فرصتی دست داد تا بعد از اولین برد داماش در لیگ دسته اول در مقابل اتکا به سراغ افشین ناظمی سکاندار موقت داماش بریم و در مورد مسائل مختلف با ایشون مصاحبه ای رو ترتیب بدیم.در طول مصاحبه افشین ناظمی همیشه از رشت به عنوان شهر خود نام می برد و میگوید: شکی در این ندارم که در بازی با پرسپولیس همه رشتی هاا از داماش حمایت میکنند و در پایان هم یاد و خاطره بزرگ مرد تاریخ گیلان میرزا کوچک خان جنگلی رو زنده کردند.مصاحبه ما با کاپیتان اسطوره ای رشت ، شهر باران در پیش روی شماست…

 

 

*کاپیتان اسطوره ای رشت خودش رو برای ما و خوانندگانمون بیشتر معرفی کنه لطفا

افشین ناظمی،متولد شهر صومعه سرا.فوتبالم رو از پرسپولیس صومعه سرا آغاز کردم و تیم دوم من هم شهرداری صومعه سرا بود.بعد از اون به عضویت شهرداری انزلی در اومدم.برای خدمت سربازی در تیم ژاندارمری تهران بازی کردم.در سال 69 وارد فوتبال رشت شدم و به تیم سپیدرود رشت اومدم و بعد به مدت یک سال به پرسپولیس تهران رفتم. بعد از یکسال با اینکه از تیم های تهرانی پیشنهاد داشتم ترجیح دادم به رشت برگردم و در شهرداری رشت بازی کنم . تا آخر فوتبالم رو در رشت موندم و در سال 82 بعد از دو سال از تاسیس پگاه در دوران مجید جهانپور از فوتبال خداحافظی کردم.

 

*بهترین دوران ورزشیتون رو کی میدونید؟
در رشت بود همراه با سپیدرود و شهرداری رشت.

 

*بهترین خاطره ورزشیتون کی بود؟
در سال 78 به همراه شهرداری رشت به لیگ برتر صعود کردیم.

 

*و بدترین خاطره ورزشیتون؟
در سال 76 تو بازی رفت شموشک رو توی رشت سه بر یک زدیم ولی در بازی برگشت توی نوشهر 2 بر صفر باختیم.

 

برای مشاهده ادامه مصاحبه به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 

 

 

 

*آیا در تیم ملی بازی داشتید؟
در تیم ملی جوانان در مسابقات آسیایی بازی کردم.

 

*آقای ناظمی چند سال هست که به عنوان مربی مشغول به کار هستید؟
در سن 34 سالگی دچار مصدومیت کشاله ران شدم.وقتی که فوتبال رو کنار گذاشتم بلافاصله آقای جهانپور منو به عنوان کمک دوم خودش انتخاب کرد و افتخار هم میکنم که در کنار ایشون شاگردیشون رو انجام دادم. چند سالی رو با آقای جهانپور کار کردم و بعد مربی خارجی اومد و تیم سقوط کرد و یه چند سالی رو به همراه آقای مرغوب در تیم های پایه بودم.بعد دوباره آقای جهانپور به عنوان سرمربی انتخاب شد و در خدمت ایشون بودم ، تونستیم تیم رو بیاریم لیگ برتر.و سال بعدش آقای جهانپور رفتند و آقای دست نشان اومدند که من هم مربی بودم و هم سرپرست.خوشبختانه همون سال هم تیم نائب قهرمان جام حذفی شدیم.بعدش هم به همراه آقای دست نشان به استیل آذین رفتم و تونستیم استیل آذین رو به لیگ برتر بیاریم.سال قبل هم به نساجی رفتم ولی شرایط به گونه ای بود که نشد تیم بالا بیاد.خیلی خوشحالم در حال حاضر در استان و تیم خودم انجام وظیفه میکنم.تا خاطراتی رو که در گذشته داشتیم دوباره زنده بکنیم و دل این هواداران رو که سرمایه های فوتبال این شهر هستند رو شاد کنیم.

 

*هواداران از شما به عنوان کاپیتان اسطوره ای یاد میکنند،دلیلش رو میگین؟
خدمت شما عرض کنم که این لطف هواداران هست و ازشون ممنونم.من همیشه سعی کردم به استان و شهرم وفادار باشم و با تعصب برای تیم های رشتی بازی کنم.در اون زمانی هم که بازی میکردم هواداران همیشه به عنوان کاپیتان باتعصب منو مورد لطف قرار میدادند.

 

*وقتی خبر سرمربی گری(به صورت موقت)پخش شد اکثر هوادارا از این امر خشنود بودند به خصوص هواداران قدیمی شهرداری رشت.
این لطفی بود که مهندس عابدینی نسبت به من داشتند و اصلا صحبت سرمربیگری نیست و دارم انجام وظیفه میکنم.

 

*ما از بازیکنا که میپرسیم بهمون میگن تمرینات دست شماست؟
تا وقتی که سرمربی جدید انتخاب بشه من و آقای مرغوب تیم رو تمرین میدیم.ولی هنوز حکمی صادر نشد به عنوان سرمربی گری.

