وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : بخش دوم مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت با استاد مجید جهانپور بیشتر به بحث دربی روز آینده، منتخب گیلان و… ارتباط دارد. قسمت دوم و پایانی این مصاحبه خواندنی را از دست ندهید …

 

varesh-sport.com : به دربی گیلان نزدیک می شویم، شما از این دیدار چه خاطره ای دارید؟

در لیگ استانی استقلال رشت با ملوان در انزلی بازی داشت و من هم مربی استقلال رشت بودم که توانستیم در آنجا ملوان را با دو گل که فکر می کنم حسن پاکدل به ثمر رساند شکست دهیم . سال دقیق برگزاری این بازی یادم نیست اما فکر می کنم سال 63 یا 64 بود. آن موقع لیگ استانی از طرفداران زیادی برخوردار بود و ما هم مهاجمین خوبی داشتم اما معمولا 70 درصد گل های ما در پایان فصل را زوج حسن پاکدل و سیدرضا بهشتی به ثمر می رساندند.

پس از آن بازی فکر می کنم دیگر در دربی حضور نداشتم و هر وقت که من سرمربی استقلال رشت و بعد پگاه بودم، یا ما لیگ بالا بودیم و آنها حضور نداشتن یا اینکه من به عنوان سرمربی حضور نداشته ام. البته یک بازی دوستانه پیش از لیگ سوم داشتیم که متاسفانه نیمه کاره باقی ماند و… 

 

متن کامل بخش دوم مصاحبه در ادامه مطلب

varesh-sport.com : و شما هم به آقای احمدزاده اعتراض کردید که چرا بازی را قطع کرد…

به هر جهت هدف باید این باشد که با توجه به کدورت های موجود بین دو شهر با فوتبال این مشکلات را برطرف کنیم و روابط را نزدیک تر کنیم .طبیعتا وقتی بازی ها و تماس های ورزشی بیشتر شود ، حساسیت کمتری را به خاطر کثرت مسابقات خواهیم داشت و در راستای همین مسئله ما خواستیم که یک بازی دوستانه با هم داشته باشیم .

 

varesh-sport.com : از حواشی در رشت وانزلی چه چیز بارزی را به خاطر دارید؟

آن موقع که لیگ قدس برگزار می شد ، من و غفور جهانی مشترکا سرمربیگری تیم منتخب گیلان را بر عهده داشتیم و به غیر از مسائل معمولی که در تمرین اتفاق می افتاد، مسئله قابل ذکری به یادم نمی آید؛ به غیر از یک بار که در انزلی به خاطر یک سری برخوردها و مشکل با رئیس هیات فوتبال وقت، تماشاگر آنجا شعارهایی را سرداد و آنقدر خشمگین بود که فنس را داشتند از جا در می آوردند.

 

تیم جوانان منتخب گیلان

تیم جوانان منتخب گیلان – مسابقات قهرمانی جوانان در تبریز 1354

 

varesh-sport.com : یک نفر از رشت و یک نفر از انزلی مشترکا مربی منتخب گیلان بودید، چطور سر ترکیب به توافق می رسیدید؟! آیا با سهمیه بندی بود و مثلا 5 نفر از رشت و 5 نفر از انزلی در ترکیب قرار می گرفتند؟!

به هیچ عنوان به این شکل نبود. با هم تعامل داشتیم و یکبار من به حرف آقای غفور جهانی تمکین می کردم ودفعه بعد ایشان حرف من را قبول می کرد. ضمن اینکه اگر یک وقت اختلاف سلیقه خاصی داشتیم با آقای فریدون عسگرزاده از مربیان قدیمی مشورت می کردیم و مشکل را برطرف می کردیم و به این شکل نبود که بخواهیم سهمیه بندی کنیم.

 

varesh-sport.com : در تمرینات بازیکنان با هم گروه بندی رشت و انزلی نمی کردند؟

ممکن است گاهی چنین چیزهایی پیش می آمد اما برای ما نه اسم مهم بود و نه قومیت . من در استقلال رشت و پگاه که سرمربی بودم اگر بازیکن غیربومی می آمد هرگز با نگاه دیگری او را نمی دیدم و تفاوتی بین او و بومی ها قائل نمی شدم . در منتخب گیلان هم اوضاع به همین شکل بود هرچند که هرگز مسئله حادی پیش نیامد .

