وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : از دو روز پیش لوگو یا نماد دیگری به جای لوگوی پیشین باشگاه داماش بر روی قسمت فوقانی سایت رسمی باشگاه داماش خودنمایی می کند و نام درج شده بر روی سایت نیز از داماش ایرانیان به داماش صدرا تغییر کرد !

بی شک با روی کار آمدن مالک جدید باشگاه تغییر لوگو ونماد باشگاه آن هم در ایران امری بدیهی است و نمی توان ایرادی به آن گرفت ، مخصوصا که لوگوی قبل نیز چندان سنخیتی با نام داماش، استان گیلان و حتی اسپانسر حامی باشگاه نداشت و با طرحی ساده و تلفیق دو رنگ آبی و قرمز(که این یکی هم به پیشینه تیم ارتباطی نداشت) طراحی شده بود؛ اما این تغییر لوگو که البته از مدت ها پیش هم انتظارش را می کشیدیم چند سوال مهم را برای هواداران داماش گیلان بوجود می آورد… نخست آنکه چرا مسئولین سایت و باشگاه بدون آنکه اعلام رسمی داشته باشند ، اقدام به تعویض لوگو کرده اند؟! دوم اینکه عبارت داماش صدرا که بر روی لوگو خودنمایی می کند چه مفهومی را دارد؟! سوم ، طرح لوگو و نماد اسب بالدار چه ارتباط معنایی با نام داماش دارد؟!

 

متن کامل در ادامه مطلب

*بخش اول

چند روز پس از آنکه شهرام قویدل مالک باشگاه داماش شد در برنامه تلویزیونی " با ورزش " شبکه باران اعلام کرد که به هیچ عنوان قصد تغییر نام باشگاه را ندارد و اگر هم روزی چنین قصدی را داشته باشند مطمئنا با نظرسنجی از هواداران این کار را انجام خواهند داد . مدتی بعد و پس از انتخاب اعضای هیات مدیره و در راس آنها واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال تهران (که البته این هیات مدیره دچار تغییر و تحول شد) ، خبرهایی غیررسمی ازانجام یک نظرسنجی تلویزیونی درخصوص نام تیم به گوش رسید…

این خبر اعتراضات گسترده هواداران داماش گیلان در دنیای مجازی را در پی داشت و درنهایت در برنامه تلویزیونی " سکو " با اعلام اینکه نام تیم " داماش گیلان " باقی خواهد ماند ، همه چیز تکذیب و منتفی شود .

هرچند بعدها داماش ایرانیان به داماش صدرا تغییرنام پیدا کرد اما اعلام شد که این تغییر نام هیچ گونه ارتباطی با تغییر در نام تیم های داماش گیلان از جمله تیم فوتبال داماش گیلان ندارد.

 

*بخش دوم

دو هفته پس از آمدن مالک جدید ، روابط عمومی باشگاه داماش اعلام کرد که لوگو جدید باشگاه طی یک فراخوان از بین طرح های هواداران داماش انتخاب می شود و آخرین موعد ارسال طرح و در نهایت انتخاب آن، عید سعیدفطر اعلام شد! عید فطر آمد و رفت اما خبری از انتخاب لوگو نشد تا اینکه پس از مدتی در یکی از پیج های منتسب به یکی از اعضای شرکت صدرا،لوگوی تک رنگی منتشر شد که دو اسب بالدار و یک جام و توپ فوتبال در آن دیده می شد و در توضیح آمده بود که اسب بالدار برگرفته از جام مارلیک است درحالیکه موجودی که بر روی جام مارلیک نقش بسته اصلا اسب بالدار نیست…! هنوز ساعاتی از انتشار لوگو نگذشته بود که انتخاب این لوگو از سوی روابط عمومی باشگاه داماش تکذیب شد!

بالاخره 24 آذر و بعد از چهارماه ، لوگوی جدید داماش بدون اعلام رسمی بر روی هدر سایت باشگاه داماش رونمایی شد! لوگویی که در طراحی و ساختار آن ابهامات و مشکلاتی دیده می شود…

در این لوگو می توان رنگ سبز را نمادی از گیلان و همچنین نمادی از رنگ های به کار رفته در لوگوی شرکت تامین خودروی صدرا دانست و رنگ آبی هم که در پیشینه این تیم وجود داشته است و از طرفی این رنگ هم می تواند نمادی از رشت ،شهرباران نیز باشد اما باز هم همان اسب بالدار دیده می شود با این تفاوت که به جای دو اسب ، یک اسب در لوگو نقش بسته است ! شاید به لحاظ زیبایی ، طرح لوگو با نظر شخصی نگارنده (نه تمامی هواداران) در حد خوبی باشد اما باید توجه داشت که هر بخش از یک لوگو باید مفهوم خاصی از شرکت، موسسه  یا باشگاه را برای بیننده تداعی کند .

 

نکته بعد حک شدن نام داماش صدرا در زیر لوگو و همچنین درج غیر حرفه ای عبارت لاتین SC Damash Sadra آن هم در خارج از محدوده لوگو است !

باشگاه داماش ایرانیان در ابتدا کار خود را از تهران آغاز کرد و بعدها در درود با عنوان داماش درود یا لرستان و پس از واگذاری امتیاز پگاه به این باشگاه در رشت با عنوان داماش گیلان نیز تیمداری و باشگاه داری خود را ادامه داد تا جایی که مرکزیت اصلی این باشگاه استان گیلان و شهر رشت شد . یک سال پس از این فعل و انفعالات بود که قسمت زیرین لوگوی باشگاه داماش که عبارت باشگاه ورزشی داماش ایرانیان نقش بسته بود حذف شد و تنها کلمه برجسته داماش دیده می شد .

باشگاه یا شرکت ورزشی داماش صدرا نیز تیم های مختلفی را در شهرها و رشته های مختلف ورزشی زیر پوشش خود دارد اما با توجه به توضیحات فوق آیا درج کلمه صدرا پس از نام داماش نمی تواند اینگونه تعبیر شود که تغییراتی به شکل چراغ خاموش در حال وقوع است؟! این را باید در نظر گرفت که نام حک شده در لوگوی تمامی تیم های فوتبال لیگ برتر با نام تیم یکی است، بنابراین اگر حتی عنوان شود که نام مجموعه بر روی لوگو درج شده این نیز خود نشان دهنده یکی از اشکالات لوگو خواهد بود…و آیا مهندس شهرام قویدل و مسئولین باشگاه داماش که همواره شعار احترام به هوادار و نظرش را سر داده اند در انتخاب این لوگو نظر هوادار را هم در نظر گرفته و لحاظ کرده اند؟

امید است که مسئولین باشگاه داماش همچون گذشته پاسخگوی داستان پرماجرای لوگوی باشگاه نیز باشند .

 

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید