارو ارقام هم رجوع کنید و در تاریخ هم نگاه کنید همیشه این قضیه مشاهده شده که مردم گیلان آدمهای با فرهنگی هستند . در مورد مردم رشت هم من احساس می کنم که حتی در زمانی که تیمشان بازی خوبی را انجام می دهد و نتیجه هم نگیرد از بازی راضی هستند که این از محسنات آنها است.

در بازی اول با صنعت نفت آبادان به خوبی دیدید که جمعیتی نزدیک به 12-13 هزار نفر به استادیوم آمدند . سازمان لیگ به این علت که استادیوم کاملا آماده نشده بود و حتی بعضی از صندلی های ما پیچ و مهره نشده بودند از ما خواسته بود که این بازی را به سردارجنگل منتقل کنیم اما شما مشاهده کردید که حتی یک صندلی هم به داخل زمین نیامد و مردم بازی را دیدند و پس از آن هم به خوبی استادیوم را ترک کردند.

 

varesh-sport.com : پس چرا وقتی این تماشاگران به این نحو عمل میکنند بعضی از بازیها به استادیوم سردارجنگل انتقال داده می شود؟! آیا در بازی با پرسپولیس هم باید شاهد این باشیم که تماشاگران این همه راه از استادیوم سردارجنگل را با پای پیاده و آن مشکلات خاص طی کنند؟!

ببینید من به شخصه خیلی راحت می توانم این مسابقه را در عضدی برگزار کنم. بعد از بازی با تراکتور آقای عزیز محمدی با من یک تماسی داشتند و گفتند آقای الماسخاله به شما چه گفته بودم؟ میدانی اگر بازی را نمی بردی سردار جنگل و در عضدی برگزار می شد چه اتفاقی می افتاد؟ گفتم آقای عزیز محمدی بخدا اینجا آسیب کمتر است. آنجا وضعیت مردم خوب نبود…در ماه مبارک رمضان دو ساعت باید زودتر می رفتند به استادیوم و این رفت و آمد هم هزینه آنها را بالا برد و وقت آنها هم بیشتر تلف شد، بعضی ها روزه داشتند؛ ما نان و سبزی ای را که میخواستند به داخل ببرند را از آنها گرفتیم! مردم این چنین مشکلاتی برایشان پیش آمد و بعد یک باخت را هم می بینند که مضاف بر این قضیه می شود و از طرفی تحریکاتی را تماشاگران تیم مقابل انجام می دهند که اوضاع روحی و روانی را بدتر می کند.

در بحث امنیت نظامی میگویند هر تجمعی را سریعا متفرق کنید که در غیر اینصورت همان توده ایجاد تشنج می کند ؛ از سردار جنگل تا شهر حداقل 5-6 کیلومتر است و با آن ترافیکی که وجود داشت اتوبوس نتوانست کارش را انجام دهد . اتوبوسرانی هم که زرنگ شدند و هر اتوبوس مشکل دار و کهنه را می فرستند برای بازی و از طرفی آنها هم مقصر نیستند چرا که می گویند اگر اتفاقی برای اتوبوس ها بیفتد کسی نیست که جوابگو باشد و اینطور می شود که آنها ضعیف تر سرویس دهی میکنند و کردند.. حالا 5-6 کیلومتر را تماشاگر پیاده می آید ؛آیا این خودش تحریک آمیز نیست ؟!

 

حالا اگر در استادیوم عضدی باشد مردم نهایتا چند شعار می دهند و بعد متفرق می شوند اما نیروی تامین کننده امنیت این نظر را داشت که عضدی در مرکز شهر است و در این مواقع مشکل ساز است و اگر بازی در سردار باشد مردم این مسیر چند کیلومتری را که طی میکنند خشم آنها فروکش میکند و در شهر اتفاقی نمی افتد در حالیکه ما معتقد هستیم در عضدی این مشکلات پیش نخواهد آمد.

ببینید دو تیم در داخل زمین بازی میکنند و یک تیم بیرونی هم باید این بازی را برگزار کنند صدا و سیما ، هلال احمر ، آتش نشانی ، نیروی امنیتی ، اطلاعاتی ، نماینده های ورزش همه باید با همدیگر یک مسابقه را برگزار کنند و با هم هماهنگ باشند .. بنده وظیفه ام در اینجا مشخص است و وقتی یک شیشه در بیرون شکسته می شود این به من ربطی ندارد چون آن اهرم که در دست من نیست!!

 

 

varesh-sport.com : قبل از شروع لیگ بحث هایی وجود داشت که همه بازیها در سردارجنگل برگزار شود، چطور شد که موافقت شد بازیها در استادیوم نیم قرنی شهر رشت برگزار گردد؟

ما جزو معدود شهرستان هایی هستیم که دو استادیوم با قابلیت انجام مسابقه را دارا هستیم . استادیوم عضدی که نماد فوتبال استان هست به شکلی شده که تمام هیات ها را آورده اند و زیر سکوها قرار داده اند که این اصلا درست نیست و استادیوم فوتبال باید فقط برای فوتبال باشد . بنابراین ما طرحی را در نظر گرفتیم تا این استادیومی که در مرکز شهر هست و رفت و آمد مردم در آن راحت، کم کم به مکانی کاملا فوتبالی تبدیل شود و با توجه به اینکه در قبل از لیگ این انگیزه در داماش برای نوسازی وجود داشت و از لحاظ تملک مالی هم در شرایط خوبی بود با نشستی که با آقای عابدینی داشتیم ایشان قبول کردند که اینجا را بازسازی کنند و ما با هماهنگی هایی که با رئیس سازمان لیگ آقای محمدی و همینطور مسئولین استانی و امنیتی داشتیم شرایطی را فراهم کردیم تا بتوانیم مسابقات را در همین استادیوم عضدی برگزار کنیم .

 

varesh-sport.com : به هزینه کردن باشگاه داماش در استادیوم اشاره کردید آیا این قضیه که باشگاه داماش 700 میلیون از تربیت بدنی در همین ارتباط طلب دارد درست است؟

کار ما در هیات فوتبال فنی است و بحث های ساخت و ساز مربوط به ما نیست ولی محیط را برای سرمایه گذاری آماده می کنیم و منابع را در جهت رشد فوتبال هدایت می کنیم . ما با مسئولین داماش صحبت کردیم و آنها را به اداره کل ارتباط دادیم و نظر تائیدمان را اعلام کردیم و گفتیم هر هزینه ای که انجام می دهید با هماهنگی دفتر کل اداره تربیت بدنی باشد و هر فاکتوری هم که میگیرید به نام اداره کل تربیت بدنی بگیرید که پس اینکه بودجه آمد کم کم به شما بازپرداخت شود . من از مبلغ خبری ندارم و فقط می دانم که به این توافق رسیده بودند و قرار بر این بوده است که پول کم کم بازپرداخت شود و باید با یکدیگر کنار بیایند .

 

varesh-sport.com : الان به نظر می رسد استادیوم عضدی بسیار استاندارد تر از استادیوم سردارجنگل باشد…

عضدی به یک استاندارد نسبی رسیده و تنها دو مشکل را داراست. یکی مکان خبرنگاران هست که با فشار خبرنگارها آنها را به بالا منتقل کردیم و نکته دیگر ورودی خبرنگارهاست که باید جدا از ورودی داوران و مدعوین باشد . سازمان لیگ و ناظرین این استادیوم را تائید کردند و تنها باید این دو مشکل برطرف شود.

استادیوم عضدی با 50-60 سال قدمت به اینجا رسیده است ولی شما استادیومی را که تازه ساخته شده را نگاه کنید! 6 سال است که این استادیوم را به ما داده اند و با کلی مشکلات مواجه است … استادیومی را که بسازند و برایش باجه بلیط فروشی پیش بینی نکنند ، وقتی استادیومی را بسازند و برای آن جایگاه خبرنگاران را طراحی نکنند ویا محل نصب دوربین صدا و سیما را در در نظر نگیرند معلوم نیست این چه استادیومی است. حتی آب شرب هم نداشت و بعد از اینکه ما تحویل گرفتیم یک آب شربی را آوردند . متاسفانه در ساخت و سازها دقت نمی کنند و ما به این علت که در مضیغه هستیم مجبور هستیم که قبول کنیم .

 

متاسفانه در ساخت و ساز 15 سال طول می کشد و آن طرحی که داده شده دیگر دمده می شود و از طرفی یک طرحی را می دهند که در کرمان از همان طرح استفاده می کنند و در گیلان هم از همان طرح! خب از لحاظ بحث مناطق گیلان به خاطر بارندگی باید سر پوشیده باشد بعد ما این را به این شکل صندلی کوب کرده ایم آنوقت چه کسی باید این ها را تمیز بکند؟!  الان شما بروید یک عکس از استادیوم سردار بگیرید میبینید رنگ همه صندلی ها از بین رفته است.

اینهاست که ما را دچار مشکل می کند و ما که باید به بحث فنی و رشد ورزش فکر بکنیم و انرژی خودمان را بگذاریم باید همیشه در بحث سازندگی و پشتیبانی کردن باشیم!

 

varesh-sport.com : در مورد چمن استادیوم پیر رشت انتقادهایی می شود؛ در این مورد چه نظری دارید؟

چمن مورد تائید نماینده ها قرار گرفته است و از بهترین انواع چمن مصنوعی هست که مورد استفاده قرار می گیرد .

 

varesh-sport.com : یکی از مهمترین سوال هایی که ما را برای این مصاحبه با شما بیشتر ترغیب کرد این است که با توجه به مشکلاتی که داماش در حال حاضر در حوزه مدیریتی و مالی با آن دست به گریبان است آیا شما به عنوان متولی فوتبال گیلان در پی این بودید که جلسه ای را در همین خصوص با مسئولان استانی ترتیب دهید؟ من قبل از پاسخ سوال شما یک پرانتز باز می کنم که آقای استاندار برای رضایت نامه یک بازیکن از تیم ملوان کمک مالی می کنند و پس از پایان یک مسابقه نیز پاداش به بازیکنان تیم ملوان می دهند . اینجا بحث بر سر این نیست که به ملوان کمک می شود بلکه میگوییم این حرکت خوب است اما چرا برای رفع مشکلات داماش هیچ جلسه ای برگزار نمی شود؟!

یک بچه باید گریه بکند تا مادرش به او شیر بدهد . در مورد مسائل و مشکلات داماش ما هم مثل همه به طور کلی یک چیزهایی را می دانیم و از طرفی هم در مصاحبه های آقای عابدینی هم دیدید و هم شنیدید که گفتند ما تا آخر پشت این تیم مثل شیر هستیم ! شیر اگر بی یال و دم هم باشد و پولی را هم نداشته باشد به هر حال شیر است دیگر…! اگر آقای عابدینی به مدت یک سال با این سوابق و تجارب درخشان که در ایران، چه درعرصه مدیریت ورزشی و چه صنعتی و چه عرصه ی اجتماعی دارند اگر نتواند این مسائل را جمع کند با بقیه هیچ فرقی ندارند . اگر ما وارد نمی شویم به این علت است که معتقدیم ایشان خودش می تواند همه چیز را جمع کند .

 

varesh-sport.com : ما از گوشه کنار شنیدیم که قائم مقام باشگاه برای انجام یک جلسه با استاندار درخواست داشته اند اما این جلسه تاکنون برگزار نشده است!

من چندان در جریان این مسئله نیستم، فقط به من گفتند که یک نامه ای هست که میخواهیم برسانیم ما هم زنگ زدیم دفتر استانداری تا با هماهنگی نامه را برسانیم و وقتی آقای استاندار در مورد همایش زورخانه ای اینجا بودند به باشگاه زنگ زدیم و گفتیم اینجا هستند و نامه تان را بیاورید و حضورا هم با ایشان صحبت کنید که گفتند دیگر نیاز نیست و نامه را به دفترشان دادیم .