 

varesh-sport.com : گفتید که تعامل داشتید، آیا این تعامل در سکوها هم دیده می شد یا اینکه مثل الان تماشاگران با اسکورت می آمدند و می رفتند؟

فکر می کنم به غیر از یکی دو بازی که در انزلی برگزار شد، اکثر مسابقات در رشت برگزار می شد و تماشاگران هم با هم و در کنار هم به تماشای بازی های می نشستند. سکو و زمین از همدیگر تاثیر می گیرند و اگر در زمین اتفاقی بیفتد مطمئنا تنش به سکوها هم منتقل می شودو اگر بازی با آرامش باشد حاشیه سکو هم کمتر می شود .

در سال های اخیر در داخل زمین اتفاق خاصی وجود نداشته است که سکو از آن تاثیر بگیرد بلکه یک سری تسویه حساب های قبلی باعث تنش بر روی سکوها می شود. فرضا در انزلی اتفاقی می افتد و تماشاگر در بازی برگشت به خاطر تلافی آن حرکت می خواهد در بازی برگشت تسویه حساب کند ! حالا که ما از حرفه ای تر شدن تماشاگرانمان حرف میزنیم باید در این زمینه هم تماشاگران به سمت و سوی حرفه ای شدن گام بردارند و آنها را به سمت و سوی بحث های فنی مسابقه سوق داد که طبیعتا در این بخش رسانه ها نقش بسیاری را خواهند داشت .

 

مجید جهانپور - وارش اسپرت

 

varesh-sport.com : شاید قبلا اینقدر به دربی گیلان توجه نمی شد اما در سال های اخیر یا با دید شیطنت آمیز یا به هر دلیل و دید دیگری توجه ها به این مسابقه بیشتر شده است. اگر بخواهید مقایسه ای بین دربی گیلان و دربی تهران داشته باشید، سطح کدام را بالاتر می دانید؟

فوتبال سرخابی از دیرباز پر بود از بازیکنان سطح بالای کشور و در گذشته ای نه چندان دور این تفاوت به نفع تهران مشخص بود اما الان با برگزاری لیگ حرفه ای سطح بازی بازیکنان با هم در تیم ها کم شده است . فکر می کنم سال قبل بود که دربی گیلان را به لحاظ آمار مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که دربی گیلان شاخصه مثبتی داشت . مطمئنا اگر بازیکنان بیشتر به نکات فنی و تذکرات مربیان دقت کنند و از مسائل حاشیه ای دورتر باشند بار فنی این بازی نیز بالاتر خواهد رفت .

 

varesh-sport.com : ملوان برای اولین بار از یک مربی غیربومی در این دیدار استفاده می کند و از طرفی به لحاظ بازیکن دچار تغییرات شده است و به نوعی پوست اندازی داشته . با این اوصاف دربی را چطور می بینید؟

یک بحث کلیشه ای که همیشه باید در این مواقع مطرح کرد این است که فوتبال را نمی توان پیش بینی کرد و گاهی مواقع اتفاقات نتایج یک بازی را برای یک تیم و به ضرر تیم دیگر رقم می زند . ملوان برای اولین بار از یک مربی خارجی استفاده کرده است و شاید این مربی هنوز با شرایط فوتبال کشورمان چندان آشنا نباشد چه رسد به بازی دربی و این مسئله می تواند یک پوئن مثبت برای داماش باشد . همچنین داماش نفرات فصل گذشته خودش را حفظ کرده و این یعنی هماهنگی… مطمئنا هماهنگی آن هم در هفته دوم لیگ برای تیم ها یک امتیاز مثبت محسوب می شود اما از طرف دیگر بازی در زمین حریف است .

میزبانی امتیاز بسیار مهمی است که باعث می شود با این شرایط کفه ترازو به تعادل برای دو طرف نزدیک شود .

 

مجید جهانپور - محمد مایلی کهن

 

varesh-sport.com : شما به عنوان کمک اول مایلی کهن در تیم ملی فعالیت داشتید . محمد مایلی کهن یک انزلیچی بود و مجیدجهانپور یک رشتی اما این دو همیشه به همدیگر نزدیک بودند . این همکاری چطور بوجود آمد و آیا هنوز هم در ارتباطید؟

بله . خب همینطور که انزلیچی ها با رشتی ها در ارتباط هستند، ما هم در انزلی دوستان زیادی داریم وباید این را در نظر بگیریم که درصدی از مردم دو شهر با یکدیگر خویشاوند هستند. هر دو شهر در یک استان قراردارند و مشترکات با هم زیاد است . شاید همین اشتراک ها باعث شده بود که ما در تیم ملی گروه خوبی را هم تشکیل بدهیم . صداقت در کار و دوستی سبب شده بود که اگر کمبودهایی در بحث فنی یا سخت افزاری داشتیم با کمک هم برطرف کنیم و همین مسئله سبب شده بود که ما بتوانیم در کنار هم در مسابقات فوتسال چهارمی جهان را بدست بیاوریم و در مسابقات جام ملت های امارات 96 هم سوم شویم.

از 17 بازی انتخابی جام جهانی 98، 14 بازی را ما حضور داشتیم و بعد از ما تیم سه بازی کرد که یک شکست و دو تساوی دستاورد آن بود. بنابراین در راه انتخابی جام جهانی 98 هم کار گروهی ما موثر بود تا در نهایت به جام جهانی صعود کنیم .

 

varesh-sport.com : در دوران حضورتان در تیم ملی چه بازیکنان رشتی یا گیلانی را به تیم ملی دعوت کردید؟

از داخل سالن و دروازه بانی محمد حبیبی بود و در ادامه و اردوها نیما خیراندیش که لاهیجانی بود حضور داشت. یا هادی طباطبایی و…

 

varesh-sport.com : فوتبال رشت چند سالی است که روند صعودی به خود گرفته است اما بازیکنانش با وجود تائید کارشناسان کشور به تیم ملی دعوت نمی شوند . علیرضا جهانبخش که کل کارشناسان از او به عنوان پدیده نام می بردندو مربیان هلندی از در همان آغازین روزها تعریف و تمجید می کنند انتخاب نمی شود و یا حسین ابراهیمی ، محمد آبشک ، علیرضا نظیف کار و… که هر کدام در پست هایشان به خوبی می درخشند، دیده نمی شود. این تبعیض ها نشات گرفته از کجاست؟

چند مسئله در اینجا وجود دارد… نخست سلیقه کادرفنی است که باعث می شود بعضا چنین سوال هایی پیش بیاید . در بحث انتخاب های تیم ملی پارامترهای زیادی مطرح است که یکی از آنها درخشش بازیکنان به شمار می رود اما به غیر از این مسئله چیزهایی دیگر مثل حمایت رسانه یا عوامل و… نیز بسیار تاثیرگذار است .

یک بحث فرهنگی که متاسفانه وجود دارد این است که خیلی از ماها پیشرفت را در بالاتر بودن از دیگری می بینیم و حتی اگر سقوط کردیم همین که دیگری بیشتر سقوط کند و ما از آن بالاتر باشیم حس می کنیم که پیشرفت کرده ایم . رفتن کریم باقری ، علی دایی، خداد عزیزی و… به فوتبال آلمان بود که باعث شد ما در آن برهه کلی لژیونر داشته باشیم و اگر دیدمان را وسیع ترکنیم مطمئنا موفق تر خواهیم بود .

 

تیم فوتبال دارائی رشت - 1345

تیم فوتبال دارائی رشت – سال 1345

 

varesh-sport.com : از سه سال پیش در مصاحبه با پیشکسوتان سیاستی را داشته ایم که از آنها خواسته ایم تا حرف پایانی شان را به زبان گیلکی بگویند. حرف پایانی شما به عنوان پدر فوتبال رشت که خیلی به گردن فوتبال این شهر حق دارد با هواداران فوتبال شهر باران های نقره ای به زبان گیلکی؟

هتویی که قبلا عرض بکودم أمن کاری نکودیم فوتبال رشت ره و اگر هم کاری بکودیم أمی وظیفه بو و هیچ طلبی از فوتبال أ شهر نریم . آرزو کونم که تماشاچی به خو آرزو فرسه و با داشتن ایته تیم همیشه مطرح و باشگاهی استاندارد که بتانه پشتوانه سازی بکونه و شهره بی نیاز از بازیکن غیر بومی بکونه در فوتبال أمی کشور حضور بدره . أ بحثه بدور از تعصب بگوفتم چون بحث شایسته سالاری مطرح ایسه نه بومی سالاری . دأنم که شیمی کار چقدر روی فوتبال شهر و تماشاگران تاثیرگذار ایسه، شمره آرزوی سلامتی و توفیق کونم و اومیدوارم در راهی که پیش بیگیفتید مثل قبل موفق ببید .

 

پایان

 

مصاحبه : مهرداد – مازیار

www.varesh-sport.com

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید