گیلان همیشه در رشته های رزمی مختلف قهرمانان صاحب نامی داشت و بوکس هم یکی از رشته هایی بود که در قبل از انقلاب، گیلان یکی از قطب های آن در کشور محسوب می شد. امین قاسمی پور تنها نماینده گیلان در المپیک لندن بود و اخیرا هم به عنوان دومین ایرانی برای مسابقات لیگ ستارگان بوکس جهان دعوت شده است و به همین بهانه وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان، مصاحبه ای اختصاصی با کاپیتان گیلانی تیم ملی بوکس ایران ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

 

varesh-sport.com: در ابتدا خودتان را بیشتر برای خوانندگان ما معرفی کنید…

امین قاسمی پور، متولد 1364 در شهر جیرنده از توابع شهرستان رودبار اما از سن سه سالگی به رشت آمدیم و بزرگ شده رشت هستم. ورزش بوکس را از سن چهارده سالگی زیر نظر "تقی کارلخ" در سالن بوکس پیرسرای رشت آغاز کردم. اولین مسابقاتی که شرکت کردم، مسابقات قهرمانی جوانان ایران بود که توانستم قهرمان آن مسابقات شوم و در اردوی تیم ملی جوانان حضور پیدا کنم.

 

در سال 83 قهرمان بزگسالان کشور شدم و به اردوی تیم ملی بزرگسالان راه یافتم و تا سال 93 برای پنج بار این مقام قهرمانی تکرار شد. حدود 10 سال در وزن 69 کیلوگرم عضو تیم ملی بزرگسالان بوکس ایران بودم که شش سال را به صورت فیکس حضور داشتم.

یک سال هم است که به عنوان کاپیتان تیم ملی بوکس ایران هستم و در طی این سال ها توانستم مسابقات مختلف بین المللی نظیر المپیک ، جهانی ، آسیایی و تورنمت های مختلفی را تجربه کنم و مقام هایی هم کسب کردم از جمله برنز آسیا ، سهمیه المپیک که تنها ورزشکار گیلانی در این مسابقات بودم ، مدال برنز تورنمنت جهانی چین ، مدال برنز تورنمنت سن پطرزبورگ و …

 

varesh-sport.com: اخیرا باخبر شدیم به مسابقاتی دعوت شده اید که کسب سهمیه المپیک هم محسوب می شود…

بله ، فدراسیون جهانی بوکس(AIBA) یک بخشی در آن به نام فدراسیون جهانی بوکس حرفه ای(APB) تاسیس شده است که امسال اولین دوره اش است و در هر وزن هشت بوکسور برتر دنیا در آن دعوت می شوند و به سبک نیمه حرفه ای با هم رقابت خواهند کرد. نفر اول این مسابقات کمربند را کسب می کند و می تواند سهمیه مستقیم المپیک ریو را بدست بیاورد.

در دور اول این مسابقات از ایران احسان روزبهانی در وزن 81 کیلوگرم انتخاب شد و توانست این کمربند را کسب نماید و از این به بعد باید از آن کمربند دفاع کند و به صورت دوره ای بازی کند تا رتبه اش بالاتر برود و اگر خدای نکرده در مسابقه آتی شکست بخورد آن کمربند را از دست می دهد.

 

varesh-sport.com: پروسه ی انتخاب آن هشت بوکسور برتر دنیا به چه شکلی است؟

فدراسیون ها رزومه ی بوکسورهای منتخب خود را به به فدراسیون جهانی می فرستند و آنها هم عملکرد بوکسورها را در مسابقات گذشته بررسی می کنند و در واقع این مسابقات به عوان لیگ ستارگان بوکس جهان می باشد.

 

varesh-sport.com: اکثر رسانه ها از حق خوری هایی که نسبت به شما در دو تورنمت اخیری که به المپیک و بازی های آسیایی رفته بودی ، پرداخته بودند. دلیل این حق خوری ها در حق شما چه بود؟

در بازی های آسیایی که تمام دنیا شاهد این بودند که خیلی زیاد در حق من اجحاف شد. متاسفانه داوری در این مسابقات خیلی مورد اعتراض قرار گرفت؛ قزاقستان به دلیل نفوذی که در کنفدراسیون آسیا و جهان دارد، باعث به وجود آمدن چنین حق خوری هایی شده است.

در بازی های آسیایی برگزارکننده ها مسیر قهرمانی بوکسورهای قزاق را داشتند هموار می کردند و حریف قوی که قرار بود روز بعد با بوکسور قزاق بازی کند آنرا بازنده اعلام می کردند. این قضیه در مورد من هم این مورد صدق کرد؛ من با حریف ترکمنستان بازی داشتم و حریف بعدی هم قزاق بود که به گفته تمام کارشناسان این بازی را من نباخته بودم. اما در المپیک من با بوکسور ونزولائی رقابت داشتم که سوم جهان هم بود اما آنجا بازی نزدیک بود و حق خوری در آن دیدار به شدت بازی های آسیایی نبود.

 

varesh-sport.com: چند سال بوکس در کشور ممنوع بود؟

حدود 10 سال با نظر چند تن از علما تعطیل بود که تا سال 68 یا 69 بود. با پیگیری های آقای ناطق نوری رئیس کنونی فدراسیون بوکس کشور توانستند که نظر مساعد علما را کسب کنند و بوکس را از حالت تعطیلی خارج کنند. در طول این 10 سال بوکس ایران از تمام دنیا به خصوص حاشیه دریای کاسپین عقب افتاد.

 

varesh-sport.com: لیگ کشوری در بوکس برگزار می شود؟

متاسفانه حدود پنج سال است که به دلیل نبود اسپانسر لیگ کشوری نداریم.

 

varesh-sport.com: آیا گیلان به غیر از امین قاسمی پور ملی پوش دیگری هم دارد؟

ما طی همین سالها قهرمانان خوبی داشتیم اما استمرار نداشتند. تا عرصه ملی رسیدند اما آنجایی که باید برداشت می کردند با یکی دو بار اعزام نشدن به تورنمت های بین المللی دلسرد شدند. البته حق هم دارند چون سود مالی نیست و باید خودشان هزینه کنند.

 

varesh-sport.com: در سالهای دور وضعیت بوکس گیلان چگونه بود؟

قبل از انقلاب گیلان یکی از قطبهای بوکس کشور بود و قهرمان های خوبی در سطح بوکس آسیا داشتیم. قهرمانانی نظیر: جبار فعلی ، زنده یاد حسین اغماض ، یوسف سجودی ، نصرت و سهراب وکیل منفرد ، قاسم سلمستانی ، کریم صمدی و … بوکسورهای گیلانی بودند که در آسیا و ارتش های دنیا عناوین داشتند و در سطح جهان مطرح بودند.

 

varesh-sport.com: در هیات بوکس استان گیلان هم فعالیت دارید؟

بله ، من حدود سه ماه است که سرپرست هیات بوکس گیلان هستم و این مسئولیت را بر دوش دارم. کارهای مدیریتی و هماهنگی ها را به کمک کمیته هایی که تشکیل دادیم واگذار کرده ایم. خدا را شکر هیات بوکس به بهترین شکل ممکن اداره می شود و در این مدت کوتاه توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم و توانستیم بعد از پنج سال مسابقات قهرمانی استان را برگزار کنیم. در ادامه هم تصمیم داریم مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان استان را هم ترتیب دهیم.

 

varesh-sport.com: راستی یک جورایی همشهری بازیکن سابق داماش و لژیونر کنونی فوتبال ایران هم هستید…

بله علیرضا جهانبخش همشهری من و از دوستان نزدیکم است. جیرنده یک منطقه کوهستانی است که فیزیک بدنی و ژنتیک خیلی قوی در ساکنین آنجاست اما متاسفانه توجه ای نمی شود مثلا سالن ورزشی دارد اما مربی فعالیت نمی کند!

 

varesh-sport.com: در برهه ای از فصل گذشته مصاحبه ای را در مورد داماش انجام داده بودید. در مورد آن مصاحبه توضیح می دهید؟

واقعیت امر این است که من علاقه ای به فوتبال ایران ندارم، اما داماش تیم شهرم است و یک عرق خاصی نسبت به داماش دارم. برای دیدن بازی های داماش به استادیوم عضدی می آیم و علاوه بر آن، بچه هایی که در تیم داماش بازی می کنند همه از دوستان من هستند. اما آن مصاحبه در واکنش به مصاحبه آقای عابدینی در مورد آقای رهنما بود. بالاخره آقای مسعود رهنما از قهرمانان گیلانی کشور هستند و ما هم در حمایت از آقای رهنما مصاحبه کردیم. البته من در جایگاهی نیستم که آقای عابدینی را زیر سوال ببرم مصاحبه من و دیگر قهرمانان استان جنبه حمایتی از آقای رهنما داشت.

 

varesh-sport.com: حرف پایانی…

حرف از فوتبال شد ، امیدوارم داماش آن جایگاه سابقش را در فوتبال کشور به دست آورد زیرا خیلی در این شهر علاقه مند دارد و جوانان رشتی امید و دلخوشی شان به همین تیم است.

امیدوارم ورزش استان هم با حضور مسئولین ورزشی که دارد، جایگاهش در سطح کشور بهتر شود زیرا هرجامعه ای که ورزش در آن ترویج داده شود قطعا سلامتش افزایش می یابد. امیدوارم بوکس گیلان هم روند صعودی خودش را ادامه دهد و ان شاالله با دعا خیر مردم گیلان بتوانم نماینده ی شایسته ای برای گیلان و کشور در مسابقات پیش رو باشم.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان

 

 

 

 

امین قاسمی پور، بوکسور گیلانی، بوکس، وارش اسپرت، تارنمای هواداران داماش گیلان، مهرداد ثابت، مازیار اصغرزاده، سایت داماش، هواداران داماش ،