هنوز هواداران داماشی از خاطر نبرده اند که اسماعیل حاجی پور تنها فریاد رسٍ روزهای بی کسی بعد از سقوط شان بود تا داماش سایه یک مالک ورزشی و بومی را بر سر خود ببیند.

اما بعد از ماه ها تلاش، داماشی ها برای رسیدن به لیگ یک ناکام ماندند تا در روزهای اخیر وضعیت باشگاه داماش برای سال آینده به نقل محافل هواداری داماش تبدیل شود.

اسماعیل حاجی پور مالک و رئیس هیات مدیره باشگاه داماش گیلان در مصاحبه اختصاصی با وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان از عزم جدی اش بر تیمداری برای فصل آینده با هوادارانش سخن گفت. حاجی پور دلیل این مصاحبه قبل از پایان فصل را منوط به استرس زدایی از هواداران جوان رشتی دانست.

Varesh-Sport.com: داماش دیدار اخیر خود برابر برق شیراز را واگذار کرد تا دیگر امیدی برای صعود به لیگ یک نداشته باشد؛ آیا شما بابت هزینه ای که کردید دلسرد نشده اید؟
داخل فوتبال برد و باخت هست، شادی وغصه دارد. ناراحتی من باخت داماش نیست بلکه جوان های شهر من است و باید این ناراحتی را ترمیم کنیم. من اول فصل گفتم که ما آمدیم که بمانیم و امروز هم دوباره تکرار می کنم که آمدیم بمانیم. به هر حال ابتدای فصل سرمایه گذار آمد و ما اختیار را به او داده بودیم چون او هزینه می کرد. ما پیشنهاد می کردیم و سعی در کمک کردن داشتیم اما بعد از مدت کوتاهی که رفت؛ تیم ما بسته شده بود و مجبور به ادامه دادن با همان تیم شدیم. دوباره تکرار می کنم آمده ایم که بمانیم و با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد! این دفعه دیگر مصمم هستیم که تیم را با فرزندان برومند استان خودمان ببندیم مگر در جاهایی که مجبور به استفاده از دیگران باشیم. بنای ما بر این است که آکادمی فوتبال داماش گیلان را تاسیس کنیم. یک گروه متخصص با مأموریت برای استعداد یابی حتی به دورترین روستاهای استان خواهیم فرستاد و کسانی را که استعداد دارند را  شناسایی و آموزش علمی به آن ها بدهیم. ما جوانان خوبی داریم که ممکن است در کوچه های محلات شهر ما در زمین های خاکی بازی بکنند اما مصمم بر پیدا کردن هستیم تا آن ها را آورده و بازگردانیم به جایگاهی که استحقاق دارند. مطمئنا برای داماش باز هم برنامه دارم و رها نخواهم کرد هر چند که ما مورد بی مهری های فراوان قرار گرفتیم. این بی مهری نمی تواند ذره ای از راهی را که در پیش گرفتیم ما را دلسرد کند. دلسردی معنا ندارد اصلا وقتی کار را برای خدا انجام می دهیم، بنا بر فرمایش امام که فرموده بود کار برای خدا دلسردی ندارد. خدا نیازی به من ندارد که برای او کار بکنم و خداوند زمانی لبخند می زند بر بنده خود که دل مردمان خودش را شاد می کند و قطعا من به دنبال همین هستم. باز تکرار می کنم آمدم که بمانم و دلخور هستم اما نگران نیستم و ما باید از تجربه های بدست آمده به نحو مطلوب استفاده کنیم و قطعا با قدرت بیشتر می آییم.

 

Varesh-Sport.com: بودجه امسال تیم چه مقدار بود؟
ما کل بودجه را بدون هیچ گونه کم و کاستی تامین کردیم و بودجه ما در حدود سه میلیارد تومان با احتساب همه ی جوانب بود. در حال حاضر بدهکاری به تیم از بابت بازیکنان داریم که تامین خواهیم کرد و پنجاه درصد مابقی قرارداد بازیکنان با تصمیم کمیته انضباطی تا ریال اخر پرداخت خواهد شد. باید در نظر داشته باشیم در طول فصل در حد تیم های لیگ برتری امکانات مهیا کردم و هرچه از دستم بر می آمد گذاشتم اما نشد و اکنون هم دنبال مقصر نیستیم بلکه باید به فکر این باشیم تا فصل آینده این اتفاق نامیمون را جبران کنیم.

 

Varesh-Sport.com: شما که صاحب کارخانه و یا شرکتی نبودید، هزینه تیم را چگونه تامین کردید؟
بسیاری از هزینه را به صورت شخصی و با فروش اموال پرداخت کردم و بخشی دیگر را هم وام گرفتم. به دنبال آن هستم که دل مردم را شاد کنم. مالی را که خداوند می دهد، در راه خدا خرج کردن خیلی مزه می دهد اما باید این را درک نمود. خدا را شکر می کنم که این توفیق را به من داد تا درک بکنم. بخشی از هزینه ها هم توسط شورای شهر رشت مصوب و پرداخت شد که از همکارانم در شورای شهر رشت تشکر می کنم.

 

Varesh-Sport.com: آیا پیگیری های شما برای رسیدن به یک در آمد پایدار به نتیجه رسیده است؟
در حال رسیدن به نتیجه هستیم و اگر هم نشد یک الی دو اسپانسر دیگر برای مذاکره وجود دارد. نزدیک به یک ماه است که با اسپانسر وارد مذاکره شده ام و فکر می کنم تا پایان فصل جاری به توافق برسیم. اگر هم به توافق نرسیم با کمک ده الی پانزده نفر از دوستان هزینه های تیم را تأمین می کنیم. چون شاید دیگر نتوانم به تنهایی از پس هزینه های تیمداری بر بیایم. زیرا از ابتدا قرار بر این نبود که هزینه های تیم را پرداخت کنم و هدف کمک کردن به تیم بود. وقتی با این قایق دل به دریا زدیم، متأسفانه در میانه راه خراب شد. این فصل تجربه خوبی برایمان شد و مطمئنا در فصل آینده با تدبیر بیشتری پیش خواهیم رفت.

 

Varesh-Sport.com: نظرتان در مورد صعود سپیدرود رشت به لیگ برتر، تیمی که سابقه عضویت در آن دارید…
سپیدرود هم تیم من است و باعث افتخار بنده است که مدتی در سپیدرود بازی کردم. سپیدرود بعد از سالها آمد لیگ یک که بعد برود برای لیگ برتر و من به همراه دیگر همکارانم در شورا با مصوبه دو میلیارد و هشتصد و چهل و یک میلیون تومان کمک کردیم و این کمک باعث افتخار بود، اگر کسی انکار بکند در واقع ظلم کرده است. شاید وضعیت و موقعیت به گونه ای بود که باید بیشتر به سپیدرود کمک می کردیم من در داماش هستم ولی قطعا سپیدرود هم تیم من است.
در واقع بخشی از ناراحتی من بابت عدم صعود داماش به لیگ‌یک را سپیدرود با صعود به لیگ برتر برطرف کرد و غصه مرا کمتر کرد. همه باید به سپیدرود کمک می کردند و بیشترین کمک را شورای شهر کرده و از همه اعضا و همچنین آقای شهردار که مصوبه کمک به سپیدرود را اجرا کرد تشکر می کنم.

 

Varesh-Sport.com: خیلی ها انتظار داشتند از داماش به عنوان پایگاهی برای انتخابات استفاده کنید. اما تا این لحظه از داماش استفاده ی ابزاری نکرده اید…
بنده هیچ اعتقادی به استفاده ابزاری از آدم ها، برندها و به خصوص ورزش ندارم. ورزش باید آزاد باشد تا آباد شود. من از همان اول چنین اهدافی نداشتم. مگر دوره های قبل که در انتخابات بودم و رأی آوردم در داماش حضور داشتم؟ مطمئن باشید هیچ آدم عاقلی نمی آید سه میلیارد خرج کند تا هم داماش را داشته باشد و هم به همان وسیله در انتخابات شورا کاندید شود. چون انتخابات شورا آنچنان خرجی ندارد. وقتی دوره قبل تنها با سی میلیون هزینه رأی آوردم چه لزومی داشت این همه خرج را برای رأی آوردن انجام بدهم؟ بنده به هیچ وجه از ورزش و داماش استفاده ابزاری نکردم و نخواهم کرد.

 

Varesh-Sport.com: زمزمه ها حکایت از این دارد که در اکثر لیست های منتشر شده توسط جناح های مختلف برای انتخابات شورای شهر، نام شما قرار دارد. دلیلش چیست؟
من به هیچ کدام از این تشکیلات اصراری نکردم که در لیست شان حضور داشته باشم. البته که این اعتمادی که به من دارند باعث خوشحالی من است و طبیعتا وظیفه و بار روی دوش من را سنگین تر می کند. باید از خودشان سوال کنید. آنچه که من می دانم این است که جوانی من و زندگی من متعلق شهرم و مردم است و مردم شهرم به من محبت و لطف دارند. برای من آسودگی زندگی ام و شب اول قبرم و روز قیامتم همه به این بستگی دارد که به مردم خدمت کنم. اگر دل مومنی را شاد کنی خدا از تو راضی می شود و هیچ چیز بالاتر از رضای خدا نیست. من هنوز هم نمیدانم چه کسانی مرا در لیست های خودشان قرار دارند. ولی آنها نمی آیند بی دلیل اسم کسی را وارد لیستی کنند و حتما بررسی هایی انجام دادند. چون پای آبرویشان در میان است و من وظیفه دارم برای کسانی که برای من آبرو می گذارند آبرو بگذارم و برای تمام آن مردمی که به من مراجعه می کنند و زنگ می زنند و به من محبت دارند، مطمئن باشند محبت های آنها را در جهت ارتقا و احقاق حقوق شهرم جبران خواهم کرد و تلاش خواهم کرد خادم لایقی برای مردم شهرم، شهر اولین ها باشم.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – علی رهبر – عباد هدایتی