داماش گیلان با دریافت پروانه بهره‌برداری توسط مردان توانمندی چون اسماعیل حاجی پور به‌عنوان رئیس هیات مدیره و مهدی الطافی به‌عنوان مدیرعامل در سال جاری با ریشه‌ای ۵۶ ساله در فوتبال شهر رشت یکی از پر سابقه ترین باشگاه‌های استان گیلان در آوردگاه‌های کشوری است.

 

در سال ۱۳۲۳ در تهران باشگاهی به نام دوچرخه‌سواران از انجمن ملی تربیت‌بدنی کشور مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. این باشگاه در مهرماه سال ۱۳۲۴ با ایجاد دفتر رسما فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کرد. باشگاه دوچرخه‌سواران بعد از چندی توسط محمد خاتمی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران و ازجمله افسران ارتش که اصالتا گیلانی و اهل صیقلان رشت بوده به نام باشگاه تاج هویت پیدا کرد و تا قبل از انقلاب با همان نام فعالیت کرد و پس از انقلاب به‌عنوان استقلال تغییر نام داد که تا امروز در بسیاری از رشته‌های ورزشی و به‌ویژه در فوتبال فعالیت چشمگیر داشته است.

 

در گیلان هم ۲۳ آبان سال ۱۳۳۹ آقای رضا اکبر از انجمن تربیت‌بدنی و پیشاهنگی گیلان پروانه بهره‌برداری دریافت و رسماً در مراسم روز ۲۵ آبان همان سال فعالیت باشگاه تاج را طی مراسمی با حضور دهقان استاندار گیلان جشن گرفتند.

 

علاقه‌مندی رضا اکبر به رشته فوتبال و باشگاه تاج تهران موجب شد تا تیم فوتبال باشگاه تاج در رشت سریعاً تشکیل شود. در اولین تیم فوتبال تاج رشت بزرگانی چون احمد صباحی، ایرج مظفری، موریس ساباکین، محمود شادمند، محسن حشمتی، حسین مسچیان، بیژن تیزکار، سعید دهسرایی، علیرضا هوشنگی، بهزاد مقدم، حسین قره قانی بودند. فعالیت این باشگاه تا انقلاب با همین نام صورت می‌پذیرفت. پس از انقلاب این باشگاه بانام ابوذر چندی به فعالیت خود ادامه داد و سپس با ادغام باشگاه ایرانمهر و با مسئولیت آقای قلی پور چند صباحی فعالیت کرد تا اینکه باشگاه استقلال رشت باهمت آقایان سید حسین و میراحمد خوش‌کلام مجدداً وارد چرخه حرکت باشگاهی شد.

 

در همین اثنا آقای مهدی الطافی به‌عنوان سکان‌دار باشگاه استقلال رشت منشاء اقدامات ارزنده‌ای برای تیم فوتبال استقلال بود. استقلال رشت پس از مدتی به استقلال گاز رشت با مدیریت آقای رنگزن مدیرعامل شرکت گاز منطقه‌ای گیلان واگذار شد  و پس از جدایی گاز منطقه از استقلال این باشگاه با باشگاه شهرداری رشت ادغام و بانام جدید استقلال شهرداری رشت به تلاش در عرصه فوتبال مشغول و در ابتدا مدیرعامل باشگاه آقای حمیدی شهردار رشت بودند که پس از ثبت باشگاه در دفتر ثبت شرکت‌ها شهردار رشت زنده‌یاد ایرج زهرابی را برای اداره باشگاه برگزید.

 

در ادامه طی حکمی مرحوم ایرج زهرابی که سالیان متمادی به‌عنوان رئیس هیات فوتبال استان گیلان خدمات ارزشمندی را در فوتبال گیلان مصروف داشته بود را به‌عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب کرد. پس از چند سال فعالیت استقلال شهرداری در بالاترین سطح فوتبال کشور باشگاه استقلال شهرداری از طریق سازمان صنایع شیر ایران (پگاه) خریداری و کلیه فعالیت‌های خود را با همین نام در سطح کشور آغاز کرد. پگاه گیلان ابتدا با زنده‌یاد زهرابی حرکت خود را آغاز سپس توسط نریمان افشاریان و اسماعیل شاد تحت عنوان مدیرعامل باشگاه تلاش داشتند تا اینکه، سهمیه حضور پگاه در رشته فوتبال توسط تشکیلات شرکت امیر منصور آریا اخذ شد و حسن (امیر) عابدینی هدایت این باشگاه را بنام داماش ایرانیان به عهده گرفت در دوران مدیرعاملی عابدینی داماش فرازوفرود بسیاری را متحمل شد. توقیف شرکت‌های امیر منصور آریا و محدودیت‌های مبتلابه باعث شد که داماش سیر نزولی را طی کند و ناباورانه از لیگ برتر فوتبال کشور به لیگ دسته اول نزول جایگاه داشته باشد.

 

پس از دو دوره در لیگ دسته اول و تغییر نام اجباری بنام شهر باران به جهت بدهی‌های زیاد و سقوط به لیگ دسته دوم به شرایطی یاس آور و بدی برسد.

 

در این اثنا هواداران پرشمار و بی‌تاب داماش تلاش ارزنده‌ای را برای حیات مجدد آن داشتند. شهر باران باوجود بدهی‌های بیش‌ازحد عملا منحل شد. لذا علاقه‌مندان داماش با پیگیری‌های قابل‌تحسین و با اهتمام اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت توانست با خرید سهمیه حضور تیم رهپویان رضوانشهر مجددا داماش گیلان را با شرایطی جدید از نو ساماندهی کنند. حاجی پور افراد خوشنامی چون مجید جهانپور، علی افتخاری و مهدی الطافی را وارد اداره امور داماش و با انتخاب اصلح مهدی الطافی مرد کارکشته عرصه‌های دیروز به رتق‌وفتق معضلات این باشگاه  پرطرفدار مشغول‌اند.

 

اگرچه در فصل جاری ۹۶-۹۵ لیگ دسته دوم تاکنون داماش نتایج رضایت بخشی نداشته لیکن با تغییر کادر فنی و آمدن مرد دوست‌داشتنی چون سید هادی میر طباطبایی که با کوله باری از افتخارت ملی و باشگاهی در این میدان پای نهاده نوید از روزهای خوشی را برای داماش می‌دهد.

 

لذا هم‌اینک می‌بایست همگان در جهت پیمایش میسر توفیق این باشگاه گام بردارند هرکس به هر طریقی که می‌تواند کمک نماید، تا حال هوای این باشگاه و تیم محبوبش چون نسیم روح‌نواز داماش با طراوت و دل‌چسب باشد.

 

میرشهاب مومنی – گیل نگاه