بسکتبال در گیلان به پشتوانه سرمایه گذاری باشگاه داماش گیلان در یک بازه ی زمانی ٧-۶ ساله توانسته بود در سطح کشور به جایگاه واقعی خود دست یابد اما بعد از اتفاقاتی که برای هولدینگ اقتصادی امیرمنصور آریا پیش آمد، بسکتبال گیلان تقریبا تعطیل شد و در این سال ها فقط تعدادی افراد علاقه مند در خانواده بسکتبال پیگیرانه از بسکتبال گیلان حمایت کردند تا تنور کم حرارت بسکتبال در گیلان به طور کامل خاموش نشود.

 

به گزارش وارش اسپرت-پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان، پس از انحلال تیم بسکتبال داماش گیلان به دلیل عدم وجود اسپانسر قوی، دیگر گیلانی ها در سوپرلیگ بسکتبال کشور نماینده ای نداشتند و در واقع بسکتبال گیلان به اغما رفته بود. اما اخیراَ تحرکاتی خوبی در هیات بسکتبال گیلان شاهد هستیم و از گوشه کنار هیات به گوش می رسد که شاید در سال های آتی حسرت جامعه بسکتبال گیلان برای داشتن تیمی در سوپر لیگ بسکتبال کشور به پایان برسد.

 

در ٢ سال اخیر که تواَم با زمامداری دکتر رفیعی بر هیات بسکتبال گیلان شده است شاهد شرکت تیم هایی از گیلان در سطح بزرگسالان، نوجوانان، جوانان و بانوان در مسابقات لیگ دسته یک و دسته دو بسکتبال کشور بودیم و در یازده رده ی سنی آقایان و بانوان بسکتبال گیلان فعالیت داشته است.

از میان یازده رده سنی که در سال گذشته از گیلان راهی مسابقات کشوری شدند، این تیم های اعزامی توانستند ٩ مقام کشوری را بدست آورند و همچنین در سال 96  بانوان بسکتبال گیلان به مقام چهارمی مسابقات کشوری دست یافتند.

 

قرار گرفتن گیلانی ها در رده پنجم رنکینگ بسکتبال ایران از نکات جالب و بیانگر سیر صعودی بسکتبال گیلان در سالیان اخیر بوده است و این در حالی است که پیش از این بسکتبال گیلان در رده بیست و دوم این رنکینگ جا خوش کرده بود!

پس از ١٢ سال در تاریخ بسکتبال ایران برای اولین بار تقویم ورزشی برای خانواده بسکتبال تدوین شد و در سال گذشته تحقق ٩۶ درصدی داشت. برنامه ریزی های تحقق یافته عمدتاَ در قالب کلاس های داوری، کلاس های مربی گری، ارتقای داوری و مربی گری بوده اند.

 

از دیگر اقدامات مثبت 2 سال گذشته در بسکتبال گیلان می توان به برگزاری دو دوره اردوی تیم ملی بزرگسالان و نوجوانان بسکتبال ایران و برگزاری مسابقات مختلف بسکتبال کشور و دایر شدن کلاس های مربیگری با حضور مربی فیلا و یکی از بزرگ ترین مربیان NBA در استان گیلان اشاره داشت.

 

همچنین احداث ٣١ زمین بسکتبال خیابانی در محلات مختلف استان گیلان و احداث زمین بسکتبال ساحلی در منطقه آزاد، برگزاری فستیوال مسابقات بسکتبال خیابانی با حضور شانزده استان و رشد چشمگیر سهم داوران گیلانی در بسکتبال ایران از موارد شایان ذکر می باشد.

در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ بسکتبال گیلان، یک داور از گیلان به مسابقات بین المللی اعزام شد و یازده بازیکن گیلانی در تیم های استان های دیگر عضویت داشتند.

 

لازم به ذکر است، دکتر رفیعی رئیس هیات بسکتبال گیلان اخیراَ طی حکمی از سوی دبیرکل کمیته ملی المپیک به عنوان عضو کمیسیون مدیریت برنامه ریزی کمیته ملی المپیک منصوب شد.

 

گزارش: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

www.Varesh-Sport.com

وارش اسپرت-پایگاه خبری ورزش گیلان