همواره برخی تیم‌های باشگاهی در دنیا با اتکا به پشتوانه مردمی خود سرپا مانده‌اند و برخی تیم‌ها با اتکا به توان مالی خود روزگار گذرانده‌اند. در فوتبال ایران این موضوع بیش از پیش نمایان است. تیم‌هایی بدون پشتوانه هوادار و تنها با متکی به صنعت، اقتصاد و به طور کلی توان مالی خود سالیان سال در لیگ برتر حضور دارند و جمعیت اندکی را با برد و باخت خود خوشحال و ناراحت می‌کنند اما برخی تیم‌های فوتبال ایران با روز و شب مردم آن شهر عجین شده‌اند.

یکی از این تیم‌ها داماش گیلان است. داماشی‌ها برای دومین فصل پی در پی از صعود به لیگ دسته یک بازماندند. داماشی که چند سال گذشته به هیچ یک از غول‌های لیگ برتری در شهرش باج نمی‌داد و رویای آسیایی شدن در سر داشت با بروز مشکلات مالی و مدیریتی و عدم وجود حمایت استانی مناسب از این تیم مردمی، حال در دسته دوم فوتبال کشور جا خوش کرده است. این عدم حمایت مسوولان استان از این تیم ریشه دار فوتبال رشت باعث شده است هواداران این تیم در چند سال اخیر دست به کار شوند تا حامیان مالی را تشویق به حضور درا ین تیم کنند. داماشی‌ها دوفصل پیش با شعار ما بر می‌گردیم و ایجاد کمپین حمایتی، حاجی پور مرد با تجربه رشتی را ترغیب به حضور در داماش و حمایت از این تیم کردند که حاجی پور با وجود تنگناهای روبروی خود جواب آنان را به بهترین وجه ممکن داد و پس از در اختیار گرفتن این تیم امکاناتی فراتر از تیم‌های هم رده خود در اختیار بازیکنان وکادر فنی خود قرار داد به گونه‌ای که به گواه اکثر بازیکنان تیم داماش وسایر تیم‌های دسته دومی داماش دارای امکانات خوب لجستیکی در این سطح مسابقات باشگاهی کشور بود.

پس از گذشت دوفصل از صعود داماش و عدم راهیابی این تیم به لیگ دسته اول حالا مالک داماش هم دلسرد شده است. این بار نیز هواداران همیشه همراه داماش با ایجاد کمپینی به نام «طاقت بیار آبرار» در پی راضی نگه داشتن حاجی پور برای حمایت در داماش هستند. این کمپین مورد وثوق بسیاری از مردم کوچه و بازار شهر رشت قرار گرفته است. همچنین بسیاری از بازیکنان فعلی و سابق فوتبال رشت از جمله علیرضا جهانبخش از این کمپین حمایت کرده‌اند. همچنین به تازگی جعفرزاده نماینده رشت هم در حمایت از این کمپین، خبر از تشکیل جلسه‌ای با مالک باشگاه برای رفع تنگناهای موجود داده است.

حال باید دید این هواداران می‌توانند اسماعیل حاجی پور را به ادامه همراهی با داماش ترغیب کنند؟

 

نگارنده: سینا معتدل

صفحه 12 روزنامه ایران ورزشی