در کنار مقررات فیفا در خصوص شرایط دریافت حق آموزش توسط باشگاه ها، مقررات مشابه اما مجزایی وجود دارد تحت عنوان Solidarity Mechanism یا مطابق آنچه در مقررات داخلی ترجمه شده است، “مکانیزم مشارکت”. طبق ماده ۲۱ مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا و همچنین ماده ۱ ضمیمه ۵ مقررات، تحت عنوان “مکانیزم مشارکت”، باشگاه ها می توانند در شرایط ذیل، از انتقال بازیکن خود منتفع شوند:

 

هرگاه بازیکن حرفه ای در طول دوره قرارداد خود، پیش از پایان قرارداد، به باشگاه دیگری منتقل شود، ۵ درصد از هرگونه درآمد باشگاه انتقال دهنده باید از مبلغ کل کم شده و توسط باشگاه جدید به باشگاه های سابق بازیکن که در طول سال ها، بازیکن را آموزش دادند اختصاص داده شود.سهم هر باشگاه مطابق جدول درج شده در مقررات محاسبه می شود که در آن از فصل ۱۲ سالگی تا فصل ۲۳ سالگی بازیکن ملاک محاسبه قرار می گیرد.

 

نکته حائز اهمیت در محاسبه مکانیزم مشارکت آن است که برخلاف مقررات مربوط به حق آموزش، که فقط تا ۲۳ سالگی بازیکن قابل مطالبه است و پس از آن باشگاه ها امکان درخواست حق آموزش بازیکن را ندارند، در مکانیزم مشارکت اگر چه آموزش تا ۲۳ سالگی محاسبه می شود اما فارغ از سن بازیکن، با هربار انتقال بین المللی بازیکن در حین قرارداد و دریافت مبلغ حق انتقال، باشگاه های آموزش دهنده وی می توانند درخواست سهم خود از مکانیزم مشارکت را داشته باشند. برای نمونه در انتقال نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن، که در زمان انتقال، نیمار ۲۵ سال سن داشت، باشگاه سانتوس برزیل که نیمار در آن حدود ۱۰ سال آموزش دیده و پرورش یافته بود، مبلغی حدود ۹ میلیون دلار به عنوان سهم مکانیزم مشارکت از باشگاه پاری سن ژرمن دریافت کرد.

 

مکانیزم مشارکت و وضعیت علیرضا جهانبخش

علیرضا جهانبخش، بازیکن تیم ملی کشورمان، در مرداد ۱۳۹۷ از باشگاه آلکمار هلند به باشگاه برایتون انگلیس پیوست. در خصوص مبلغ این انتقال رقمی به صورت رسمی و دقیق اعلام نشده است اما بسیاری از رسانه ها مبلغ ۱۷ میلیون پوند را درج کرده اند که به نظر می رسد این مبلغ مربوط به هزینه انتقال بازیکن و دریافتی باشگاه آلکمار بوده و حقوق دریافتی جهانبخش موضوع دیگری است که در رسانه ها منتشر نشده است. با مبنا قراردادن مبلغ ۱۷ میلیون پوند و زمان انتقال جهانبخش از باشگاه داماش سابق به ان.ای.سی ( ۱۹ سالگی ) و هم چنین مطابقت با جدول درج شده در مقررات برای محاسبه مکانیزم مشارکت، حدودا ۳ درصد از این هزینه انتقال باید به باشگاه های ایرانی که بازیکن را از فصل ۱۲ سالگی تا فصل ۱۹ سالگی (قبل از اننتقال به هلند) آموزش داده اند اختصاص یابد. این مبلغ ارزشی برابر نیم میلیون پوند خواهد داشت که برابر خواهد بود با مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان.

 

حال مطابق اطلاعات رسانه ای موجود، باشگاه های سابق جهانبخش و مهم ترین آن ها یعنی باشگاه داماش، منحل شده اند و یا دیگر فعالیتی در فوتبال ندارد. شایان ذکر است که باشگاه داماش حاضر در لیگ دو، تیمی تازه تاسیس متفاوت از تیمی است که جهانبخش در آن سابقه بازی داشته است.

 

در چنین حالتی طبق بند ۳ ماده ۲ ضمیمه ۵ مقررات، فدراسیون فوتبال محق است تا سهم مکانیزم مشارکت که باید به باشگاه های تابع آن پرداخت می شده است، را دریافت نماید. فدراسیون فوتبال باید اثبات نماید باشگاه مورد نظر که در آموزش و تمرین این بازیکن حرفه ای سهم داشته، در این میان، حضورش در فوتبال سازمان یافته متوقف شده  و یا دیگر وجود خارجی ندارد. این مسئله می تواند ناشی از ورشکستگی، انحلال، تصفیه (در خصوص امور ورشکستگی) و یا از بین رفتن عضویت آن باشگاه در فدراسیون مربوطه باشد. طبق مقررات، چنانچه فدراسیون بتواند این موضوع را اثبات نموده و این مبلغ را دریافت نماید، بایستی مبلغ را در برنامه های مربوط به توسعه فوتبال جوانان در فدراسیون به کار گیرد. / خبرآنلاین