ببینید ما در بحث مسائل داخلی هیچ باشگاهی دخالت نمی کنیم همانطوری که در بحث های مسائل فنی و بحث های دیگرشان دخالت نمی کنیم. اگر یک زمانی به ما مراجعه کنند و از ما بخواهند که کمکشان کنیم ما هر کمکی را که با باشگاه های دیگر می کنیم برای این باشگاه هم انجام می دهیم چون این باشگاه هم آبروی ما هست و اگر این باشگاه ها نباشند که ما هم نیستیم .

بنده اعتقاد دارم آقای عابدینی به تنهایی هم می تواند از پس این تیم بر بیاید و اگر خودش هم مشکلی داشته باشد با توجه به دوستانی که  دارند میتوانند این تیم را جمع و جور کند که اگر اینطور نباشد عابدینی عابدینی نیست!

 

varesh-sport.com : مهندس عابدینی در یکی از مصاحبه هایشان گفتند اگر به هر دلیلی نتوانستیم این تیم را اداره کنیم آن را به هیات فوتبال واگذار می کنیم.

اگر هر زمانی نتوانستند ما استقبال می کنیم!

 

varesh-sport.com : آیا هیات فوتبال توانایی اش را دارد؟!

بله … ایشان اینقدرها لوطی نیستند که این تیم را به ما بدهند (با خنده) اما ما اگر این تیم را بگیریم بدون قید و شرط این تیم را می گیریم ولی با قید و شرط قبول نمی کنیم.

 

varesh-sport.com : آیا واقعا می تونید از پس هزینه های تیم محبوب گیلان بر بیایید؟

هر کس به اندازه وسعش عمل می کند و ما هم به اندازه وسعمان تیم را می بندیم… (کمی مکث) من معتقدم این در حد شعار بوده و شما هم اینطور بنویسید (با خنده)

 

varesh-sport.com : فکر نمی کنم اگر این اتفاق هم بیفتد خود شما هزینه ها را متقبل شوید و از اسپانسر استفاده می کنید درست است؟

یک زمانی بود که سپیدرود ما در اختیار داشتیم بعد جلسه ای تشکیل شد که هواداران هم در آن حضور داشتند ؛ آقای شفق از تیم پاس آمدند و گفتند شما این اختیار را ازطرف سپاه دارید که تیم سپیدرود را واگذار کنید و من گفتم بله این اختیار را دارم … کتم را برداشتم و گفتم آقا خداحافظ من کجا را باید امضا بکنم که تیم را بدهیم به شما ؟! گفتم ما هزینه کردیم اما تیم چون مردمی است چیزی از شما نمی خواهیم و در اختیار شما . آقای شفق گفتند تا شما نباشید ما هم نیستیم تا اینکه با اصرار هواداران یک جلسه خصوصی  گذاشتیم و به توافق رسیدیم و تا یک سال هم با ما بودند . در مورد این قضیه هم من فکر نمیکنم آقای عابدینی چنین کاری را انجام دهد و واقعا بعید است (و برای تاکید بیشتر 3 بار این جمله را تکرار میکنند) . اصلا گیریم همه حساب ها را بسته اند ؛ حساب شخصی آقای عابدینی که بسته نشده است .

 

 

varesh-sport.com : به سپیدرود اشاره کردید در برهه ای و پس از برنامه با ورزش معروف که مربوط به مسائل سپیدرود بود انتقادهایی از شما در محیط های مجازی و اینترنتی می شد. سپیدرود که ریشه در این شهر و استان دارد چرا باید وضعیتش بدین شکل باشد؟!

شما بفرمائید که چه انتقادی در این خصوص بوده است؟

 

varesh-sport.com : به طور کلی سوالی که مطرح می شده به این شکل بوده که آیا به بهانه خصوصی بودن باید اجازه چنین مدیریتی به افراد داده شود؟!

شما به سوابق سپیدرود نگاه کنید، آیا بیشتر از دو سه سال دست یک شخص یا ارگان بوده است؟! ما خودمان در سپاه سه سال این تیم را داشتیم و بعد رها شد. ببینید خوشبختانه الان به هر ترتیب یک ثباتی در این تیم از لحاظ مدیریتی بوجود آمده است . آقای دکتر نجفی و آقای رستگار از دوستان من هستند و اگر بنده بدانم کسانی هستند که به لحاظ تملک مالی به گونه ای باشند که بتوانند به سپیدرود کمک بکنند آنها را دعوت میکنم تا با طرفین بر سر میز مذاکره بنشینند یا دو نفر را با یکدیگر به یک وفاقی میرسانیم که با هم بتوانند کار بکنند یا به هر حال در این زمینه آنها را وارد عمل می کنیم . ما میخواهیم که فوتبال را رونق بدهیم……

 

varesh-sport.com : پس بحث فولاد گیلان به عنوان خریدار چه بود…؟

نه چنین چیزی نیست!

 

varesh-sport.com : اما حتی آقای حقدوست سرپرست سابق هیات در لفافه تائید کردند!

ببینید تمام این جنگ ها بر سر این است که چرا آقای حسین پور سرمربی است وگرنه هر کسی که تملک مالی دارد بیاید اینجا بنشیند و با من صحبت کند! من به نمایندگی از سپیدرود با آنها صحبت می کنم…

 

varesh-sport.com : به داربی گیلان نزدیک می شویم . این مسابقه و حواشی آن را چطور می بینید؟

ما معتقد هستیم که برای سالم سازی هم باید قدرت قهریه داشته باشیم و هم قدرت رافت روحانی و در همین راستا یک جلسه هم با دعوت از آقای حسن زاده مسئول کمیته انظباطی فدراسیون فوتبال داشتیم که در آن لیدرهای دو تیم حضور داشتند . در مقابل سفیدی سیاهی هست و در مقابل هر بهشتی ، جهنمی هم وجود دارد … ما وقتی میگوییم شما اگر یک طرفدار واقعی هستید این حرکت را که در شان یک انسان نه حتی یک انسان مسلمان نیست را انجام ندهید… به هر حال باید یک قدرت قهریه ای باشد که در مقابل این حرکتها بایستد! گفتم انسان چون مگر اروپایی ها دین مبین اسلام را دارند که در مقابل این حرکات می ایستند؟ ما که به این معتقدیم چرا اینطور عمل می کنیم؟ به هر حال یک سری صحبت ها در همین راستا بود که آقای حسن زاده گفتند که شوخی نداریم و امتیاز کم می کنیم یا … که این قوه قهریه خواهد بود.

 

ما هم یک سری صحبت ها داشتیم که این حرکت دور از شان و منزلت ما هست و واقعا همه ما را زیر سوال می برید. یک سری از مردم گیلان ورزشی نیستند برای چه به آنها فحاشی می شود؟! شما دارید با همدیگر صحبت میکنید با همدیگر جر و بحث دارید با همدیگر حرف بزنید آخر این چه ربطی به افراد دیگری دارد که اصلا این قضیه به آنها ربطی ندارد؟! این واقعا دور از شان هر جامعه ای هست مخصوصا جامعه ما… من خودم دوست ندارم و رنج می برم که متولی ورزشی باشم که در آن چنین ناهنجاری هایی وجود دارد و از اینها خواهش کردم که با تقسیم جایگاه ها بتوانند حداقل 1000 نفر را تحت نظر داشته باشند . لیدری که نتواند هزار نفر را کنترل کند که دیگر لیدر نیست .

استان های دیگر دارند به ما نگاه می کنند و خبرنگاران هم یک رسالت ویژه ای دارند . باید این قضیه اینقدر بد جلوه داده شود که واقعا این مشکلات برداشته شود … این که به خانواده همدیگر که هیچ ربطی به این قضیه ندارد فحاشی شود واقعا از شان و انسانیت به دور است.

 

 

varesh-sport.com : در مورد قضیه آقای غمزه کمک داور رشتی و مشکلی که برای ایشان در تبریز و در بازی تراکتور پیش آمد چه صحبتی دارید؟

ببینید بحث داور رشتی بودن نیست بلکه یک داور را زدند . بعد از این اتفاق دیدم بدن آقای غمزه کبود شده است به او گفتم وقتی که آن بطری با آن شدت به تو خورد برای چه نیفتادی؟ گفت اینقدر بر علیه من جو بود که من اصلا ترسیدم اشتباه کرده باشم و این چوب حق من بوده است . صداقت این داور را ببینید که می گوید وقتی من اشتباه کردم این چوب حق من بوده است… گفت وقتی آن پرچم را زدم نماینده فدراسیون آمد و به من گفت اگر اشتباه کردی میتوانی سریع رای را برگردانی که گفتم من مطمئنم درست گرفتم ولی اینقدر برای من آنجا جو درست شد که خودم هم فکر کردم شاید اشتباه کرده باشم اما وقتی که رفتم به سمت رختکن شنیدم یک نفر به زبان ترکی گفت ما از تلویزیون دیدیم و پرچم را درست زده بود که در آنجا نفسم بالا آمد و گزارش را نوشتم که این ها به من چنین حرف هایی را زدند و در راه برگشت بودم که آن حادثه در پمپ بنزین برای من ایجاد شد. ولله به خون شهدا قسم اگر همین حرکت برای داور غیر گیلانی و یک داور تبریزی هم اتفاق می افتاد ، من همین اعتراض و همین نقد را داشتم . ببینید جامعه سالم می ماند که به جامعه قضات خودش احترام بگذارد ، باید به قاضی احترام گذاشته شود تا او بتواند به نحو احسنت عدالت را در زمین اجرا کند .

 

اینطور بگیریم که آقای غمزه اشتباه کرده است، خب این اشتباه پیش می آید و مطمئنا یک نیروی نظارت کننده ای هست که بر کار او نظارت داشته باشد. مگر مدیر عامل یک باشگاه هیچ وقت اشتباه نمی کند؟ یا بازیکنی نیست که 700 میلیون به او پول داده شود و یک دقیقه بازی نکند، اشتباه مدیر عامل یا مربی نیست؟ اینکه یک مدیرعامل در یک تورنمنت سه بار مربی عوض کند پس حتما اشتباهی در انتخاب هایش داشته است یا وقتی یک مربی یک چنین بازیکنی با این قیمت را میگیرد حتما اشتباه کرده است . یک بازیکن ممکن است یک پنالتی را به بیرون بزند یک کار اشتباهی را انجام داده است خب در همین حد هم به یک داور در مورد اشتباهاتش حق بدهید .

شما یک ناظر بگذارید اگر این آقا چنین اشتباهی را از عمد انجام داد اصلا حکم بدهید و عزلش کنید . یک داور با چنین وضعیت و جوی چطور باید سوت بزند؟ اگر بخواهد اینطور عمل شود که مردم اینجا هم می گویند آقای الماسخاله همان کاری را که آنجایی ها انجام دادند در گیلان هم باید انجام شود دیگر! چرا؟ چون وقتی که این داور به داخل زمین مسابقه می رود دیگر نمی تواند به راحتی سوت بزند و یک خطا و حرکت که 60 به 40 درصد است را به نفع 40 درصد می گیرد ! چرا؟ چون از جو موجود و بیرون استادیوم می ترسد.اگر برخورد نشود خب آن وقت تماشاگر اینجا هم از من چنین چیزی را می خواهد و به طبع منحرف خواهیم شد و از سلامت مسابقه هم خارج می شویم .

 

varesh-sport.com : آیا به نظر شما این چنین حرکات ادامه خواهد داشت؟!

من امیدوار هستم که از بحث های قومی و قومیت گرایی بیرون بیاییم و توصیه من به آقای جعفری هم همین بوده است فوتبال را برای فوتبال بخواهیم. من واقعا برای ایشان متاسف هستم که چنین حرف ها و حرکاتی دارند که در مصاحبه ها هم می گویند دارند سر ما را می برند و نماینده ها ورود کنند و … را انجام میدهند ! من از سوابق ایشان در زمینه های مختلف بی اطلاعم و جسارتی نمی کنم اما گفته های ایشان را تحریک آمیز می دانم و به نظر من باید جلوی ایشان را در این زمینه ها بگیرند چرا که گفته های ایشان را تحریک آمیز می دانم و این نه فقط در بحث جامعه ورزشی بلکه به نفع مملکت ما نیست . من از مسئولین امنیتی می خواهم که یک حریمی برای ایشان قائل شوند که وارد این مسائل نشوند.

 

varesh-sport.com : ما هم همین سوال را داشتیم که آیا این حرکات فضا را برای جریان های انحرافی کشور باز نمی کند؟!

بله ما هم منظورمان همین است! ببینید آذری زبان ها در استان گیلان به راحتی دارند با ما زندگی می کنند… در انزلی 50-60 درصد مردم آذری زبان و تورک هستند و دارند خیلی خوب و مسالمت آمیز زندگی می کنند . متاسفانه گویا ایشان برای بدست آوردن یک سری اهداف ناخودآگاه به یک سمت و سوی دیگری کشیده می شوند . مثلا بعضی ها دوست دارند یک رکوردی را در یک جا بشکنند یا بگویند من در فلان جا چهار سال حضور داشتم و عنوان های بالا بدست آوردم ؛ خب مملکت را که نباید فدای چنین اهدافی کرد . اصلا نباید بحث گیلک و تورک و بلوچ و … باشد . ای اف سی و فیفا میگویند سفید پوست و سیاه پوست و نژادپرستی نداریم و برخورد می شود بعد شما چطور می آیید چنین حرف هایی را می زنید؟! ما این را به نیروهای امنیتی هم میگوییم که این قضیه فوتبالی را به بحث آذری زبان و گیلک زبان نکشانند . آذری ها که فقط در تبریز نیستند ما هم داریم با آذری ها داریم در یک استان زندگی می کنیم …

 

varesh-sport.com : و مبحث آخر اینکه خیلی ها معتقد هستند که دلالان زیادی در فوتبال گیلان رخنه کرده اند و برخی از این دلالان در لباس خبرنگاری هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

در بحث دلال ها ملوان که نمی تواند چنین مسئله ای در آن وجود داشته باشد چرا که از وضعیت مالی مناسبی بر خوردار نیست پس می ماند داماش… من یک چیزی در این مورد بگویم ؛ آقای عابدینی خیلی زرنگ تر از این حرف ها است …
ببینید به نظر من بعد از قشر داوری ، قشر خبرنگاران از مظلوم ترین اقشار هستند و نه یک صنفی دارند و نه یک اتحادیه ای خوبی که بتواند از آنها دفاع کند و نه حتی یک در آمد مناسب… ما می گوییم اگر چنین کاری هم می شود این ما هستیم که این شرایط را برای آنها ایجاد می کنیم ؛ اگر همه چیز مشخص باشد و جایگاه خبرنگاران جایگاه خوبی باشد ، اگر تعدادشان مشخص باشد و خبرنگاران و روزنامه نگاران درجه بندی شوند و مشخص شود که چه مزایا و چه امکاناتی باید به آنها تعلق گیرد یک خبرنگار به این سمت و سو نمی رود . بعضی وقت ها نیاز اجتماعی و نیاز زندگی این شخص باعث چنین عملی می شود… ما این را تائید نمی کنیم و قطعا محکوم است ولی مطمئن باشید در گیلان خیلی کمتر از جاهای دیگر است .

 

varesh-sport.com : وارش اسپرت همیشه به زبان گیلکی داده و در پایان مصاحبه های خود با بزرگان از آنها می خواهیم که حرف پایانی شان را به زبان گیلکی بیان کنند. حرف پایانی شما به زبان شیرین و زیبای گیلکی …

به شخصه بَموم به فوتبال گیلان کمک بکنم و از تومام مردم بافرهنگ گیلان و همه پیشکسوتان چی در بخش مربیگری و چی بازیگری و چی داوری و هتویم چه از جنس خبرنگاران دعوت کونم که اگر تانید بایید و أمره کومک بکونید بنده به جان دیل خریدارم هر چند شاید بعضیان فکر بکونید أما از جنس نظامی ایسیم و خوشکیم ولی من گم که أتو نیه و خیلی هم با آغوش باز از چیزی که به نفع فوتبال گیلان ببه استقبال کونیم و به جان خریداریم و أ میز و صندلی هم أمره چشمگیر نیئه.

 

 

 

 

 

مصاحبه : مهرداد – مازیار