مجید جهانپور بعد از هشت سال، بار دیگر سکان هدایتی تیمی را در دست گرفت که در بدو تاسیس آن در سال 1362 با نظر مهندس الطافی مدیرعامل وقت، به عنوان اولین سرمربی، ریشه های این تیم را شکل داد.

او در تاریخ پر فراز و نشیب این تیم در سه دهه اخیر، چهار بار موفق به صعود با این تیم و البته نام های (استقلال و پگاه) به سطح اول فوتبال کشور شد. مجید خان علاوه بر افتخاراتی که در سطح باشگاه به دست آورده است، سالهای زیادی سابقه حضور بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال و فوتسال ایران را در کارنامه خود دارد تا سرشناس ترین مربی فوتبال رشت شناخته شود.

 

دیسپیلین منحصر به فرد و افتخارات باشگاهی و ملی مجید جهانپور باعث شده است تا لقب "پدر فوتبال رشت" را در بین هواداران رشتی با خود یدک بکشد…

 

متن مصاحبه را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید

جهانپور در چنین شرایط سختی پیشنهاد سرمرییگری داماش گیلان را فقط برای خدمت به فوتبال شهرش قبول کرد تا هواداران داماشی شهرباران بیش از پیش برای حفظ اعتبار اسطوره ی تکرارنشدنی فوتبال رشت احساس تکلیف کنند تا مبادا رفتاری که از سوی عوامل باشگاه داماش از طرق گوناگون با اسطوره های این شهر و مربیان اسبق این تیم انجام شد، برای مجید جهانپور تکرار شود. ضمن آنکه امیدواریم برخی افراد چسبیده به فوتبال، دست از کارشکنی هایی که در قبال سرمربیان اسبق فوتبال رشت داشته اند، بردارند تا خون تازه ای توسط مربی کهنه کار رشتی بر پیکر فوتبال این شهر وارد شود…

باخت قابل پیش بینی داماش گیلان مقابل پیکان، هشدار فصلی سراسر طوفانی برای مرد باران دیده شهرباران بود تا در این رابطه مصاحبه اختصاصی با مجید جهانپور سرمربی داماش گیلان داشته باشیم:

 

varesh-sport.com: داماش گیلان فصل را با باختی سنگین مقابل پیکان استارت زد، آیا پیش بینی چنین نتیجه ای را داشتید؟

بله. احتمال این نتیجه را می دادم و البته همیشه خوش بینی هم در یک طرف ماجرا وجود دارد. متاسفانه اولین دیدارمان با تیمی بود که خودش را برای لیگ برتر آماده کرده بود.

البته من فیلم بازی خودمان را دیدم، اختلاف فاحشی با تیم حریف نداشتیم و چند فاکتور باعث شد این باخت رقم بخورد که زمان اندک برای بستن تیم و عدم هماهنگی بازیکنان بیشترین تاثیر را داشت.

همان طور که شما هم در تحلیل هایتان داشتید، ما تا شش هفت هفته نیاز به وقت داریم و امیدوارم با درک بالایی که همه افراد نزدیک به این تیم دارند، زیاد سخت نگیرند چون با بازیکنان جوانی که در تیم حضور دارند و من فکر می کنم با پتانسیل خوبی که داماش دارد و البته جذب برخی از نیروهای توانمند بتوانیم رفته رفته خودمان را به سطح تیم های دیگر برسانیم.

 

varesh-sport.com: آیا در خط حمله تیم داماش با کمبودهایی مواجه نیست؟ به خصوص اینکه افشین چاوشی و امین ترکاشوند در تیم امسال حضور ندارند…

ما در بسیاری از زمینه ها، به خصوص همین موضوع ضعف داشتیم. از طرفی بازی اول هم بود و تیم حریف از خیلی لحاظ سرتر بود. در بازی با پیکان سه نفرِ جلوی ما دوندگی خوبی داشتند؛ با آنکه همکاران من در مدت کوتاه نتوانستند بازیکنان را از لحاظ جسمی آماده کنند اما با غیرت و تعصب خیلی دویدند.

در بحث فنی هم چند وظیفه پیش پا افتاده را به بازیکنان سپردم که درصد بالایی را اجرایی کردند؛ همین باعث امیدواری است که این پتانسیل وجود دارد و فقط زمان برای کارهای تاکتیکی وجود نداشت.

