پس از سال ها بی خبری از والیبال گیلان و‌بعد از انحلال تیم والیبال داماش گیلان، با پشتکار مصطفی عاقل منش، مجموعه هیات والیبال گیلان و شهرستان رشت شاهد حضور تیم والیبال وارنا شهرباران به عنوان تنها نماینده والیبال گیلان در مسابقات کشوری هستیم.

به بهانه قرار گرفتن تیم بانوان وارنا شهرباران در جمع پنج تیم پایانی جام باشگاه های والیبال بانوان کشور و همچنین اتمام دور برگشت سری رقابت های لیگ دسته دو والیبال مردان ایران که با صعود مقتدرانه تیم والیبال وارنا شهرباران به دور نهایی این دور از مسابقات همراه بود، به سراغ مدیرعامل جوان و باانگیزه این تیم رفتیم که در ادامه مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت با مصطفی عاقل منش را خواهید خواند…

 

Varesh-Sport.com: در ابتدا بیوگرافی خودتان را برای مخاطبان ورزشی وارش اسپرت شرح دهید…

بنده مصطفی عاقل منش متولد و ساکن شهر رشت هستم. در دوران دانش آموزی همیشه فوتبال و والیبال را دنبال می کردم و حتی در مقطعی عضو تیم منتخب نوجوانان والیبال استان گیلان و مقطعی هم دروازه بان تیم نوجوانان پگاه گیلان بودم اما پس از برهه ای و بدلیل مصدومیت پیش آمده در آن مقطع، ادامه مسیر زندگی ام در بخش های دیگر کاری شکل گرفت و در حوزه ی اجرایی ورزش نیز فعالیتم را آغاز کردم که از مهم ترین آن میتوانم به مشاور ، مدیر بازاریابی و مدیر اجرائی وقت باشگاه فرهنگی و ورزشی سپیدرود رشت، سرپرست هیات تنیس روی میز شهرستان رشت و ریاست هیات شطرنج شهرستان رشت و هم اکنون نیز در منصب ریاست هیات والیبال شهرستان رشت و مدیرعاملی تیم والیبال وارنا شهرباران بعنوان خادم کوچکی در خانواده بزرگ و پرافتخار والیبال گیلان یاد کنم.

 

Varesh-Sport.com: پس از سال ها بی خبری و اغما در والیبال در سطح شهرستان رشت شاهد فعالیت گسترده ای در حوزه والیبال رشت هستیم، ابتدا از هیات والیبال بگویید…

پس از شروع به کار بنده در هیات والیبال شهرستان رشت و اعتمادی که به اینجانب صورت گرفت ، با راه اندازی دفتر و تشکیلات مستقل اداری ، شانزده کمیته مستقل و گروه مشاوران را در بخش های مختلف با حضور افراد مستعد و علاقه مند و با توجه به نیازمندیهای موجود در راستای توسعه و پیشرفت هیات والیبال شهرستان رشت تشکیل دادیم و به زعم اداره کل ورزش و جوانان گیلان و شهرستان رشت از هیات های فعال و با برنامه در سطح شهرستان رشت محسوب میشویم و سعی داریم از تمام پتانسیل های موجود برای ارتقای والیبال در مرکز استان گیلان استفاده نماییم. از ابتدای فعالیتمان هدفگذاری که داشتیم این بود که بتوانم مهمترین دغدغه والیبال دوستان گیلانی و رشتی را برطرف کنیم و صاحب تیمی جهت حضور در مسابقات مهم کشوری باشیم و مورد دوم هم اینکه بتوانیم زیرساخت ها را جهت معرفی جوانان علاقه مند و مستعد گیلانی به سطح ملی والیبال کشور مهیا نماییم. در حال حاضر شاهد حضور تیم والیبال وارنا شهرباران در دو بخش بانوان و آقایان در رده های سنی مختلف هستیم.

 

Varesh-Sport.com: دلیل انتخاب چنین اسمی برای نماینده والیبال گیلان در مسابقات کشوری چه بود؟

برای آنکه این تیم بتواند به برند بومی و نوستالژی برای آیندگان تبدیل شود، تصمیم گرفتیم تا نامی را انتخاب نماییم که ریشه در این خاک و بوم داشته باشد که به دلیل همین رویکرد “وارنا” که یک اصطلاح اوستایی و تاریخی گیلان و “شهرباران” هم که لقب شهر رشت محسوب می شود را برای این تیم انتخاب کردیم. با محبوبیتی که رشته مهیج والیبال در بین خانواده های گیلانی دارد اسم بومی “وارنا شهرباران” را انتخاب کردیم تا بتواند به برندی در ورزش استان تبدیل گردد.

 

Varesh-Sport.com: آیا این رویکرد و تصمیم تداوم خواهد داشت و در سال های متوالی شاهد حضور وارنا شهرباران به عنوان نماینده والیبال گیلان در سطح کشور خواهیم بود؟

در سال اول تصمیم گرفتیم که استارت تیم داری را بزنیم و همراه با آن نیز با اخذ مجوز رسمی، آکادمی این باشگاه را هم جهت اقدام زیربنایی و کشف استعدادهای والیبال در استان را تاسیس و استارت زدیم. در تلاش هستیم تا در سال های آینده به سطح حرفه ای برسانیم.

 

Varesh-Sport.com: شاهد حضور تیم وارنا در دو سطح مسابقات معتبر استانی و کشوری هستیم، اتخاذ این تصمیم در سال اول تیم داری چه دلیلی داشت؟
برای اینکه وارنا شهرباران هم بتواند نظیر تیم های داماش، سپیدرود و ملوان به برندی در ورزش استان  تبدیل شود نیازمند یک سری اقدامات جهت کسب تجربه در ابتدای این مسیر بودیم و از همین رو با شرکت در مسابقات لیگ استانی در رده های مختلف سنی سعی در پی بردن به ضعف های موجود خود بودیم و در ادامه سعی خواهیم کرد که ترکیبی از جوانان و نوجوانان تیم های باشگاه را در مسابقات استانی بیشتر استفاده کنیم.

 

Varesh-Sport.com: چه شد هدایت تیم را به آقای قاسم شیرتری سپردید که در گذشته سابقه حضور در کادرفنی تیم داماش را هم داشت.

ما از ابتدا نگاه ویژه ای برای بهره مندی از پتانسیل آقای قاسم شیرتری و دیگر مربیان باسابقه و پرافتخار گیلانی را داشتیم. با توجه به زحمات ارزنده آقای فرهاد صبوری در بدو شروع و تشکیل تیم و بدلیل استعفای وی به دلیل شرایط جسمی و با توجه به صحبتی هم که با آقای شیرتری داشتیم، هدایت تیم را به ایشان سپردیم؛ با آمدن ایشان روحیه جدیدی به کادر فنی تیم آقایان اضافه شد. همچنین آقای شیرتری استعدادیاب و مدرس رسمی فدراسیون والیبال هم هستند و پیش از این نیز به عنوان مدیرفنی تیم آقایان باشگاه وارنا شهر باران نیز فعالیت داشته اند. دختر ایشان هم از والیبالیست های شاخص ملی محسوب می شوند.

 

Varesh-Sport.com: آیا در آینده باشگاه والیبال وارنا شهرباران از منابع مالی یا لجستیکی مدیریت شهری و دیگر دستگاه های اجرایی استان می تواند برای پیشبرد توسعه رشته والیبال در شهرستان رشت استفاده نماید؟

با توجه به اینکه عمده درآمد شهرداری ها به ساخت و ساز و این چنین موارد بستگی دارد و شاهد آن بودیم که بودجه سالیان اخیر شهرداری در اثر رکود اقتصادی و عدم ثبات در مدیریت شهری تحت شعاع قرار گرفته است که شرایط مالی را سخت کرده است. به این نکته هم باید اشاره کنم حتی زمانی که پدر بنده نیز به عنوان خدمتگزار مردم در شورای اسلامی شهر رشت حضور نداشتند، خودم نیز ارتباط کاری مستمری با سیستم مدیریت شهری داشتم و با علم بر اینکه یکی از مسئولیت های ذاتی شهرداری ها ارتقای سلامت و توسعه در امر ورزش همگانی و تیم های حرفه ای و محلی اثر گذار شهر است که هم اکنون هم شهرداری رشت نیز در بخش فوتسال به صورت حرفه ای ورود و تیم داری کرده است و حتی در گذشته هم تیم فوتبال استقلال شهرداری رشت در سطح نخست فوتبال کشور شرکت می کرد و در حال حاضر نیز هر ساله هم بصورت مادی و هم معنوی از تیم های فوتبال داماش و سپیدرود نیز حمایت ویژه داشته است و در واقع سیاست گذاری بر این منوال است که شهرداری ها از یک نهاد صرفاَ عمرانی به یک نهاد عمرانی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند و این سیاست از اواخر دوره اول و دوم شورای اسلامی شهر رشت بوده که با تاسیس سازمان فرهنگی و ورزشی در شهرداری منجر به حمایت مستمر و پایدار اعضای محترم شورا و مجموعه مدیریت شهری در تمام دوره ها در جهت توسعه ورزش از جمله رشته های پرطرفدار ورزشی اشاره کرد و با این نگاه که امروز هم متاسفانه کمبود بودجه در شهرداری موجود است ، ولی امیدواریم در آینده شرایط به گونه ای شود که تنها نماینده والیبال استان گیلان و شهر رشت هم ضمن تقدیر و همراهی صورت گرفته تا حدودی بیشتر مورد حمایت مجموعه مدیریت شهری قرار بگیرد تا بتواند قدرتمندتر در میادین گوناگون و معتبر ورزشی در سطح ملی از اعتبار والیبال رشت دفاع کند.
وارنا شهرباران موفق شد میزبانی دور برگشت مسابقات لیگ دسته دو والیبال کشور را در شهر رشت بیاورد و تیم های گوناگون از سراسر کشور جهت شرکت در این مسابقات در رشت اقامت یافتند و علاوه بر شهرداری ، نهادهای دیگری نیز همانند اداره کل ورزش و جوانان و همچنین متولیان والیبال استان گیلان در آن سهیم شدند که برای بولد شدن نام و آوازه شهر ورزش دوست رشت بسیار اثر بخش بوده است.

 

Varesh-Sport.com: ملاقاتی هم با وزیر ورزش و جوانان داشتید، آیا دستاوردی برای والیبال گیلان و تیم وارنا شهرباران داشت؟

ما با همراهی یکی از نمایندگان محترم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی دیداری را با جناب آقای دکتر سلطانی فر داشتیم و با توجه به اینکه ایشان در گذشته نیز استاندار گیلان بودند و شناخت خوبی هم نسبت به فضای گیلان دارند، ضمن ابراز گله مندی از نبود یک تیم والیبال در سطح بالای ملی در گیلان، از تاسیس باشگاه والیبال وارنا شهرباران و آغاز چنین حرکتی در والیبال گیلان خشنود بودند و تاکید داشتند که همه گیری والیبال در شهرها و روستاهای گیلان بیانگر پتانسیل بالای رشته ورزشی والیبال در این استان است و این قول را دادند تا در صورت تداوم این روند و راهیابی به سطح نخست والیبال کشور یا برای اعلام آمادگی میزبانی سوپرلیگ جهانی والیبال یکی از شهرهای پیشنهادی قطعا رشت را لحاظ کنند  و حتما در صورت این اتفاق قول دادند ایجاد زیرساخت های مناسب برای والیبال گیلان را حمایت داشته باشند و درخواست دیگر ما از جناب آقای دکتر سلطانی فر تاسیس خانه والیبال گیلان بود که طبق درخواست آقای دکتر خاکزاد ریاست محترم هیات والیبال استان گیلان، سالن تختی مجموعه ورزشی شهید عضدی رشت به عنوان خانه والیبال گیلان معرفی شود و بصورت مستمر در اختیار والیبال دوستان و باشگاه های والیبال قرار بگیرد و ایشان نیز در این خصوص نظر موافق خود را اعلام کردند.

 

Varesh-Sport.com: با توجه به اینکه شاهد حضور فعال شما در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم بوده ایم، آیا وارنا شهرباران می تواند از تمام پتانسیل های نهادها و اشخاص صاحب مسند سیاسی و اجتماعی استان استفاده کند یا فقط باید از پتانسیل یک جناح خاص برای توسعه والیبال به خصوص باشگاه وارنا شهرباران استفاده شود؟

این تیم فقط مختص به بنده یا شخص خاصی نیست و می تواند برای ورزش این شهر و استان ماندگار بماند. اصلا نگاه سیاسی خاصی نداریم و با تمام نمایندگان محترم مردم چه در پارلمان محلی و چه در پارلمان ملی در سطح استان و  مدیران دستگاه های اجرایی استان در حوزه های مختلف و سرمایه گذران و فعالان حوزه ورزشی ارتباط حسنه ای داریم و در تمام برنامه ها نیز آنها را رسما دعوت میکنیم و حتما در جهت پیشبرد اهداف باشگاه وارنا شهرباران بعنوان تنها نماینده والیبال گیلان و رشت در سطوح بالای لیگ های کشوری از پتانسیل های تمام این عزیزان استفاده خواهیم کرد. قطعا قدردان همه افرادی که در این مسیر سخت و پر از فراز و نشیب دست ما را گرفتند خواهیم بود.

 

Varesh-Sport.com: حرف پایانی خود را بیان کنید…
جا دارد از تمام اعضا و خانواده پرتلاش و ارزشمند باشگاه وارنا شهرباران اعم از کادر مدیریتی و فنی، مربیان و بازیکنان سختکوش و  هواداران پرشور فهیم و سرپرستان دو تیم آقایان و بانوان و  بخصوص برادران ارجمندم جناب آقای دکتر محسن خاکزاد ریاست محترم هیات والیبال استان گیلان که از بدو ورودشان در والیبال گیلان موجب رشد و شکوفایی والیبال در گیلان شدند و موسس محترم باشگاه جناب آقای مهندس حسین خاکزاد و قائم مقام محترم باشگاه جناب آقای کامران کاشفی و دیگر ارکان باشگاه تشکر کنم که علیرغم تمام سختی ها و چالش های موجود به عشق پیشرفت والیبال در گیلان متحمل زحمات زیادی شده اند و همچنین جا دارد از پیشکسوتان والیبال دیار باران و والیبال دوستان گیلانی تشکر داشته باشم و انتظار آن را داشته باشم تا با حمایت های همه جانبه و همیشگی خود به این تیم انگیزه بدهند تا وارنا شهرباران در آینده نزدیک با تکیه بر پتانسیل های بومی از اعتبار والیبال رشت و گیلان در سطح نخست والیبال کشور دفاع کند.

ضمنا جا دارد از رسانه های جمعی و گروهی بخصوص ورزشی و پایگاه فرهیخته وارش اسپرت هم تشکر ویژه ای کنم که از بدو تاسیس باشگاه وارنا شهرباران از فعالیت های این باشگاه ها و تیم هایش حمایت داشتند. همیشه در این سال ها پیگیر اخبار این پایگاه پرمخاطب و فرهیخته خبری بودم و در واقع وارش اسپرت در این سالیان همیشه به صورت مستقل با انتشار اخبار موثق و تکمیلی سعی در جلب رضایت هواداران و عموم جامعه داشت و در مسیر اعتلا و توسعه ورزش گیلان قدم های مثبتی برداشته است.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

www.Varesh-Sport.com

وارش اسپرت – پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان