دو هفته است که از اتفاقات دیدار کذایی پلی آف لیگ دو گذشته است، اما به نظر نمی رسد که از غم و اندوه مردم شهر و عصبانیت اعضای تیم داماش کاسته شده باشد!
انتشار کلیپ افتضاح داوری در فضای مجازی موجب تعجب کاربران پرشماری شد و رسانه های گوناگون نیز همراه با مردم گیلان واکنش های بسیاری به مهندسی نتیجه این دیدار داشتند.

 

داماشی ها با یک استادیوم لبریز از هوادار، تدارک صعودی تاریخی دیده بودند تا شاید مرحمی شود بر دردهای یک شهر خسته از تبعیض ها…

در روزی که یک شهر، یک استان یا حتی می توان گفت فوتبال دوستان کشور، منتظر بازگشت لاجوردی پوشان شهرباران بودند، تیم داوری این دیدار به خوبی توانست این مسابقه را آنطور که خواست در استادیوم پانزده هزار نفری سردارجنگل مهندسی کند تا جشن صعود داماشی ها به روز عزا برای رشتی ها تبدیل شود!

تصمیمات نادرست تیم داوری دیدار پلی آف تا حدی بود که هیچ عقل سلیمی، نمی تواند پذیرای سهوی بودن اشتباهات شود، جز آنان که بخواهند جامعه فوتبالی را احمق فرض کنند و با تفسیرهای واهی قصد ماست مالی این انتخاب و افتضاح داوری را داشته باشند!

 

با مرور اتفاقات سالیان گذشته شائبه حذف نام «داماش» از سطح نخست فوتبال ایران توسط فدراسیون نشینان بیش از پیش قوت می گیرد…
پس از دستگیری و اعدام مالک اسبق باشگاه، دیگر داماشی ها رنگ خوشی را در فوتبال ندیدند؛ اشتباهات متعدد داوران در دیدارهای داماش و کسر امتیاز از این تیم در لیگ برتر، سرآغازی بر روند نزولی و سقوط به لیگ دو شد و لاجوردی پوشان را تا ورطه ی نابودی سوق داد و در حالی که کبک فدراسیون نشینان خروس می خواند، با پیگیری هواداران وفادار داماش، حاجی پور در قامت یک ناجی از راه رسید و با خرید امتیازی دیگر به داماش نفسی دوباره بخشید.

اما انگار اشتباهات داوری و غرض ورزی ها در قبال این تیم در لیگ دو هم تمامی نداشت و اشتباهات فاحش داوری در هفته های پایانی فصل ۹۵-۹۶ (داماش- نفت امیدیه) و ۹۶-۹۷(داماش-شاهین) به سدی محکم برای بازگشت داماش تبدیل شد؛ تو گویی هرچقدر داماش برای صعود مصمم تر می شد، دیگران هم برای غرض ورزی در قبال داماشی ها مصمم تر می شدند!
در حالی که نتایج و میانگین مثبت دو امتیاز از هر دیدار داماشی ها در فصل ۹۷-۹۸ و تاریخ سازی داماش در جام حذفی بیانگر اثبات حقانیت صعود تیم سیامک فراهانی بود، اما تیم خوشه طلایی ساوه در یک فصل پر حرف و حدیث و مشکوک به تبانی که منجر به دستگیری عوامل این تیم متمول هم شده بود، توانست بالاتر از داماش به صورت مستقیم به لیگ یک صعود کند تا سکوت فدراسیون و انفعال کمیته اخلاق در قبال این اتفاق، بیشتر شائبه بر انگیز شود!

 

لاجوردی پوشان با تمام این مانع تراشی ها، خود را آماده صف آرایی با تیم نظامی نیروی زمینی در مسیر پر پیچ و خم پلی آف کردند اما در نهایت در یک سناریو با کارگردانی مهندس(!) کاظمی و کمک هایش، روزی که قرار بود رشت و گیلان غرق در شادی شود، داماشی ها با شوک عجیبی مواجه شدند و در نتیجه این بازی گردانی، ضربات جبران ناپذیری به اقشار گوناگون جامعه وارد شد!

 

پی نوشت:
این شائبه ها در حالی قوت می گیرد که فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران با جریمه ای از سوی فیفا به دلیل ثبت تیمی دیگر با نام داماش گیلانیان مواجه شده بود و شاید با صعود داماش گیلان به لیگ یک دردسرهای جدیدی شامل حال فدراسیون نشینان می شد؛ حالا چه تصمیمی راحت تر از آنکه زحمات سه سالِ داماشی ها را فدای بی تدبیری و ضعفِ دپارتمانِ حقوقی خود در فیفا کنند؟

 

مازیار اصغرزاده

روزنامه خبرورزشی چاپ 25 اردیبهشت 98