 

مجید جهانپور

 

varesh-sport.com: با توجه به اینکه در هفته های پایانی حضور داماش در لیگ برتر پیشنهاد سرمربیگری یا مدیریت فنی داماش را نپذیرفتید، اما در شرایط بلاتکلیفی و آنهم در لیگ یک پیشنهاد سرمربیگری داماش را قبول کردید. دلیل رد پیشنهاد لیگ برتر و قبول پیشنهاد لیگ یک را توضیح می دهید؟

این تیم هم اکنون سی و هفت بازی دارد اما پیشنهاد سال گذشته برای چهار بازی بود و پیشنهاد لیگ برتر هم شش بازی بود که هر بازی به نوعی یک فینال محسوب می شد. من اعتقادم این بود که در آن شرایط نمی توانستم کار کنم و فقط یک نفر از همان کادرفنی می توانست آن تیم را هدایت کند. اما امسال اگر یک مقدار صبر و تحمل باشد این تیم درست شدنی است که شرطش علاوه بر صبر و تحمل ، مسلما امکانات هم هست.

 

varesh-sport.com: با توجه به حضور مصطفی حاجتی در تمرینات داماش، آیا شما قصد جذب ایشان را دارید؟

من اعتقادم این است که باید به نیروهای این شهر بها داد، نمیخواستم بحث پستی را مطرح کنم اما حالا که شما این سوال را مطرح کردید، باید عرض کنم که ما در سمت چپ کمبود داریم. ضمن اینکه من روی مصطفی حاجتی شناخت دارم و بازیکن باتجربه این تیم است اما هیچ گارانتی برای بازیکنی نیست غیر از اینکه بهترین باشد.

 

varesh-sport.com: عوامل باشگاه داماش گیلان در سالیان اخیر به طرق گوناگون با اسطوره های این شهر رفتار خوبی نداشته اند؛ به همین دلیل این نگرانی برای شما نیز که به نوعی پدرفوتبال رشت هستید، در بین هواداران به وجود آمده است. پیش بینی خودتان از آینده چگونه است؟

شرایط تیم باعث می شود که طرفدار اینگونه مسئله ای را مطرح کند و نگران باشد. من تضمینی نمی دهم، اما احتمال هفتاد هشتاد درصدی می دهم که بعد از برهه ای توانایی رقابت با تیم های لیگ را بدست خواهیم آورد.

به اندازه کافی کار مربیگری کرده ام وخدای من شاهد است بعد از شاد کردن دل هواداران، هدف اولم گذاشتن یادگاری برای این شهر است. چون شرایط سخت بود حس کردم که خانواده فوتبال این شهر نیاز به کمک دارد. من زیاد نگران نیستم و مطئن باشید تا زمانی که بتوانم به شهرم خدمت می کنم و تیم خوبی را در اختیار نفرات بعدی قرار می دهم.

 

varesh-sport.com: با توجه به ضعف داماش در خط حمله، نخواستن افشین چاوشی از سوی شما بود یا برخی عوامل باشگاه؟

همان طور که علی نظیفکار و هادی سهرابی منتظر شرایط باشگاه ماندند تا بعد قرار داد ببندند، تصورم این بوده که شاید چاوشی از شرایط باشگاه استقبال نکرد اما در زمینه جذب چاوشی اصلا بحثی با من مطرح نشد تا جواب منفی بدهم!

 

varesh-sport.com: آیا شخصی به کادرفنی اضافه می شود؟

در واقع این کادر همان کادرفنی قبلی است که مورد وثوق بنده نیز هستند. یکی از شرایط بنده اضافه کردن شخص دیگری بود که انشاالله در آینده ای نزدیک اضافه خواهد شد.

 

varesh-sport.com: با توجه به روندی که مورد انتظار است، تا هفته هفتم چه مقدار امتیازی به دست بیاید مورد قبول شماست؟

روی مسئله ای که باید حساب کنیم این است که امروز رشد بیشتری نسبت به دیروز داشته باشیم، بقیه بستگی به عملکرد دو تیم در مسابقات دارد. کما اینکه در همین بازی با پیکان اگر از موقعیت ها استفاده می کردیم مطمئنا نوع بازی بچه ها و تیم مقابل متغییر می شد.

 

varesh-sport.com: پس عدد نمی گویید؟!

نخیر، از آن مربیانی نیستم که پیش بینی کنم! (با خنده)

 

varesh-sport.com: چند سوال حاشیه ای می خواهیم بپرسیم البته حاشیه مضر نیست. اشکالی که ندارد؟

مشکلی نیست، به هرحال هواداران از شما می خواهند…

 

varesh-sport.com: شاگردان تان می گویند که شما به شدت به نظم و انضباط حساس هستید و برای مثال اگر دمپایی ها هم متفاوت باشند تذکر می دهید و … هنوز هم به همان اصول اعتقاد دارید؟

نظم و انضباط لازمه کار است و کسی که بی انضباطی کند، در حق افراد دیگر اجحاف می کند. اما زمانی که مثل بازی قبل شرایط مهیا نیست و تیم لباس های یکدست نداشت، نمی شود کاری کرد…

مدیریت تیمی من یک مدیریت دموکراتیک است که از بزرگترهای تیم نظر می گیرم تا کار بهتری انجام شود، اما وقتی توافق صورت گرفت که فلان ساعت باید باشید یا فلان لباس را باید بپوشید این حق تیم را محفوظ نگه می دارم. شاید در اولین فرصت تذکر بدهم اما در مراحل بعدی خبری از تذکر نیست.

 

مجید جهانپور

 

varesh-sport.com: اکثر پیشکسوتان رشتی از بازی استقلال رشت با شوروی به عنوان بهترین خاطره فوتبالی خود یاد می کنند، شما چه خاطره ای از آن بازی دارید؟

تیم شوروی اگر اشتباه نکنم چند روز قبلش چهار بر صفر ملوان را برده بود، یک نکته ای که الان یادم هست این بود که به بچه ها گفتم اصلا نگران دریبل خوردن نباشید، چون اینها با توجه به سیستم حکومتی خودشان فقط با کار گروهی بازی می کنند. به همین دلیل بچه های ما راحت تر توپ ربائی می کردند و یا مثلا بر روی امیر افتخاری پنالتی شده بود و امیر مصدوم شده بود که تئوری در این مسئله داریم که بهتر است بازیکن مصدوم پنالتی نزند اما امیر پنالتی زن ما بود و با دقت بالایی هم پنالتی را به گل تبدیل کرد. در کل تیم حریف مانده بود در مقابل تیم استقلال رشت چه بکند.

 

varesh-sport.com: شما پس از هشت سال سکان هدایت تیم فوتبال شهرتان را پذیرفتید، بعد از این هشت سال و آن هم در یک بازی خارج از خانه نسل جدید هواداران رشتی را چگونه دیدید؟

خوب شد که این سوال را مطرح کردید، چون من یک تشکر به هواداران داماش بدهکارم و حق شان بود که در مصاحبه بعد از بازی از هوادارانی که در آن گرما و با آن امکانات بسیار کم برای حمایت از تیم داماش به تهران آمده بودند تشکر کنم. معمولا در بازی های لیگ یک استقبال زیادی از بازی ها نمی شود، اما وقتی صدای تشویقی که در بازیهای خانگی می شنویم، همان صدا در بازی های خارج از خانه هم به گوش برسد احساس خوبی به تیم منتقل می شود.

اعتقادم این است که نسل جدید هواداران رشتی پرشورتر، احساساتی تر و جوان تر هستند و دوست داشتنی تر…

متعلق به جمعی هستند که من سعی می کنم با کسب نتایج خوب شاد شان بکنم و آن چیزی که باعث اتحادشان می شود را سعی می کنم جاذبه اش را بیشتر کنم تا هم خوشحال شوند و هم تعدادشان بیشتر بشود.

 

varesh-sport.com: الان هواداران داماش گیلان نسبت به تغییر نام یا پسوند این تیم گارد شدیدی دارد و معتقد هستند که اگر هم بخواهند نام تیم را عوض کنند ما همان نام را صدا می کنیم…

خوب باید هم همین کار را بکنند…

 

varesh-sport.com: مثل اینکه شما در برنامه باورزش یک بار از اسم شهرباران برای تیم داماش گیلان استفاده کردید، انتظار هواداران از پیشکسوت و سرمربی تیم خود همراهی با هواداران است…

در مکاتبات رسمی یک سری تغییراتی ایجاد شد که دلایل خاص خودش را دارد. همه ما دو تا اسم داریم که همه مرا مجید صدا می کنند در حالی که در شناسنامه اسمم حسن است… صدا و سیما هم نامه رسمی دریافت می کند و نمی تواند بالا و پایین کند که از سایت شما انتظار دارم اطلاع رسانی کند. اما اعتقاد قلبی خودم نزدیک به هواداران است و قابل قبولتر است که همان اسم داماش گیلان باقی بماند.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان

 

 

مجید جهانپور، سرمربی داماش، پدر فوتبال رشت، هواداران داماش، سایت داماش، damash، باشگاه داماش،