 

*راستی میتونم بپرسم مدرکتون چیه؟
A آسیا رو دارم

 

*چطور شد که با آقای دست نشان شروع به کار کردید؟
ما در پگاه شروع به کار کردیم و افکارمون به هم بسیار نزدیک بود.آقای دست نشان تصمیم گرفتند که با هم کار کنیم و من هم قبول کردم و چیزهای زیادی از ایشون یاد گرفتم و امیدوارم بتونم در آینده از این تجربیات استفاده کنم.

 

*دلیل رفتار رفتار بد آقای دست نشان در بازی نساجی و داماش تو قائمشهر چی بود؟
آقای دست نشان که مسئول زمین نبودند.خیلی هم ایشان سعی کردند که هواداران داماش برن در جایگاه ویژه ای که در استادیوم تهیه شده بود بشینند ولی به دلیل اینکه ازدحام جمعیت زیاد بود این امر عملی نشد.من فکر نکنم آقای دست نشان رفتار بدی داشتند.حتی چند روز قبل از بازی به من هم زنگ زدند و گفتند به باشگاه داماش زنگ بزنید و بگید اگه زمین تمرین میخواهید ما در اختیارتون قرار بدیم که من هم به بهزاد داداش زاده زنگ زدم.

 

*اسطوره فوتبال رشت از دید شما؟
رسول حقدوست

 

* و بازیکن آینده دار رشت؟
ما بازیکنای خوبی توی رشت داریم.امیدوارم بازیکنانی که توی سپیدرود و داماش بازی میکنند موفق باشند.

 

*پس اسم نمیبرید؟
نه،چون تعداد زیاده و من نمیتونم اسم ببرم.

 

*شما خودتون در خط دفاع بازی میکردید،آیا نظیف کار و مختاری میتونند برای سالهای آینده خط دفاع رشت را به این خوبی مستحکم نگه دارند؟
خوشبختانه همونطور که خودتون هم مستحضرید آقای مختاری،نظیف کار و میکائیلی بازیکنان دفاع وسط ما هستند که آینده روشنی دارند.به خصوص محمد مختاری که دچار مصدومیت شده و مسعود میکائیلی هم که جوان و جویای نام هست و نیاز به تجربه داره.مطمئنا میدانی هایی که محمدمختاری و نظیف کار دیده اند ایشون ندیدند و نیاز به تجربه دارند.

 

*معمولا در دوران بازیگریتون در کنار شما کی بازی میکرد؟
در شهرداری رشت معمولا آقای حمید رستمی بازی میکردند که یکی از بهترین های استان گیلان بودند.توی سپیدرود هم که بازی میکردم آقای سید علی محمدی یکی از باهوش ترین مدافعانی بود که ما باهاشون بازی میکردم.

 

*تجربتون تو پرسپولیس چطور بود افشین خان؟
من سال 73 به پرسپولیس رفتم و در اون زمان هم مهندس عابدینی مدیرعامل این تیم بودند.اون موقع که من رفتم پرسپولیس بازیکنان خوبی توی خط من داشتند مثل جواد منافی و رضا شاهرودی،امیر موسوی نیا و بهروز رهبری فرد.چون من یه بازیکن شهرستانی بودم نسبت به این بازیکنا بازی کمتری به من میرسید.در طول اون سال فقط 8 بازی به من رسید و به همین دلیل هم از پرسپولیس جدا شدم و با اینکه از تیم های تهرانی پیشنهاد داشتم به تیم شهرم برگشتم.

 

*بازی با پرسپولیس در جام حذفی رو چطور میبینید؟
هر تیمی که در مقابل پرسپولیس استقلال بازی میکنه دارای انگیزه ی خوبی هستش.ما هم همین طور هستیم.سعی میکنیم در بازی با پرسپولیس یه بازی منطقی و قابل قبولی انجام بدیم تا در خور فوتبال دوستان رشتی و فوتبال شهر رشت باشه.

 

*در آستانه بازی با پرسپولیس چه خواسته ای از هواداران رشتی دارید؟
من از همینجا دست تک تک هواداران رشتی رو میبوسم و ممنونیم که ما رو حمایت میکنند.امسال هم با اینکه چند تا بازی رو نتیجه نگرفتیم ولی بازم از ما حمایت کردند به خصوص در بازی با اتکا. از هوادران میخوام در بازی با پرسپولیس صبور باشند و فقط و فقط تیم شهر خودشون رو تشویق کنند و به تیم حریف توهینی نکنند.

 

*حرف خاصی در مورد حمایت هواداران رشتی برای حمایت از تیم شهر خودشون ندارید؟
نه،چون مطمئنم میان.دیگه در اون روز فرقی نمیکنه.چون هم سپیدرودی های میان و هم شهرداری چیا و استقلالی های(رشت) سابق میان و هم داماشیها میان.اون روز یه همت استانی وجود خواهد داشت.

 

*الگوتون تو زندگی ورزیشیتون ؟
در دوران بازیگری از سبک بازی آقای جواد منافی خیلی خوشم میومد.و در دوران مربیگری هم دست آقای جهانپور و دست نشان رو میبوسم چون راه و روش مربیگری رو به من یاد دادند.هیچی بلد نیستم ولی ازشون ممنونم که منو در کنار خودشون آوردند و من شاگردیشون رو انجام دادم.

 

*اگه اشتباه نکنم شما در استقلال انزلی با مرحوم سیروس قایقران هم بازی بودید.خاطره ای از ایشون؟
خاطره من برمیگرده به سال 66. من توی استقلال انزلی بودم و اولین بازی خودمو جلوی ملوان در دیدبان هزاران هوادار انجام میدادم.واقعیتش فشار زیادی قبل از بازی به من وارد شده بود و سیروس از نوع رفتار من فهمیده بود که بهم فشار وارد شده و تحت تاثیر جو استادیوم هستم و اومد با من چند دقیقه صحبت کرد و منو از اون حالو هوا بیرون آورد و اون روز یکی از بهترین بازی های عمرم رو انجام دادم.

 

*خیلی از بازیکنا از خصوصیات اخلاقی آقای پوشنیک انتقاد داشتند،آیا درسته که توی تیم رفاقت وجود نداشت؟
نمیشه گفت که رفاقت وجود نداشت.آقای پوشنیک روششون اینجوری بود.

 

* به نظر شما آیا اگه میموند موفق میشد؟
آینده رو نمیشه پیش بینی کرد هرچی میاییم جلو نتایج معلوم میشه.

 

*بهزاد داداش زاده در تیم هستند؟
فعلا که نیستند باید از باشگاه بپرسید.

 

*اگر شما سرمربی شدید ،چی؟
راستش رو بخوایید اصلا در فکر سرمربی گری نیستم.فعلا با آقای مرغوب یه تعامل خوبی داریم و بهتره بعد از بازی با پرسپولیس در موردش صحبت کنیم.

 

*چرا حدود دو فصل هست که استادیوم رشت لبریز نشده؟
من وقتی سال 69 وارد فوتبال رشت شدم هواداران رشتی همیشه بامعرفت و باوفا بودند و همیشه نتیجه یه تیم هست که هوادار رو به استادیوم میکشه.اگر هر تیمی اون نتیجه دلخواه رو بگیره باز هم هواداران به استادیوم میان.

 

* به نظر شما آیا شخصیت و هویت تیمی این تاثیر رو نداره؟
الآن خودتون استحضار دارید که باشگاه داماش گیلان از لجاظ باشگاه داری شخصیت والایی داره.حالا یه عده ای از تماشاگرا قهر کردند،وقتی اون سال پگاه گیلان نائب قهرمان جام حذفی شد تصمیم نادرستی گرفتند که کادر مربی گریش رو عوض کنند و بعدش هم کسانی که اومدند نتونستند نتایج خوب رو بگیرند و خود به خود مردم دل زده شدند.به همین دلیل هم هست که فعلا اون نتیجه ی مقبول گرفته نشده و هواداران اون رغبت رو ندارند.ان شاالله داماش گیلان در آینده نتیجه ای بگیره که همه اون هواداران به استادیوم بیان تا به اون روزهای گذشته برسیم که روزهای خوبی بود.

 

*چی شد که اون سال پگاه تا فینال جام حذفی رفت ولی سال بعدش سقوط کرد؟
اون سالی که ما رفتیم بالا یه خواسته ی همگانی بود از باشگاه ، تماشاگران ، بازیکنان ، مسئولین همه، همه دست به دست داده بودند تا پگاه نتیجه بگیره.چون الویت اول ما موندن در لیگ برتر بود وقتی در اون زمان نیم فصل تموم شد و آقای دست نشان بدنسازی رو با تمرین انجام دادند. از چند تا بازی به اون ور تیم ما نتیجه گرفت و بازی به بازی بهتر شدیم و بعدش هم که در جام حذفی به فینال رسیدیم.در مورد اینکه تیم سقوط کرد ،کلا دوست ندارم در مورد خاطرات بد گذشته حرف بزنم.ولی آینده خوبی رو برای فوتبال رشت میبینم.

 

*آیا داماش صعود میکنه؟
امیدوارم،ان شاالله با همت همه هواداران به لیگ برتر صعود میکنیم و از مهندس عابدینی هم که الحق و انصاف تمام شرایط رو مهیا کرده تشکر میکنم.

*یکی از سیاست های همیشگی وارش اسپرت ارزش قائل شدن به زبان مادری گیلانیان است از شما میخوام که حرف آخرتون رو با هواداران شهرباران به زبان شیرین گیلکی بگین.
من از همه گیلانیان بخصوص رشتیان که از دیار میرزاکوچی خان ایسید و با اسم میرزا کوچی خان در سراسر ایران اشانا شناسید تشکر کونم و آرزو کونم که سلامت ببید و از همه مربیانی که تا هاسا مرا زحمت بکشیید تشکر و قدردانی کونم و از گیلانیانی که امرا یاری کوداندرید تشکر کونم.

 

تهیه کننده گزارش:آبراره باتعصب