وارش اسپرت:

همانطور که مستحضرید طی سیاست وارش اسپرت این بار به همراه دوست عزیزم سعید(هوادار سپیدرود) به خدمت مربی کهنه کار فوتبال رشت رفتیم که خیلی ها لقب پدرفوتبال رشت را به ایشان میدهند.در این مصاحبه سوالات فراوانی از مجید جهانپور پرسیدیم که آقای جهانپور به خوبی جواب سوالهای ما را دادند.از نکات جالب این مصاحبه خاطرات مجید جهانپور بود که ایشان از پنج باری که با تیم های رشتی به سطح اول ایران صعود کردند 4 بار سرمربی تیم بودند و یک باری هم که سپیدرود صعود کرده بود مجید جهانپور با سوم کردن استقلال شهرداری در لیگ کشور باعث شد تا سهمیه استان از بین نرود.همچنین مجیدجهانپور امسال از تیم شهرداری تبریز پیشنهاد داشت که به دلیل مسائلی این امر عملی نشد.حتما مصاحبه جالب وارش اسپرت با افتخار فوتبال گیلان و رشت را بخوانید چون بسیاری از واقعیت ها را برای بازدیدکنندگان روشن کرده اند.

 

*لطفا بیوگرافی کامل خودتون رو برای کاربران وارش اسپرت بفرمائین ؟
مجید جهانپور هستم،متولد 16/12/1326 ، از رشت.فوتبال رو از تیم های رشت مثل دارایی،تاج رشت،آموزشگاهای استان گیلان،منتخب گیلان شروع کردم و بعد برای ادامه تحصیل به تهران رفتم و در طول تحصیل در تیم دانشکده بودم و بازیکنانی مثل:پرویز قلیچ خانی،برادران معینی،لواسانی و … هم بازی بودم. در سال 1347 عضو تیم راه آهن شدم و بعد از اتمام تحصیل در سپیدرود هم بازی کردم.بعد از اون هم وارد عرصه مربیگری شدم . اولین تجربه مربیگریم در سال 1354 منتخب جوانان رشت بود که همون سال اعزام به تبریز برای مسابقات سراسری شدیم بازیکنانی مثل حقدوست،درجزی،خوش چهره و خیلی های دیگه در این تیم بودند.بعدش تیم منتخب گیلان در لیگ قدس ، استقلال رشت، سپیدرود رشت، ماشین سازی تبریز، صنام تهران(صباباتری). به همراه مایلی کهن مقام چهارم فوتسال جهان و در جام ملتهای آسیا در سال 96 سوم شدیم.از 17 تا بازی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی من 14 تا بازی رو در کادر فنی تیم ملی حضور داشتم.در مسابقات لیگ از سال69 تا 85 یعنی چیزی در حدود 16 سال فعالیت داشتم.که عمدتا استقلال رشت و پگاه بود که تونستم این تیم رو 4 بار به لیگ برتر بیارم و عین 4 بار رو هم سقوط کرد.که خدا رو شکر توی این سقوط ها من سهیم نبودم.و حداکثر بعد از هشت بازی و در یک مورد بعد از 16 بازی با باشگاه قطع رابطه داشتم.

برای مشاهده ادامه مصاحبه به ادامه مطلب مراجعه کنید:

 

 

*به جز شما کسی تیم رو آورده بالا؟
خیر،در واقع 5 بار تیم های رشتی به سطح اول فوتبال ایران صعود کردند که چهار بارش ،من تیم رو آوردم و یک بار هم سپیدرود از سهمیه استقلال رشت استفاده کرد.

*چرا یه مدت هست که مجیدخان رو در فوتبال نمیبینم؟
باور کنید وقتی داخل فوتبال هستم، فوتبال تمام 24 ساعت من رو میگیره.وقتی هم از فوتبال دور هستم میتونم به خونوادم برسم و این تصور رو دارم که حضور من در استادیوم به عنوان تماشاچی یه مقدار به همکارانم فشار میاره.
تماشاگران لطف دارن به من ولی من دوس ندارم که عاملی بشم برای فشار روحی و روانی به کادر فنی تیم.به همین خاطر ترجیح میدم که فوتبال رو از تلویزیون ببینم.
در مورد اینکه از فوتبال دور هستم باید بگم که دنبال پیشنهادهای بهتری هستم،اینکه فقط تیم حفظ بشه منو ارضا نمیکنه.

*دو تا بازی در لیگ یک توی رشت انجام شد(فولاد نطنز و تربیت یزد)که هر دو بازی رو هم مساوی کرده و عین دو تا بازی رو هواداران خواهان حضور شما شدن و در دنیای مجازی هم به طور شدیدتری خواهان حضور شما هستند آیا اگه شرایط مهیا بشه شما برنمیگردید؟
فوتبال برد و باخت داره و نتایج بازی متفاوت خواهد بود و باید این ضعفی که توی فوتبال ما هست یعنی نتیجه گرایی برداشته بشه و به مربیان فرصت مناسب داده بشه تا بتونند برنامه های خودشون رو اجرا کنند. به نظر من کادر مدیریتی داماش اینقدر تجربه دارند که بتونند به موقع تصمیماتی برای نتیجه گرفتن تیم بگیرند.هر مربی احتیاج به زمان داره…

*شما فرمودید زمان؟ما که داریم توی این چند تا مسابقه بازی رو مشاهده میکنیم مشکل هماهنگی نیست. بازی دادن به بازیکنایی که حتی در حد آماتور هم نیستند و یا بازی دادن به بازیکنای موثر تیم در پست های غیر تخصصی.این حرف یه عده ای از هوادارا نیست بلکه تمام کسایی که میرن استادیوم این ضعف رو کاملا حس میکنند.آیا به دلیل اینکه اون بازیکنا به نوعی شاید بشه گفت هم محلی سرمربی تیم هستند از اونا استفاده میکنه؟
من متاسفانه بازیها رو ندیدم ولی به هر تقدیر مسئله زمان بیشتر در این مورد صدق میکنه.ولی مطمئنا اگر اکثریت این نظر رو دارن، حتما این ضعف وجود داره.ان شاالله که اطرافیان تیم این ضعف را گوشزد میکنند تا این ضعف برطرف بشه.

*اگه باشگاه داماش بهتون پیشنهاد بدن دوباره بر میگردید؟
هر چیزی شرایط خاص خودش رو داره.من فوتبال رو خیلی دوس دارم و حرفه ای هم برام هست.و اگر من بتونم کاری انجام بدم تا مردم استان و شهرم رو خوشحال کنم مطمئنا دریغ نمیکنم،و مثل گذشته تمام تلاشم رو میکنم.ولی الآن جو فوتبال یه مقدار تغییر کرده و فقط فوتبال نیست.در بیشتر باشگاه ها یه سری دخالتهایی میشه و اون استقلال کاری وجود نداره.

*از بحث این روزها کمی دور بشیم.بهترین لحظه ورزشیتون تا به الان چی بوده؟
من چهار بار تونستم این تیم رو ببرم لیگ برتر و سه بار اول بازی نهایی در خارج از خانه بود و جشن صعود ما در خانه حریفان برگزار میشد،ولی بار چهارم در رشت بود که تونستیم در دیدبان هوادارانمون شهرداری بندرعباس رو دو بر صفر شکست بدیم و دل هوادارامون رو شاد کنیم که این بهترین لحظه ورزشیم بود.

* اما بدترین لحظه ورزشیتون؟
شکست ها و قطع همکاری هام که همیشه توی فوتبال وجود داره.

*نظرتون در مورد تیم پارسال با اون بازیکنان و کادر فنی چیه؟حتی در بعضی بازی ها اتفاق می افتاد که یک بازیکن بومی هم توی زمین نداشتیم.
در هر صورت هر مربی مشخصات خاص خودش رو داره.تیم پارسال وقتی به پلی آف رسید و قرار شد بازی اول در آبادان برگزار بشه من با توجه به تجربیاتی که داشتم گفتم که هفتاد درصد صعود تیم مشخص شده.ولی به دلیل اینکه اختلاف گل زیاد بود نتونست اون نتیجه دلخواه رو بدست بیاره.

*نظرتون در مورد تیم امسال و بازگشت بازیکنای بومی؟
من هم در دوران مربیگریم این اعتقاد رو داشتم که در شرایط برابر بازیکن بومی میتونه موثرتر باشه.به دلیل آشنایی با محیط و شرایط آب و هوایی ،فرهنگ مردم و مسسئولیت پذیری.بنابراین این باید یه استراتزی باشه برای باشگاه های ما،که متاسفانه در کل فوتبال ایران فقط دنبال نتیجه هستند.
من هم اعتقادم اینه که جذب و برگشت بازیکنای بومی کار خوبی بوده.

*ما به تازگی از یکی از مسئولین باشگاه شنیدیم که سال قبل پیشنهادی داشتید از داماش که به عنوان مدیر فنی در تیم مشغول به کار بشید.آیا درسته این خبر؟
وقتی قراره یه کاری انجام بشه اول یه سری کارهای جانبی انجام میشه بعد تبدیل میشه به صحبت های رو در رو.من کلا به این مسئله مدیر فنی با این مفهومی که در ایران هست اصلا اعتقاد ندارم.صحبت های مسقیم و رسمی نداشتم.

*ما دو سال قبل مصاحبه ای از شما داخل سایت های اینترنتی خوندیم که شما گفته بودید که نادر دست نشان باید برگرده، درسته؟
نه ، من به هیچ عنوان اسمی از کسی نبردم و نخواهم برد.من اعتقادم اینه که باید این فرصت به مربیان جوان شهر داده بشه.هفتاد، هشتاد درصد خودشون شرایط رو داشته باشه و باید بیان بقیه رو با بدست آوردن تجربه بدست بیارن.

*یه سوال هم در مورد تیم دیگه شهر رشت،نظرتون در مورد سپیدرود و تیم امسالش؟
من خیلی از صعود سپیدرود خوشحال شدم.چون من در یک مقطع زمانی مربی این تیم بودم که دچار کمردرد خیلی سختی شدم که 2 تا بازی مونده بود که لیگ به پایان برسه، تیم هم در خطر سقوط بود.اگه بازی اول با ماشین سازی رو میبردیم و بازی آخر رو حتی میباختیم دیگه تیم سقوط نمیکرد.من به هر ترتیب و با عصا اومدم سر نیمکت و با همت بچه ها تونستیم تیم رو در لیگ نگه داریم.و بعدا این تیم سقوط کرد.این تیم از این بابت که یه تیم ریشه دار و مردمی هست باید حمایت بشه و مثل یه آتیش زیر خاکستر هستند، مثل همین تراکتور و شاهین مطمئنا یه تاثیری روی فوتبال کشور خواهند گذاشت.باید از این تیم حمایت بشه تا استعدادهای این شهر رو جذب کنه . همچنین مربی وفادار و خوبی هم داره.

*اسطوره ی فوتبال رشت؟ البته خودتون هم یکی از اونهایید.
میتونم از اساتید خودم تا شاگردانم رو نام ببرم.ولی امیر افتخاری رو میتونم اسم ببرم چون هم برای شهرش و هم تیم ملی افتخار کسب کرده و به عنوان مربی هم در تیم شهرش حضور داشت.

*متاسفانه در بازیهای داماش شیطنت هایی از تعداد اندکی از هواداران (با نام بردن اسم سپیدرود) انجام میشه،نظر شما چیه؟
به نظر من فرهنگ مردم گیلان بالا هست و به نظرم به دلیل کسرت بازیها اون اختلافهای گذشته تکرار نمیشه.اون ها هم تعدادی خیلی کم هستن.
من اعتقادم اینه که خود طرفداران فهیم دو تیم این مسئله رو حل کنند تا خدای نکرده باعث بوجود آمدن اختلافی نشه.چون مطمئنا این شیطنت ها برنامه ریزی شده نیست.

*نظرتون در مورد مرحوم قایقران؟
اسطوره فوتبال گیلان و ایران.به اعتقاد من اینقدر محبوب بوده که هر وقت سالگردی براش گرفته میشه علاقه مندی مردم به این بازیکن که افسوس میخورم که زود از بین رفت دیده میشه.در اون موقع که به همراه غفور جهانی سرمربی تیم منتخب گیلان بودم ایشون کاپیتان تیم ما بودند.

*چرا فوتبال گیلان حدود دو دهه هست که افتخاری به خودش ندیده؟مشکل از کجاست؟
متاسفانه ما سرمایه گذاری خوبی توی فوتبال نداشتیم توی چند سال اخیر پگاه و داماش دارند سرمایه گذاری خوبی انجام میدند.خیلی از استعدادها تونستند بستر مناسبی برای نشون دادن خودشون پیدا بکنند.ولی باید قبول کرد که سرمایه خیلی تاثیر داره اما باید گفت که پول جداگانه جوابگو نیست.

*فوتبال رشت در چند سال اخیر بازیکنی رو به تیم ملی نداده.برای مثال پژمان نوری از پگاه به تیم ملی رفت ولی به عنوان یه بازیکن که در رشت بزرگ بشه نبود.یا شموشک نوشهر که وضع مالی خوبی نداشت چند تا بازیکن به تیم ملی معرفی کرد ملوان هم به همین شکل.فقط میشه از حسین ابراهیمی نام برد که در تیم ملی امید حضور داره.
این مسئله رو قبول دارم.ما داریم با همون ابزار سنتی و شرایط 20 سال پیش کار میکنیم که اصلا صحیح نیست و حتی ضعیفتر هم شده.ولی در استان ها و تیم های دیگه با شرایط مختلف کارای اقتصادی و علمی دیگه داره انجام میشه. در واقع مشکل اصلی ما اینه.

                                                               

*مجید خان راحت تیم رو به لیگ برتر میاره ولی در لیگ برتر موفق نیست.دلیلش چیه؟
ما بار اول با استقلال رشت صعود کردیم، در اون موقع اگه در لیگ سوم میشدی ولی در لیگ استان قهرمان نمیشدی از لیگ کنار گذاشته میشدی که ما تونستیم سوم بشیم و سهمیه استان رو نگه داریم ولی نتونستیم در لیگ استان قهرمان بشیم.و به این ترتیب ما تونستیم سهمیه استان رو نگه داریم ولی خود ما نتونستیم در لیگ بمونیم و سپیدرود از اون سهمیه استفاده کرد.
در بار دوم با استقلال شهرداری در بازی هفتم از کار برکنار شدم،علاقه مندانی که سن و سال بیشتری دارند میدونند که اون زمان باشگاه به شهرداری رشت متعلق بود و وقتی ما صعود کردیم و مسئولان دیدند که لیگ برتر هزینه داره نمیخواستند که تیم داری کنند اینقدر این مسئله ادامه پیدا کرد که دو هفته مونده بود که یارگیری به اتمام برسه، بالاخره با حضور مردم به اجبار تیمداری کردند. شما توجه بکنید که توی جذب بازیکن در اون شرایط به مشکل بر میخوره و توی بدنسازی به مشکل میخورد و این باعث شد که در کل ما هم به مشکل بخوریم.
در بار سوم با پگاه که بیشترین زمان در اختیار من قرار گرفت در نیم فصل اول در مقام ششم قرار گرفتیم که باشگاه اصرار داشت که از مربی خارجی استفاده کنه و با من صحبت کردند و گفتند که شما تا دو تا بازی بعد از نیم فصل رو هم مربی بمون تا بعد با شما قطع رابطه کنیم.
اون دو تا بازی هم با پرسپولیس که مساوی تموم شد که سیروس دین محمدی پنالتی رو از دست داد دومیش رو هم با پاس که قهرمان ایران بود بازی داشتیم که حتی آقای یسیج در جایگاه ویژه بود و بعضی میگفند حتی شب قبلش در هتلی بود که ما در اون مستقر بودیم.اون سال خدا رو شکر تیم خوب و شرایط خوبی داشتیم.
اما در بار چهارم قبول دارم که نتایج خوبی نگرفتیم و یه سری بدشناسی هایی آوردیم و یه سری گلهایی خوردیم که جز اون مسائل استثنایی فوتبال بود.که روی باشگاه خیلی فشار آورد و خودم داوطلب شدم که کناره گیری کنم و این اعتقاد رو داشتم که باید به تیم شک وارد بشه ولی باشگاه قبول نکرد و گفت ما با شما ادامه میدیم چون شما تیم رو برای ما آوردید بالا.من گفتم پس توی رسانه های اعلام بکنید که حتی اگه من همه بازی ها رو ببازم بازم تا نیم فصل سرمربی این تیم میمونم.نه اینکه حتما اینکار رو بکنید فقط توی رسانه ها اعلام بکنید تا اون استرس و فشاری که روی تیم هست از بین بره.که متاسفانه قبول کردند ولی انجام ندادند و در اولین مصاحبه گفتند اگه نتیجه نگیرن عوض میشن.که بعد اینکه از تیم جدا شدیم یه سری اتفاقاتی افتاد که نگیم بهتره.

*بازی با پرسپولیس در جام حذفی رو چگونه میبینید؟
من بازی با سایپا رو ندیدم ولی اگه سایپا 80 درصد خودش بوده باشه و این تیم تونسته اون تیم رو ببره مطمئنا میتونه یه بازی نزدیک با پرسپولیس انجام بده.و اینکه بازی در رشت هست یه امتیازی هست برای داماش.

*چه حرفی با هواداران رشتی دارید که در این بازی فقط از تیم شهرشون حمایت کنند؟
در مجموع داره این روند بهتر میشه و در هر شهری هوادارا در مقابل سرخابی ها تیم شهرشون رو بیشتر تشویق کنند.از طرفی نتایج تیم شهر هم در این حمایت ها تاثیر داره.

*بعضی از مسئولین باشگاه اعتقاد دارن که شما با فوتبال امروز به روز نیستید.نظر خودتون چیه؟
من بار چهارم که این تیم رو آوردم بالا حدود سه سال بود که با هیچ تیمی همکاری نمیکردم و از فوتبال دور بودم.من عشقم فوتبال هست و دائم در حال مطالعه هستم و مسائل فوتبال رو تعقیب میکنم.باید ببینیم که این کسایی که این مسائل رو میگن چه دلیلی دارن؟ولی یه مقدار هم بهشون حق میدم اما من بازیها رو میبینم ولی به دلایلی که گفتم به استادیوم نمیام.

*مدرک مربیگریتون چیه دقیقا؟!
من جزو اولین افرادی بودم که مدرک A ای اف سی رو دارم آقای حمید درخشان ،مجید جلالی و توانایی به همراه من انتخاب شدیم و قرار بود که بریم انگلستان تا مدرک حرفه ای رو بگیرم به دلیل اینکه مربی تیم صنام بودم و باشگاه هم بهم اجازه نداد،نتونستم که برم.

*دو تا سوال حاشیه ای داریم!
امتحانت دیرت نشه؟بفرما
*میگن شما معمولا کمکهای اولتون گیلانی نیستند تا جای شما رو نگیرند.آیا این درسته؟
برگردیم به گذشته.آخرین باری که من بودم آقای افشین ناظمی، علی صفاتیان و سجادی و آقای دارکو در کادر فنی من بودند.آقای دارکو مربی اول من بودند چون آقای دارکو توانایی سرمربیگری رو هم داره.من برای اینکه نشون بدم که حساسیتی ندارم و باشگاه هم به آقای دارکو نظر خاصی داشت سعی کردم با ذهن یه گیلانی با مسائل برخورد کنم.در بار سوم هم این مسئله پیش اومد یه مربی هلندی مراکشی الاصل به نام رشید توی کادر فنی من بود ولی در دوره های قبلی همه بومی بودند.

*آقای عابدینی در یه اظهار نظر عجیب فرمودند که در سطح استان مربی نداریم که حتی باهاش مشورت کنم!؟!؟شما چه نظری دارید؟
هرکس به عنوان مشورت میتونه طرف های خودش رو انتخاب کنه.یه درصد اشتباه و عدم تمرکز شما برای برنامه های زنده در نظر بگیرید.من در این زمینه هیچ صحبتی ندارم و صلاح میدونم تا نظری ندم.

*شما محمد مختاری رو از شموشک نوشهر به رشت آوردید و حتی در مصاحبه شون هم از شما نام بردند.وقتی دو سال پیش داماش از لیگ برتر سقوط کرد محمدمختاری از دو تیم اصفهانی پیشنهاد داشت و همین امسال هم از استیل آذین و ملوان پیشنهاد داشت ولی بازم در رشت موند.به نظر شما دلیل این تعصب چیه؟
آقای مختاری یکی از بازیکنای پدیده بود که اون سال در لیگ یک بودن ومن در ساعات آخر نقل و انتقالات ایشون رو به رشت آوردم در حالی که کارشون 95درصد با تیم راه آهن تموم شده بود،اون 5 در صد باقی مونده رو ما تونستیم که محمد رو بیاریم به رشت.محمد مختاری هم از لحاظ شخصیتی و هم فنی بازیکن شایسته ای هست و حقش بیشتر از اینا هست. امیدوارم که روزی به حقش برسه.

*راستی دلیل استفاده نکردنتون از افشین چاووشی در اون سال چی بود؟
ما در تو اون سال با یه مهاجم بازی میکردیم و بازیکن تک مهاجم باید شرایط لازم رو برای تک مهاجم بودن میداشت.افشین بازیکن خیلی خوبی از لحاظ اخلاقی و فنی هست. ولی من تشخیص میدادم که افشین شرایط بازی کردن به عنوان تک مهاجم رو نداره.

*از اونجایی که خودتون مربی تیم ملی بودید آیا تیم ملی توانایی قهرمانی در جام ملتها رو داره؟
به اعتقاد من تیم ملی یه حرکت رو به جلویی داشته در بازی های تدارکاتی و غرب آسیا که انجام شده.شاید نتیجه خوبی نگرفتیم ولی پیشرفت کردیم و شاید دلیلش هم همین لیگ برتر ماست.به نظرم بازیها نزدیک خواهد بود

                                                         

*با توجه به اینکه زبان ما زبان مقدس گیلکی هست،از شما میخوایم که سخن آخرتون رو با هواداران به زبان گیلکی بگید!
واقعا امی زبانا دوس دارم سعی کونم تمرین سر گیلکی گب بزنم ولی اواخر که ایته سری بازیکنان غیربومی وارد بوبوستید ناچار بوبوستم که از زبان فارسی استفاده بوکونم تا اوشانم حالی ببه.من آرزوی خوشی و موفقیت برای تومام امی هم ولایتیان چه استان میان و چه خارج استان دارم.و در آخر هم آرزوی موفیقت وارش اسپرته ره دارم.

*وارش اسپورت هم از شیمی لطف ممنون ایسه.

**از مجیدجهاپور هم تشکر میکنیم که با متانت خاصی جواب تمام سوالات ما رو دادند.قرار بود که این مصاحبه خیلی زودتر انجام بشه ولی به دلایلی این امر به زمان دیرتری موکول شد.

تهیه کننده گزارش:آبراره باتعصب