قبل از هر چیز لازم هست که این توضیح راجع به این مطلب داده شود که در واقع این مصاحبه در حدود 1 ماه پیش انجام شده و حتی بر روی خروجی سایت هم قرار گرفت که اکثریت کاربران هم از این موضوع دیدن کردند اما به دلیل مشکلاتی که برای سایت به وجود آمد، داده ها و مطالب یکی دو روز قبل از مشکلات پرید که این مطلب هم جزو آن ها بود. بنابراین تصمیم گرفته شد تا یکبار دیگر این مصاحبه خواندنی بر روی خروجی سایت قرار گیرد تا در آرشیو باقی بماند.

 

 وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان طبق روال گذشته هر چند وقت یکبار مصاحبه ای با پیشکسوتان فوتبال رشت انجام میدهد.این بار سراغ مرد استثنایی فوتبال رشت رفتیم.فوتبالیستی که در 16 سالگی به ملوان با تمام ستارگانش از 30 متری گل زد.آقای حقدوست در حال حاضر رئیس هیات فوتبال گیلان هستند و در این مصاحبه سعی کردیم از مشکلات و حواشی فوتبال رشت و تا حدودی هم گیلان از ایشون سوالاتی بپرسیم.پیشنهاد میکنیم تا این گفتگوی زیبا که در لابه لای آن آقای حقدوست خاطراتشان را نیز گفته اند را بخوانید:

 

*وارش اسپرت:خودتون رو برای خوانندگان وارش اسپرت معرفی کنید؟

حقدوست،متولد 1335 در شهر رشت.از حدود 40 سال فوتبال بازی کردم و بیشترش هم در شهرستان رشت بودم.فوتبال رو از محلات آغاز کردم و اولین تیمم خانه جوانان رشت بود.بعد از اون در سال 1350 به تیم باشگاهی پپسی پیوستم.53 هم به سپیدرود اومدم و با تیم منتخب گیلان فوتبالم رو تموم کردم و به مربیگری روی آوردم.

 

*وارش اسپرت:از افتخاراتتون برامون میگین؟

من که افتخاری نداشتم همه نصیب استانمون شد.من سال 55 به تیم ملی جوانان دعوت شدم سال 58 و 59 هم به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم .از سال 63 هم در تیم منتخب گیلان بودم توی دو دوره که دوره سوم هم به دلیل مصدومیت ادامه ندادم.

 

*وارش اسپرت: از کی در هیات فوتبال گیلان مشغول به کار شدید؟

حدود 8 ماهی هست.

 

*وارش اسپرت: شرایط فعلی هیات فوتبال رو چطور میبینید؟

ما هشت تا تیم در مسابقات کشوری داریم که هیئت فوتبال هم تا جایی که در توان داره به همشون کمک میکنه.

 

*وارش اسپرت: شرایط کلی تیم ها رو چه طور میبینید؟

از نظر من پتانسیلی که استان گیلان در گذشته داشت و یکی از استان های قوی در فوتبال بود در حال حاضر یه مقدار مشکل داره ،ان شااله با همکاری مدیران شرایط بهتر بشه.

 

*وارش اسپرت: بهترین خاطرتون؟

فوتبال همش خاطره خوب داره و اگه خاطرات بد داشته باشیم مطمئنا زایده تخیلات خودمون هست.قهرمانی سپیدرود در مسابقات آقاخان بنگلادش در سال 55-56 هست که سپیدرود رشت به عنون نماینده ایران در این مسابقات شرکت کرد و تونست قهرمان این مسابقات بشه.

 

*وارش اسپرت: یه مقدار از سطح کیفی اون مسابقات برای خوانندگان وارش اسپرت توضیح میدید؟

تیم ملی فیلیپین،تیم ملی اندوزی،تیم ملی هندوستان و دو تا تیم باشگاهی بنگلادش بودند که تیم ها قوی بودند و مثل پرسپولیس استقلال اون کشور بودند.در کل مسابقات از کیفیت خوبی برخوردار بود،در گذشته هم تیم های برق تهران ، آرارات تهران و … به اون مسابقات اعزام شده بودند.

 

*وارش اسپرت: میگید چرا یه تیم گیلانی انتخاب شد تا به این مسابقات اعزام بشه؟

سپیدرود رو که فدراسیون انتخاب کرد به خاطر این بود که بهترین تیم شهرستانی بود.مربیمون هم آقای عسگرزاده بودند و بازیکنانی امثال:پذیرا،روحی،بیگی،احمدپور،جهانگیری(کاپیتان اون زمان ملوان که به سپیدرود اومده بود)،مرحوم کاویانپور و … در کل تیم خیلی خوبی داشتیم.

 

متن کامل این مصاحبه در ادامه مطلب…

 

 

 

 

*وارش اسپرت: بدترین خاطره ورزشیتون؟

به نظرم خاطره بد نداشته باشم.ولی میشه گفت نامهربانی ها فوتبال.که اون هم قابل به گفتن نیست.

 

*وارش اسپرت: بهترین گلتون که خیلی از زدنش خوشحال شدید؟

من در ایام بازیگریم گلهای زیادی زدم.ولی دو تا گل به احمدرضا عابدزاده در رشت زدم.در بازی سپیدرود تام اصفهان که در استادیوم عضدی رشت برگزار شده بود.در دوران بازیگریم من با اینکه آمار گلم بالا بود ولی بیشتر سعی میکردم که پاسور خوبی باشم.
این هم باید بگم که در شروع فوتبالم یه بازی با ملوان داشتیم که سرمربی ملوان آقای صالح نیا بود و بازیکنای بزرگی هم در ملوان بودند مثل آقای غفور جهانی،جهانگیری و …
من در اون بازی فقط 16 سالم بود و در تیم پپسی بودم. در بازی یه ضربه ایستگاهی برای ما بدست اومد که من در اون سن تونستم از 30 متری یه گل به ملوان بزنم.اما در کل به ملوان زیاد گل زدم.

 

*وارش اسپرت: افتخار فوتبال رشت؟

رشت کلا فوتبالیست های خیلی خوبی داشت.

 

*وارش اسپرت: یکی رو نام ببرید؟

نمیشه نام برد.همشون خوب بودند.

 

*وارش اسپرت: به وارش اسپرت چه کسی رو پیشنهاد میکنید؟

احمد صومی

 

*وارش اسپرت: بازیکن آینده دار رشت رو چه کسی میدونید؟

ما حدود یک دهه هست که اصل بازیکن سازی را فراموش کردیم و مربیان به جای اینکه سازنده باشند مصرف کننده هستند.

 

*وارش اسپرت: آیا ایراد از مدیران نیست؟

حالا بالاخره مربیان هم نقش دارند.ما در رشت بازیکنان خیلی خوبی داریم برای مثال اگه به مدارس فوتبال مراجعه کنید استعدادهای خوبی رو میبینید اینا رو اگه سامان دهی کنیم میتونند بازیکنای خوبی در آینده برای فوتبال رشت باشند.من فقط یه نکته هم در مورد ملوان بگم که؛ملوان هم داره این امر رو فراموش میکنه و رویکردش به بازیکنای خارج از استان هست که این هم میتونه هشداری برای فوتبال گیلان باشه.هر چند فوتبال مرز نداره ولی عدم توجه به بازیکنایی که داخل استان هستند میتونه زنگ خطری باشه برای مدیران باشگاه و مربیامون.

 

*وارش اسپرت: زیر بنای فوتبال رشت رو چطور میبینید؟

ما زمین ها ورزشی زیادی داشتیم که به دلیل ساخت و ساز زمین های ورزشی تبدیل به زمین ها مسکونی شدند و نمیشه از کوتاهی تربیت بدنی در این امر چشم پوشی کرد.عدم توجه به فوتبال آموزشگاهی میتونه دلیل دوم باشه.عدم توجه به فوتبال محلات میتونه دلیل سوم باشه.من نظرم اینه که اگه ما بتونیم رویکردمون رو به فوتبال آموزشگاهی و محلات تغییر بدیم میتونیم یه بستر خوبی رو بوجود بیاریم.

 

*وارش اسپرت: چرا ما مربی رشتی کم داریم؟

ما مربی رشتی کم نداریم و همشون هم دارن کار میکنند.شاید ما ارزش و اهمیت رو ازشون کم کردیم.ما در همه امور و رشته ها مربی های خوبی داریم که دارای مدارک خوبی هم هستند.ولی متاسفانه اعتماد ما به مربی های بومیمون کم هست و اون فرصتی که به مربی های غیربومی میدیم خیلی بیشتر از مربی های بومی هست.ما اعتماد به داشته هامون نداریم.همیشه سعی میکنیم آدم هایی که امتحانشون رو پس دادند استفاده کنیم.

 

*وارش اسپرت: از اونجایی که خودتون سپیدرودی بودید از این تیم بگید.وضعیت سپیدرود رو الان چگونه میبینید؟

سپیدرود یکی از تیم هایی هست که یکی از سرمایه های فوتبال ماست و من برای سپیدرود مالک نمیشناسم ولی یه نفر برای این تیم در حال خرج کردن هست ما تقدیر و تشکر ازش میکنیم ولی مالک واقعی این باشگاه مردم هستند.
وضعیت گذشته سپیدرود هم خودتون میدونید که یکی از بهترین تیم های کشور بوده و خیلی ها در گذشته به این تیم کمک میکردند و همچنین از نظر مالی این تیم رو کمک میکردند ولی در حال حاضر سپیدرود بی بهره هست و اون گروه دیگر نیستند حالا به هر دلیلی که هست…
سپیدرود در حال حاضر هم یکی از تیم های خوب مسابقات کشوری هست ولی به دلیل …(بعد از چند ثانیه فکر و مکث!)استفاده نکردن از خرد جمعی،اونایی که میتونند به این تیم کمک بکنند نیستند.شاید هم قبول ندارند کسی بیاد به این تیم کمک بکنه! حالا این میتونه خود محوری باشه و یا به دور از مسائل فنی باشد.

 

مدیریت وقت سپیدرود هر شخصی باشه باید بیاد و کمک بگیره از استان.این امر فقط میتونه با عمل انجام بشه و با حرف هیچ فایده ای نداره کما اینکه در گذشته هم به این شکل بودند.
اگه این تیم فکر میکنه باید بهش کمک بشه باید بیاد و از صنف ها و قشرهای مختلف مختلف کمک بشه تیمی که در فوتبال کشور ریشه داره این اصلا جایگاه چنین تیمی نیست.اگه یه تغییراتی در تفکر مدیران این تیم بوجود بیاد میتونه این تیم به روزهای خوش گذشته برگرده.

 

*وارش اسپرت: وضعیت داماش رو چطور میبینید آقای حقدوست؟

داماش تیمی هست که سرمایه آورده و در این شهر داره سرمایه گذاری میکنه.به نظر من آقای عابدینی بیشتر در تهران حضور دارد تا رشت.شاید بتوان گفت کنترل از راه دور داره این تیم رو کنترل میکنه.
آقای عابدینی باید یه جایگاه خوب در این شهر برای این تیم بوجود بیاره و یه تیم کار بلد رو داشته باشه چه از نظر باشگاه داری و تیم داری.نگاه آقای عابدینی نگاه مثبتی هست.خودتون هم میدونید اقای عابدینی یکی از مدیران موفق کشور هستند هم به لحاظ اجتماعی هم سیاسی و هم ورزشی.از لحاظ ورزشی هم کسی نمیتونه موفق بودنش رو کتمان کند.ولی باید با تفکرش فوتبال داماش رو بهتر کنه.
همانطور که گفتم ایشون وقتی بیرون وایستادن به دلیل وسعت سرمایه گذاری داماش،میتونه این دوری آسیب پذیر باشه.من معتقدم بر اینکه آقای عابدینی باید که کمک بگیره از اونایی که دست اندر کار فوتبال این شهر هستند و هیچ وقت هم خارج از این امر نیست.و افراد زیادی هستند تا در موارد مختلف به این تیم کمک کنند تا داماش به عنوان نماینده شایسته ما در مسابقات موفق عمل کنه.به نظر من باید رویکرد باشگاه داری به شکلی باشه که هوادارانی که با استادیوم قهرند رو برگردونه به استادیوم.

 

*وارش اسپرت: بعد از انتخاب مهدی دینورزاده به عنوان مربی تیم یه تغییراتی در تیم بوجود آمده،به نظر شما فوتبال رشت میتونه برای اولین بار با یه مربی غیربومی به سطح اول فوتبال ایران صعود کنه؟

 سخته،این سوالی هم که شما کردید کاملا درسته چون تا به حال هیچ مربی غیربومی نتونسته برای ارتقای فوتبال شهر ما و حتی گیلان مثمر ثمر باشه.ولی من اعتقادم اینه که به همه مربیان که ما فرصت دادیم به آقای دینورزاده هم این فرصت رو بدیم شاید ایشون یه کاری رو بکنه هیچ مربی غیربومی تا به حال نکردند من این حرف رو به خودشون هم زدم.

 

*وارش اسپرت: چرا حدود دو دهه هست که فوتبال گیلان هیچ افتخاری به خودش ندیده؟در این دو دهه فقط یه نائب قهرمانی جام حذفی داشتیم و بالاترین رده ای هم که در لیگ برتر بدست اوردیم ششمی بود که هر دو مورد به پگاه برمیگرده.ایا پتانسیلش رو نداریم؟

پتانسیلش رو داریم.ولی برنامه ریزیش رو نداریم.برنامه ای که مشخص کنه هدف ما چیست!علم روز فوتبال میگه اگه برنامه ریزی اصولی وجود داشته باشه مطمئنا موفق میشی.

 

*وارش اسپرت:یکبار قبل از فصل مهندس عابدینی در صدا و سیما فرمودند که ما مربی ای نداریم در سطح استان تا ازش مشورت بگیرم.نظر شما چیه؟

من این طور برداشت نمیکنم.آقای عابدینی با ورودش به رشت به اشخاصی اعتماد کرد ولی جواب اعتمادش رو ندید.این امر در همه موارد میتونه صدق کنه.ولی باز هم دیدیم آقای عابدینی افشین ناظمی رو به عنوان راس امور فنی تیم انتخاب کردند و آقای ناظمی هم تونستند نتایج خوبی بگیرند.با اومدن آقای دینورزاده،آقای عابدینی خواستند تا به باشگاه کمک بیشتری بشه.

 

 

*وارش اسپرت: در دوره استانداری مهندس قهرمانی،ایشون کارهای خوبی برای تیم های داماش و ملوان انجام دادند.پگاه رو به داماش واگذار کردند و داماش با این سرمایه کلان حاضر شد تا در گیلان سرمایه گذاری کنه و ملوان هم به منطقه آزاد واگذار کردند تا مشکلات مالی گذشته رو نداشته باشن(الان هم عضو افتخاری هیئت مدیره ملوان هستند)،آیا استاندار محبوب گیلان فکری برای تیم ریشه دار سپیدرود نکرده است؟

آقای استاندار در کوران خدمت خودش به استان گیلان همیشه نشون داده که در همه امور از ورزشی گرفته تا سیاسی ، هنری ، اجتماعی و … همیشه فعال بوده خدمات زیادی رو انجام داده.بارها آقای استاندار کمک کرده و اگر الان ورزش استان گیلان این جایگاه رو داره فقط و فقط به خاطر شخص جناب استاندار بوده است.همان طور هم که شما گفتید به نحوی به داماش و ملوان کمک کرده در مورد سپیدرود هم باید بگم که:
شاید مدیران سپیدرود نخوان که بهشون کمک بشه!شاید من بخوام به کسی کمک کنم ولی طرف مقابل بگه من هیچ نیازی به کمک شما ندارم!سپیدرود هم کاملا مشمول همین قضیه هست،اول باید تفکر اداره امور باشگاه سپیدرود رو عوض کرد بعدا کمک کرد به این تیم.من خودم شاهد بودم که آقای استاندار بارها اومده تا به سپیدرود کمک کنه و خودش هم میدونه که سپیدرود یه تیم مردمی و ریشه دار در استان گیلان هست.اگه این تفکر عوض شد مطمئنا این کمک هم در راه خواهد بود.

 

*وارش اسپرت: از دور و بر به گوش میرسه که یه شخص یا ارگانی خواهان خریدن سپیدرود هست حالا ما اسمش رو نمیبریم آیا درسته این امر؟یا فقط حاشیه هست؟

 تیم های زیادی بودند که افراد زیادی اومدند و خریدنشون.الان شما که گفتید من سعی میکنم کمتر دخالت کنم.ولی میگم باید به سپیدرود کمک بشه!!!
اگه قراره این تیم به شرکتی داده بشه باید کمک کرد و اگر هم مدیران سپیدرود نخوان که واگذار بشه باید به کسانی که در سپیدرود هستند کمک بشه به شرطی که بخوان!

 

*وارش اسپرت: آیا اون شرکت و ارگان اجازه این رو داره که اسم سپیدرود رو عوض کنه؟

اصلا قرار نیست که اسم تیم عوض بشه هر شرکتی هم بخواد این تیم رو بخره به دلیل سابقه ای که این تیم داره دوس نداره اسم تیم رو عوض کنه.

 

*وارش اسپرت: پسوند یا پیشوند چی؟

اشکالی نداره.خیلی تیم ها توی ایران بودند که پیشوند گرفتند مثل فولاد مبارکه سپاهان یا فولاد گستر و …

 

*وارش اسپرت: چرا حدود دو فصل هست که هواداران رشتی با استادیوم قهر کردند؟(به جز بازی داماش گیلان و برق شیراز)مشکل از کجاست؟

مشکل اساسی عملکرد تیم ها هست که نتیجه خوبی نمیگیرند.وقتی تیم ها خوب نتیجه نگیرند مسلما هوادار هم دلسرد میشه و انگیزه ای برای ورود به استادیوم نداره.

 

*وارش اسپرت: چرا مسئولین سپیدرود در سطح شهر برای تبلیغ بازیهای سپیدرود اطلاع رسانی نمیکنند؟آیا میترسند؟

من از کلمه ترس استفاده نمیکنم.ولی شاید اون ها هم متوجه شدند که یه مقدار فاصله گرفتند از حمایت های مردم.و یا شاید تفکر فنی که بالای تیم هست به نحوی دوس ندارند تا تماشاگر حضور داشته باشه!تماشاگر خودی هیچ وقت به خود تیم آسیب نمیزنه به جز عملکرد منفی تیم ها.

 

*وارش اسپرت: به منافع آقایان چی؟

شاید…!به نوعی!

 

*وارش اسپرت: در بازی جام حذفی ما یه حواشی شنیدیم که بعضی از مسئولین استانی نمیخواستند اجازه این رو بدند تا داماش در عضدی بازی کنه.و باز هم وساطت استاندار محبوب و قاطعیت مهندس عابدینی بود که بازی در استادیوم نیم قرنی رشت انجام شد.آیا این درست بوده؟

بازی ای که بخواد انجام بشه باید شورای تامین استان نظر مثبت بده.شورای تامین هم به دلیل مسائل امنیتی نمیخواست که بازی در عضدی انجام بشه و معتقد بر این بودند که در استادیوم سردارجنگل انجام بشه.ولی ما نمیتونیم حق میزبانی رو از داماش بگیریم و خوشبختانه هم با وساطت آقای استادار و شخص اقای قاسمی تمام موارد لازم رو اتخاذ کردند که بازی در عضدی انجام بشه که خوشبختانه کوچکترین درگیری هم بوجود نیامد.

 

*وارش اسپرت: شما به این امر اشاره کردید که حق داماش بود که در عضدی بازی بکنه،آیا حقش نبود که 10 درصد فقط به تیم مهمان بده؟

بر اساس بخش نامه ای که فدراسیون فوتبال داده باید 10 درصد استادیوم رو به تیم مهمان داد حتی اگه تیم مهمان هوادار نداشته باشه باید پشت نیمکت این تیم خالی باشه.ما اون روز علاوه بر اینکه 10 درصد در اختیار این تیم قرار دادیم یه قسمت دیگری از استادیوم هم در اختیار پرسپولسیا گذاشتیم و هوادارای دو تیم هم به راحتی در استادیوم شاهد بازی بودند.

 

*وارش اسپرت: آقای حقدوست شما 20 درصد از حد قانونی بیشتر دادید و هواداران داماش به ناچار باید پشت فنس ها بازی رو میدیدند!

خب این یه خدمت بوده.در واقع حق مهمانی رو ادا کردیم.پرسپولیس یه تیم پر طرفداره و در همه استادیوم ها هم این امر انجام میشه.

 

*وارش اسپرت: خیلی از استادیوم ها هستند که به این شکل نیست!

خب هر شهرستانی یه تفکر خاصی داره.ما اگه خونمون هم 5 تا مهمان دعوت کردیم و به جاش 10 نفر بیاد ما اون 5 نفر رو بیرون نمیکنیم.سعی میکنیم تا از سهم خودمون بزنیم تا برای مهمان بد نگذره.

 

*وارش اسپرت: جناب آقای حقدوست،در اینکه ما گیلانیا به خصوص رشتیا،مهمان نوازی در خون مون هست شکی نیست ولی این حرفی که شما می زنید یه نوع غریب پرستی نیست؟!

نه،اون روز هم در دقایق آغازین استایوم خالی بود!!!

 

*وارش اسپرت: ولی بعدش اومدن آقای حقدوست!
سایت وارش اسپرت به زبان گیلکی اهمیت فراوانی میدهد از شما میخواهیم حرف پایانیتون با هواداران گیلانی رو به زبان مقدس گیلکی بازگو کنید.

من از شیمی سایت استفاده کونم و به همه هواداران فوتبال که زحمت خیلی زیادی فوتبال واسی بکشه اید و در حقیقت فوتبال بی هواداران نبه باید اشانا بگم که خوشانا تیما حمایت بوکونید و هوادار فهیم و بافرهنگ گیلانی با ایتا باخت دست از حمایت و پشتیبانی اونسانه فقط واسه کیان و دفاع از شایستگی فوتبال گیلان در گذشته و حال.

 

 

مصاحبه : آبراره باتعصب