باشگاه داماش گیلان به دلیل شرایط خاصی که طی چند سال گذشته با آن رو به رو بوده است، همواره از سوی رسانه های ورزشی و غیرورزشی مورد توجه قرار گرفته است.

این مشکلات ناخواسته باعث شد که سوال های زیادی در خصوص مالکیت، مدیریت، درآمدها، کمبودهای مالی و… این باشگاه مطرح شود اما در بسیاری از مواقع پاسخی واضح برای سوال ها نیست و بعضا مسئولین این باشگاه نیز همتی برای برای پاسخ گویی به این سوالات به خرج نداده اند. از این رو امیدواریم لااقل در خصوص سوال های مطرح شده در این مطلب پاسخی داده شود…

 

*درآمد حداقل یک میلیارد و سیصد میلیونی داماش در فصل جاری

با شروع فصل جاری رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های ایران، وضع داماش بسیار وخیم تر از سالیان گذشته به نظر می رسید.

 

اما همین داماش پیش از شروع فصل جاری و حتی در حین برگزاری رقابت ها تا به امروز در آمدهایی را هم داشته است. پس از پایان لیگ برترسیزدهم، داماش گیلان بسیاری از بازیکنان جوان و با تجربه خود را به دلیل بی پولی از دست داد؛ قرارداد اکثر این بازیکنان پایان یافته بود و بازیکنان آزاد به شمار می رفتند، اما سه بازیکن جوان و غیر بومی داماش به اسامی روح الله سیف الهی، مسعود حسن زاده و هادی محمدی همچنان یک تا دو سال دیگر با باشگاه داماش قرارداد داشتند و همین مسئله باعث شد تا داماشی ها پول خوبی را به خاطر ارائه رضایت نامه آنها به دو باشگاه لیگ برتری استقلال خوزستان و ذوب آهن اصفهان بدست بیاورند.

داماش برای ارائه رضایت نامه سیف الهی به استقلال خوزستان مبلغ 300 میلیون تومان و برای ارائه رضایت نامه مسعود حسن زاده و هادی محمدی به ذوب آهن اصفهان به ترتیب 400 و 350 میلیون تومان پول دریافت کرد که در پیوست این مطلب عکس های مربوط به شفاف سازی قراردادهای باشگاه های استقلال خوزستان و ذوب آهن اصفهان را مشاهده می نمایید.

 

 

 

داماش گیلان به دلیل حضور علیرضا جهانبخش در جام جهانی 2014 نیز در آمد 27 هزار دلاری داشته است که اگر هر دلار را فقط 3 هزار تومان (قیمت روز 3400) محاسبه کنیم با رقمی حدود 82 میلیون تومان مواجه می شویم.

 

همچنین طبق مصاحبه روز یکشنبه 26 بهمن از امیر عابدینی مدیرعامل داماش گیلان در خبرگزاری فارس، در ابتدای فصل نیز 200 میلیون تومان از طریق یکی از شرکت های امیرمنصور آریا به داماش پرداخت شده است.

 

طی چند روز گذشته و در مصاحبه ای تلویزیونی در شبکه استانی باران از ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان گیلان از پرداخت 500 میلیون تومان به باشگاه داماش گیلان از طریق شرکت های وابسته به امیرمنصور آریا خبر داده شد. این خبر را که تا چندی قبل درگوشی شنیده می شد و حتی یکی از مسئولین داماش نیز آن را تائید کرده بود، توسط عابدینی تکذیب شد! البته در این بین برخی نیز این رقم را یک اعتبار در نظرگرفته شده می دانند که بخشی از آن تزریق شده یا به تدریج به باشگاه تزریق خواهد شد، اما با توجه به اینکه تا این لحظه شفاف سازی لازم و کامل در این خصوص انجام نشده، ما نیز دریافت این پول از سوی باشگاه داماش را به طور کل جز درآمدهای باشگاه محاسبه نمی کنیم!

 

داماش گیلان همچنین در چند بازی لیگ دسته اول تبلیغات شرکت های "شفاف شیمی پلاست" و "آهن و فولاد لوشان" را نیز بر روی پیراهن های خود حک کرده است و اگر بنا را بر این بگیریم که علاوه بر نادرست بودن خبر تزریق 500 میلیون، حتی یک ریال درآمد هم از این تبلیغات برای داماش به دست نیامده است، با جمع درآمدهایی که اشاره شد باز هم به عدد یک میلیارد و سیصد وسی میلیون تومان می رسیم!

 

*درآمدهای فصل جاری کجا خرج شد؟

طبق خبرها و با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم تا به لحظه نگارش این مطلب رقمی بین 17 تا 30 درصد از قرارداد بازیکنان داماش پرداخت شده است. با توجه به گفته سرمربی تیم که مبلغ کل قرارداد بازیکنان و کادرفنی را یک میلیارد و دویست میلیون تومان عنوان کرده است، می توان نتیجه گرفت که در بیشترین حالت ممکن و اینکه همه بازیکنان و اعضای تیم بلا استثنا 30 درصد دریافتی را داشته باشند، حداکثر 360 میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

اگر در نظر بگیریم هر سفر خارج از خانه این فصل داماش نیز در بهترین حالت هزینه ای بین 20 تا 30 میلیون و به طور میانگین 25 میلیون تومان هزینه در بر داشته است، با توجه به 7 بازی خارج از خانه رقمی معادل 175 میلیون تومان هزینه سفرهای خارج از خانه داماش تا به اینجا فصل بوده است.

با جمع زدن مبالغ فوق به عدد 535 میلیون تومان می رسیم و اگر این مبلغ را از کل در آمد داماش در فصل جاری کم کنیم حدود 800 میلیون باقی می ماند!

مسلما هزینه حداکثر 200 جلسه تمرینی فصل جاری تیم، البسه بازیکنان (گاها با مارک های ارزان و یا تقلبی) و حقوق چند کارمند باقی مانده باشگاه، 800 میلیون تومان نیست؛ بنابراین طبیعی است که بپرسیم این رقم در کجا و چه بخش هایی هزینه شده است؟

 

*چرا مبالغ قراردادها شفاف سازی نمی شود؟

در فوتبال روز دنیا و حتی ایران، رقم قرارداد اکثر یا تعدادی از بازیکنان شاخص هر تیم چند برابر اعضای کادرمدیریتی و حتی کادرفنی آن باشگاه است و عموما سقف قرارداد یک باشگاه متعلق به یک بازیکن خواهد بود، اما طبق شواهد و قرائن در این فصل از لیگ یک در باشگاه داماش گیلان، این چنین نیست!

در فصل نقل و انتقالات پیش از آغاز لیگ دسته اول، قرارداد بازیکنان داماش با این توضیح که باشگاه دچار مشکلات عدیده مالی است با ارقامی بسیار پایین تر از فصول گذشته بسته شد به نحوی که رقم قرارداد برخی از بازیکنان شاخص و قدیمی تیم بین 60 تا 70 درصد کاهش داشته است.

قصد طولانی کردن این بند از مطلب را نداریم اما امیدواریم که باشگاه داماش گیلان همچون بسیاری از باشگاه های حرفه ای و سطح اول فوتبال ایران در خصوص مبالغ قراردادها نیز شفاف سازی لازم را انجام دهد.

 

*حرف پایانی

امیدواریم که باشگاه داماش گیلان در راستای تنویر افکار عمومی نسبت به شفاف سازی در خصوص موارد مطروحه این مطلب اقدام نماید.

لازم به ذکر است اعداد و ارقام مندرج در این مطلب براساس مستندات و یا شنیده های کاملا موثق بوده و اعداد مربوط به هزینه ها نیز توسط آنچه که پیش از این توسط برخی مسئولین باشگاه بیان می شد و البته در بهترین حالت ممکن محاسبه شده است. لذا با وجود آنکه از نگاه وارش اسپرت، کمترین میزان ممکن در بخش درآمدهای فصل جاری و بیشترین حالت ممکن برای بخش هزینه کردها در نظر گرفته شده است، اما این مسئله به معنای دقیق بودن تمامی خطوط مطلب نیست بلکه تنها یک تخمین است.

در صورتی که باشگاه داماش گیلان بخشی یا تمام این مطلب را نادرست می داند، حق پاسخگویی محفوظ بوده و در صورت ارسال جوابیه، پاسخ در چارچوب قوانین در سایت منتشر خواهد.

 

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان