طی روزهای گذشته بهانه هایی در برخی محافل ورزشی در توجیه برای ایجاد تغییر در نام تیم داماش و انتقال امتیاز مطرح می شد که این تصمیم به دلیل اخطار و جریمه فیفا مبنی بر پرداخت بدهی به یک بازیکن خارجی و کسر شش امتیاز و حتی سقوط به لیگ پایین تر گرفته شده است. در همین خصوص وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان، گفتگویی را با احمدرضا براتی کارشناس حقوقی فوتبال ایران انجام داده است که در ادامه خواهید خواند:

 

varesh-sport.com: بحثی در محافل غیر رسمی ورزشی توسط برخی عوامل باشگاه و فوتبال گیلان مطرح می شود که فیفا برای باشگاه داماش به دلیل بدهی به یک بازیکن خارجی محرومیت هایی مثل کسر امتیاز و جریمه مالی در نظر گرفته است و به همین علت نام داماش در حال تغییر است و تبدیل به باشگاهی جدید می شود.

شرکت ها، موسسات، باشگاه ها و به طور کلی اشخاص حقوقی در صورت انتقال امتیاز، حقوق و تعهدات شان به شخص جدید یا اشخاص جدید و یا صاحبان امتیاز جدید منتقل می شود. این یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر این باشگاه طلب کار باشد این طلب به صاحبان جدید منتقل می شود و اگر هم بدهکار است این دیون و تعهدات به صاحبان جدید منتقل خواهد شد.

 

در مورد تغییر نام هم که اصلا جای بحثی وجود ندارد . یعنی به صرف تغییر نام یک باشگاه که تعهداتش از بین نمی رود. اگر اینطور بود که همه همین کار را می کردند!

شرکت های تجاری بسیاری در ایران و دنیا هستند که بدهکاری دارند و اگر اینطور بود طرف بدهکار به ثبت شرکت ها می رفت و چند هزار تومان هزینه اسم شرکت را تغییر می داد و میلیون ها تومان یا دلار بدهی اش را صاف می کرد!

بنابراین تغییر نام، تغییر اعضای هیات مدیره و حتی تغییر صاحبان امتیاز، تغییر مالکین باعث از بین رفتن تعهدات موسسات و شرکت ها و باشگاه ها نمی شود، همانطور که باعث از بین رفتن حق و حقوق آنها نمی شود.

اگر قرار بر این می شد که تعهدات از بین برود، آن تیم هم دیگر حق نداشت در لیگ شرکت کند و باید برود از لیگ محلات یا دسته های پایین تر شرکت کند.

 

varesh-sport.com: چند ماه پیش باشگاه داماش ایرانیان طی نامه ای اعلام کرد که فعالیت های ورزشی خود در رشته فوتبال را متوقف کرده است. در واقع بحثی که اینجا به وجود آمده است این بوده که امتیاز تیم فوتبال باشگاه منتقل می شود و شرکت باشگاه دیگر در جای خود باقی مانده است.

حتی اگر اینکار را هم بکنند آن موقع این انتقال زیر سوال می رود و غیر قانونی است، چون ممکن است به عنوان معامله به قصد فرار از دین مطرح شود.

اگر چنانچه باشگاه بدهکار باشد و بخواهد امتیاز فوتبالش را قبل از تسویه حساب با طلبکاران منتقل کند، این امکان و احتمال وجود دارد که این معامله قابل ابطال باشد، به این خاطر که ممکن است از طرف مقامات قضایی به عنوان معامله به قصد فرار از دین تلقی شود.

 

varesh-sport.com: یعنی این وسط اگر این انتقال انجام شود، آن وقت کسانی مثل فدراسیون فوتبال، هیات فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان گیلان هم مقصر تلقی نمی شوند؟ چون به هر حال آنها مجوز را صادر می کنند و آیا آن ها نباید بررسی های لازم را انجام دهند؟

اول اینکه بهتر است این ها همین الان این تحقیقات را انجام دهند. دوم اگر فردا کسی پیدا شد و به مراجع فوتبال یا خارج از فوتبال مراجعه کرد و گفت ما از این ها طلبکار بودیم و این ها به خاطر اینکه از دین فرار کنند این معامله را انجام دادند و این مسئله را اثبات کند می تواند که این معامله را ابطال کند.

 

varesh-sport.com: عرض من این بود که آنوقت کسی به غیر از آن باشگاه و شخص انتقال دهنده امتیاز مقصر نیست؟ منظورم به کسانی است که انتقال امتیاز به باشگاه جدید را تائید کرده اند؟

این بحث حقوقی خارج از حوصله خوانندگان شما می شود اما آن چیزی که مهم است این است که اگر طلبکاران ثابت کنند این معامله به خاطر پرداخت نکردن مطالبات آن ها بوده است، مراجع قضایی در صورت احراز فرار از دین می توانند معامله را باطل کنند.

 

varesh-sport.com: پس شما قویا میگویید که بحث کسر شش امتیاز، جرایم مالی، بدهکاری و … با تغییر نام، صاحب امتیاز و یا انتقال آن از بین نمی رود؟

همینطور است و قابل انکار نیست.

 

 

 

احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال، فیفا، سایت داماش، هواداران داماش گیلان، وارش اسپرت، سایت باشگاه داماش، دیار وارش، damash،