وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : چندی پیش مسابقات بسکتبال کاپ آسیا در ژاپن برگزار شد و تیم بسکتبال کشورمان با اقتدار و بدون باخت قهرمان مسابقات شد. در این تیم، جوان رعنا و بلند قامت رشتی به نام اصغر کاردوست با 212 سانتیمتر بسیار خوش درخشید و یکی از چهره های برتر کشورمان بود. وی از سوی سایت کنفدراسیون بسکتبال آسیا لقب  BIG MAN را به خود اختصاص داد کاردوست در حال حاضر عضو تیم فولاد ماهان سپاهان اصفهان می باشد .

مصاحبه اختصاصی و خواندنی وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان با ستاره رشتی بسکتبال ایران را در ادامه خواهید خواند…

 

varesh-sport.com : ستاره گیلانی بسکتبال ایران بیوگرافی خودش را برای وارش اسپرت بگوید…

اصغر(پیمان) کاردوست، متولد اول فروردین 1365 و در رشت به دنیا آمده ام. از سال 81 بسکتبال را از مسابقات آموزشگاهی و در دبیرستان کمیل شروع کردم که همان دوره قهرمان رشت و بعد از آن گیلان شدیم . در مسابقات آموزشگاه های کشور در ارومیه و همان سال اول شروع بسکتبالم به اردوی تیم ملی آموزشگاهها دعوت شدم. سال 82 به تیم صبا باطری تهران پیوستم و در واقع استارت بسکتبال حرفه ای من زیر نظر یکی از مربیان بزرگ کشور یعنی مهران شاهین طبع زده شد.

 

متن کامل گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید

varesh-sport.com : در چه تیمهایی بازی کرده اید؟

صبا باطری،دانشگاه آزاد تهران،راه و ترابری قم، و امسال هم برای دومین فصل در خدمت تیم فولاد ماهان اصفهان هستم. البته در چند دوره به عنوان یار کمکی برای تیم مهرام تهران هم بازی کرده ام و اتفاقا الان هم به عنوان یار کمکی در اردوی مهرام حاضر هستم تا هفته آینده در مسابقات جام باشگاههای آسیا که در کشور لبنان برگزار می شود به تیم کشورم کمک کنم.

 

اصغر کاردوست ، تیم ملی بسکتبال

 

varesh-sport.com : از سوابق و افتخاراتی که داشته اید برای ما بگویید…

در سطح باشگاهی، با صبا باطری دو قهرمانی ،یک نایب قهرمانی و یک سومی در لیگ برتر کشور،دو قهرمانی در جام باشگاههای آسیا را به دست آورده ام . مقام پنجم لیگ برتر با دانشگاه آزاد و راه و ترابری قم و مقام سوم لیگ برتر فصل گذشته همراه با فولاد ماهان اصفهان را کسب کرده ام و با مهرام هم نایب قهرمانی در جام باشگاههای آسیا را تجربه کردم.

در سطح ملی تاکنون نزدیک به 80 بازی در تیم ملی بزرگسالان داشته ام که برایم افتخار بزرگی می باشد. مقام قهرمانی آسیا با تیم ملی جوانان،دو دوره قهرمانی در غرب آسیا با تیم ملی بزرگسالان،مقام سوم بازیهای آسیایی گوانگجو چین،مقام قهرمانی بازیهای کاپ آسیا در ژاپن که همین دو هفته پیش برگزار شد و بنده به عنوان بهترین بازیکن پست سانتر آسیا و همچنین در تیم منتخب این تورنمنت  قرار گرفتم. دو دوره هم با تیم ملی قهرمان بازیهای ویلیام جونز که جام بسیار معتبری در آسیا است شده ام.همچنین عضو تیم ملی ایران در جام جهانی 2010 ترکیه بودم که برای من افتخار بزرگی بود که در مقابل تیمهای بزرگی همچون ایالت متحده،بزریل،کرواسی ،اسلوونی و… بازی کردم.

 

varesh-sport.com : وضیعت بسکتبال گیلان را چه طور می بینید؟

من الان حرفی بزنم به همه بر می خورد ولی باور کنید من دلم برای شهر و استانم می سوزد. واقعیت این است که بسکتبال در گیلان وضعیت خوبی ندارد. در رده های پایه که امسال در هر 4 رده سنی به بدترین شکل ممکن تیمهای استان در بین فقط 4 تیم منطقه شمال حذف شدند.در رده بزرگسالان در لیگ یک که فقط تیم می دهیم و هر سال برای بقاء می جنگیم و اصلا مشخص نیست هدف از تیمداری چیست ؟ هفته آینده مسابقات لیگ یک شروع می شودو خبر دارم در فاصله یک هفته به آغاز مسابقات هنوز تمرینات شروع نشده است! خب این چه معنایی می دهد؟ متاسفانه هیئت بسکتبال فقط به فکر درآمد زایی از طریق اجاره سالن عضدی می باشد . در این سالها نه توانسته ایم بازیکن خوبی پرورش دهیم،نه مربی با دانشی پرورش دادیم و نه داور مطرحی داریم. بازیکن باید مسابقه دهد تا پیشرفت کند. علت موفقیت بسکتبال استانهایی نظیر تهران،اصفهان ، مازندران ، فارس و  سایر استانهای صاحب بسکتبال برگزاری لیگ بسکتبال در تمامی رده های سنی است ولی ما در گیلان الان نزدیک به 3 سال است لیگ بزرگسالان نداریم! انگیزه یک ورزشکار مسابقه است و وقتی فقط تمرین کنی و مسابقه ای نباشد هیچ پیشرفتی در کار نیست.

وقتی در رده های پایه که بسکتبالیست باید اصول بسکتبال را یاد بگیرد مربی ای را بالای سرش می گذاریم که خودش هنوز اصول بسکتبال را نمی داند انتظار پیشرفت نباید داشت. متاسفانه بین پیشکسوتان بسکتبال هم وفاق و همدلی وجود ندارد و آنها در کنار هیئت بسکتبال نیستند در حالی که تجربه آنها در خیلی از زمینه ها می تواند به رشد بسکتبال استان کمک کند.

 

اصغر کاردوست

  

varesh-sport.com : به غیر از شما بسکتبالیست های گیلانی دیگر در تیم ملی یا تیم های سوپر لیگی داریم؟

دوست خوبم مجتبی بردبار که سالهاست در سوپر لیگ دارد بازی می کند و بازیکن بسیار خوبی هم هست که حتی با تیم ملی امید قهرمان آسیا هم شده بود. مجتبی بردبار فصل گذشته در صنایع پتروشیمی ماهشهر بازی می کرد و فکر کنم امسال هم در همین تیم بازی می کند. یک بازیکن هم در تیم ملی نوجوانان داریم که رشتی است .

 

varesh-sport.com : در فصل قبل تیم بسکتبال داماش با تمام مشکلات مالی که با آن رو به رو بود توانست به سوپرلیگ صعود کند اما به دلیل عدم حمایت مالی ، استان گیلان نتوانست بعد از سال ها به حق خود در سوپر لیگ برسد.نظر شما در این مورد چیست ؟

وقتی مالکان جدید برای حمایت داماش آمدند واقعا فکر می کردم امسال داماش در سوپر لیگ بسکتبال تیمداری می کند و حتی تیم قدرتمندی تشکیل دهد ولی وقتی شنیدم منحل شده است واقعا نارحت شدم. حتی خبر دارم اعضای این تیم بیشتر از 90 درصد قراردادهای فصل قبل خود را هم نگرفته اند.کاش حداقل مسئولان استان و شهر لنگرود شرایطی را فراهم می کردند  تا این تیم بتواند در لیگ برتر تیمداری کند.

امیدوارم سال بعد داماش بتواند تیم قدرتمندی برای لیگ برتر داشته باشد.واقعا جای رشت و گیلان در سوپر لیگ بسکتبال  خالی است. سال 74  در سالن تختی رشت  وقتی تیم سپیدرود در لیگ برتر بسکتبال حاضر بود و همان سال چهارم شد سالن تختی در تمامی بازیها مملو از جمعیت بود.

 

varesh-sport.com : اگر روزی تیمی از گیلان در سوپر لیگ شرکت کند، آیا مایل به بازی در تیم استان خود هستید؟

من همیشه تمایل دارم در استانم بازی کنم به شرط اینکه تیم مدعی داشته باشیم. سه فصل قبل که شهرداری لنگرود در لیگ برتر تیمداری کرد با من مذاکره کرده بودند ولی باور کنید مبلغ پیشنهادی آنها بسیار پایین بود و هر کس دیگری هم جای من بود قبول نمی کرد ضمن آنکه تیم قدرتمندی را هم تشکیل نداده بودند.

شغل من بسکتبال است و کمی هم باید به فکر مسائل مالی باشم و آینده خودم را تضمین کنم.امیدوارم روزی اسپانسر قدرتمندی در استان باشد  و تیم خوبی در سوپر لیگ بدهیم و من هم بتوانم به تیم شهرم خدمت کنم.

 

varesh-sport.com : دورنمای بسکتبال گیلان را چه طور می بینید؟

من فکر کنم بسکتبال گیلان دچار یکنواختی محض شده است. رک بگویم اگر طرز تفکر در مجموعه بسکتبال استان عوض نشود هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.باید یک رنسانس اساسی در بسکتبال استان انجام شود… بسکتبال در گیلان پویایی و شادابی لازم را ندارد.باید به مربیان جوان تر هم بهاء بدهیم و فقط اینطور نباشد که فقط دو سه نفر همیشه مربیان استان در تمامی رده ها باشند .آنها چه نتیجه بگیرند چه نتیجه نگیرند جایگاهشان قرص و محکم است.

کمیته مربیان و داوران سالهاست تغییر نکرده اند.وقتی کارنامه خوبی ندارند و کار مثبتی انجام نمی دهند باید عوض شوند ولی در اینجا اینطوری نیست. خانم زین جنابی رییس هیئت بسکتبال مورد احترام بنده می باشد که با تمام وجود هم دارد زحمت میکشد، ولی ایشان مشاوران خوبی ندارند و متاسفانه اینگونه است که چنین نتایجی را هم می گیریم.
شنیده ام آقای غروی که از پیشکسوتان ورزش گیلان است به تازگی دبیر هیئت بسکتبال شده است و اینطور که از دوستان شنیدم فرد بسیار مثبتی است و امیدوارم با کمک وی خون تازه ای به بسکتبال تزریق شود.

برای من همیشه جای سوال است که مسئولان هیئت بسکتبال خود را جزو هیئت های برتر کشور می دانند ولی سوال من این است با کدام کارنامه مثبت خود را جزو برترین ها می دانید؟ بهترین نتیجه ای که گرفته اید چه بوده است؟ برای رده های پایه چه کار مثبتی انجام داده اید؟ اگر من انتقاد می کنم باور کنید فقط از سر دلسوزی است و سعی می کنم واقعیت هایی رو که می بینم بگویم و با کسی دشمنی ندارم.

 

اصغر کاردوست

 

varesh-sport.com : آیا در این سالها که برای استان افتخار آفرینی کرده اید از سوی مسئولان استان و تربیت بدنی از شما تجلیل شده است؟

من انتظار زیادی ندارم فقط می گویم بین ورزشکاران رشته های مختلف تبعیض قائل نشوند. من هم برای این استان افتخار آورده ام ولی حتی خیلی از مسئولان تربیت بدنی بنده رو نمی شناسند! چند بار مراسم تجلیل  از قهرمانان استان انجام شده است ولی من تاکنون در این لیست نبودم!

مگر بازیکن تیم ملی بزرگسالان نیستم؟ مگر تاکنون مقام قهرمانی نداشته ام؟در بالاترین سطح تاکنون بازی نکرده ام؟بین من اصغر کاردوست که در یک رشته گروهی عضو تیم ملی هستم و آقای ایکس که در رشته انفرادی عضو تیم ملی بود جه فرقی باید داشته باشد؟ البته جا داره از همین تریبون از چند نفر از دوستانم که چندی پیش در سالن یادگار امام رشت و بعد از قهرمانی در کاپ آسیا برایم مراسم تجلیل گرفتند تشکر کنم که واقعا برایم خیلی ارزش داشت. چند نفر از پیشکسوتان بسکتبال هم  در این مراسم حاضر بودند که از همه آنها تشکر می کنم.در این مراسم هیچ کدام از مسئولان هیئت بسکتبال و تربیت بدنی حضور نداشتند.

 

varesh-sport.com : الگوی ورزشی شما ؟

من همیشه سعی می کنم از بهترین بازیکنان بسکتبال دنیا در پست خودم الگو بگیرم و حرکات آنها را کاملا زیر نظر می گیرم.بازیکنانی مثل تیم دانکن،شکیل اونیل و دوایت هاوارد بازیکنان محبوب من هستند. در ایران هم حامد حدادی قطعا الگوی خیلی خوبی برای من می باشد و در خیلی از موارد به من کمک کرده است که الان هم در تیم ممفیس و NBA  بازی می کند.

 

varesh-sport.com : سقف آرزوهای اصغر کاردوست کجاست ؟

قطعا من هم مثل همه بسکتبالیستها آرزو دارم در لیگ NBA آمریکا بازی کنم، چون بالاترین سطح بسکتبال قطعا همانجاست و مطمئنا تمام تلاشم را هم برای این مهم انجام می دهم . می دانم که هنوز نواقص زیادی دارم ، اما سعی می کنم با تمرینات بیشتر روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشم . امیدوارم روزی با تیم ملی هم بتوانم در مسابقات جهانی کسب عنوان کنم چون در آسیا هر مقامی بود کسب کرده ایم .

 

varesh-sport.com : در موفقیت شما چه کسانی سهم زیادی داشتند؟

اگر موفقیتی باشد در وهله اول پدر و مادر و سایر اعضای  خانواده  قطعا بیشترین نقش را داشتند. جا دارد از طریق همین سایت و این مصاحبه از دوست خوبم مهرشاد عبادت کار که مثل برادرم دوستش دارم تشکر کنم ، چون او بود که برای اولین بار من را وارد بسکتبال کرد و همیشه هم از من حمایت کرده است . سایر دوستان و  آشنایان نیز هر کدام به نوعی در موفقیت بنده سهم داشتند که از تک تک آن ها تشکر می کنم.

 

 

varesh-sport.com : بعد از قهرمانی تیم ایران در مسابقات آسیایی،مصاحبه ای به نقل از شما در خبرگزاری ها چاپ شده بود که این قهرمانی را به مردم رشت تقدیم کردید…

من در رشت به دنیا آمده ام و عاشق شهرم هستم، یک وجب خاک شهرم را با تمام دنیا عوض نمی کنم. بهترین دوستانم در رشت هستند و مشوقین اصلی من خانواده ام و دوستانم در همین شهر هستند… امیدوارم بعد از بازنشستگی بتوانم آکادمی بسکتبال در رشت راه اندازی کنم تا بتوانم خدمت کوچکی به شهرم انجام بدهم .

 

varesh-sport.com : بهترین خاطره ورزشی تان را چه چیزی می دانید؟

هر مقامی که کسب می شود قطعا جزو بهترین خاطرات من است ولی قهرمانی در مسابقات کاپ آسیا که همین چندی پیش در ژاپن برگزار شد و بهترین بازیکن پست سانتر آسیا هم شدم جزو خاطرات خیلی خوبم به شمار می رود . همچنین شرکت در جام جهانی 2010 ترکیه و رویارویی با بهترین بازیکنان دنیا جزو خاطرات شیرین من است .

 

varesh-sport.com : شنیده ایم فوتبالی هم هستید…!

واقعا علاقه خاصی به فوتبال دارم و سپیدرود و داماش را هم خیلی دوست دارم. هر وقت که به رشت می آیم اگر بازی برگزار شود قطعا برای دیدنش به استادیوم می آیم. فصل قبل بازی داماش و ملوان که در تعطیلات عید بود را همراه با دوستانم به ورزشگاه آمدم  و همچنین بازی سپیدرود با البدر بندر کنگ که اون بازی رو سپیدرود 3-2 برده بود در ورزشگاه حاضر بودم. فقط هم طرفدار تیمهای شهرم هستم و هیچ علاقه ای به تیمهای پایتخت ندارم.

 

varesh-sport.com : با وارش اسپرت آشنایی دارید؟

بله، از طریق دوستانم با سایت شما آشنا شدم و چند بار هم به سایت شما سر زده ام … پیش از آن هم اسمش را زیاد شنیده بودم . سایت خوب و پر محتوایی دارید، ان شا الله در کارتان موفق باشید… هوای فوتبال رشت را داشته باشید. یک پیشنهاد هم دارم که فقط به فوتبال نپردازید و سایر رشته ها را هم پوشش دهید.

 

varesh-sport.com : وارش اسپرت برای زبان و فرهنگ گیلانی احترام خاصی قائل است،از همین رو افتخار بسکتبال گیلانی ها و رشتی ها حرف پایانی خود با مردم سرزمین باران های نقره ای به زبان دلنشین گیلکی بازگو کند…

خیلی ممنون که می امره مصاحبه بکودید.از تمام می همشهریان و دوستان و خانواده تشکر کونم که همیشه مرا حمایت بکودید و انگیزه بده اید مرا.من هر چی درم از دوعای خیر مردوم رشت ایسه.افتخار کونم که گیلکم و ایشا الله بتانم همچنان پرچمدار می شهر و استان ببم.

 

با تشکر بسیار ویژه از دوست عزیزمان مهرشاد عبادت کار

 

 

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید