در سالهای اخیر راه های آسفالته انزلیچی و بزرگ راه ها در جلگه مرکزی گیلان از محور رضوانشهر-ماسال-فومن-شفت در غرب این جلگه تا محور دستک - چمخاله- لنگرود در شرق آن توسعه یافته اند.این پهنه بر تراکم حدود 7/1 میلیون نفر(بیش از 70 درصد جمعیت گیلان) در آن ساکن هستند در حال تبدیل شدن به سیستم یک پارچه ای به مرکزیت رشت است که در ادبیات شهری به آن[b:7f15e4aeda] سیستم شهری روزانه (DUS)[/b:7f15e4aeda] می گویند.
در این سیستم دو جریان به طور روز افزون شبکه ی جریان های قوی را شکل می دهند.با توسعه شبکه راه های آسفالته و رواج اتومبیل های شخصی بسیاری از افراد که در رشت اشتغال دارند راغب اند در بیرون مرکزیت شلوغ و پرهزینه آن سکوت اختیار کنند.از این رو رشت و حوزه نفوذ بلافصل آن اکنون به [b:7f15e4aeda]یک باغ کلانشهر [/b:7f15e4aeda]تبدیل شده که در آن مجموعه ای از شهرهای عملکرد مکمل روزانه به یکدیگر وابسته اند. این سیستم با نام منطقه ی شهری سفیدرود قبلا در مطالعات آمایش ستیران نیز معرفی شده است.
یکی از جریان های سیستم روزانه که قوی تر است هر روز از تمام محدوده به صورت همگرا به سوی مرکز سیستم رشت حرکت می کند این جریان در پایان روز به جریانی معکوس و واگرا تبدیل شده و شاغلان را به سوی محل سکونت خود در انزلیچی و شهرهای درون سیستم هدایت می کند.افزایش قیمت و اجازه ی خانه و هزینه های دیگر شهر مرکزی و نیز منشا انزلیچی بسیاری از شاغلان از عوامل اصلی پیدایش این جریان است.
جریان روزانه دوم که ضعیف تر است از مرکز سیستم به شکلی واگرا به سوی اطراف به حرکت در می آید. این جریان ناشی از نیروی انسانی متخصص ساکن در رشت است که برای کار در محدوده سیستم روزانه به حرکت در می آید و در پرتو آن شاغلان به نقاط شهری و انزلیچی انتقال می یابند.در پایان روز این جریان به صورت معکوس و به شکلی هم گرا به سوی مرکز سیستم می آید. در واقع هر کدام از این دو جریان در صبح و عصر به تناوب شکلی هم گرا و واگرا به خود می گیرند.
این سیستم در سالهای آینده به صورت یک [b:7f15e4aeda]کلانشهر روزانه [/b:7f15e4aeda]خواهد بود که در آن یک شهر مرکزی وجود خواهد داشت که با حوزه ی نفوذ روزانه ای که جزئی از پیکره آن محسوب می شود کارکردی یکپارچه و مکمل پدید می آورند.
بر این اساس مدیریت شهری رشت باید ضمن تهیه طرح جامع شهر به فکر تهیه ی یک طرح جامع دیگر برای سامان دهی پهنه ی سیستم شهری روزانه باشد.پس از این نمی توان رشت را از دیگر اجزای این سیستم جدا کرد.
DUS=Daily Urban System
منبع : جغرافیای انسانی و اقتصادی گیلان دکتر ناصر عظیمی دوبخشری